Sjukhus mat
Jag hade en mindre operation (bara lokalbedövning) i går och efteråt insisterade de på att man skulle äta något innan man fick lov att åka hem.
Valet var mackor, hmm eller mackor, med saft eller kaffe… Jag bad om ett ägg eller några skivor ost med smör på och en kaffe. Sjuksköterskan såg bekymrad ut, men kom i alla fall tillbaka med några skivor ost (dock utan smör), och så hade hon hittat en barnyoghurt (3%), visserligen med socker i men vad gör man… Åt upp den och drack snällt mitt kaffe men lämnade saften. Då undrade hon om jag ville ha light saft istället, vilket jag avböjde. ;) Tyckte jag var rätt duktig ändå.
Dock lite segt att vågen pekade på +0,5 i morse efter 14 timmars fasta med endast en äggröra i bagagen utöver sjukhusmaten från gårdagen. Suck.

Men vad surt! Om man inte VILL äta deras läbbiga mat, får man inte gå hem då? Dumt…
Ja, något åt det hållet… fast jag kanske kunde kanske ha protesterat mera. Jag försökte mest vara tillags så att de vågade släppa ut mig igen. Hade redan haft flera diskussioner med varierande personal om piercings, tattueringar, hårfärg, nagellack…. ville nu mest bara hem, inte dra på mig en debatt om maten - också! 

Jag låg inne för en operation för ett tag sen och på kvällen efter operationen kom sköterskan jättelycklig in och sa att eftersom jag mår så bra så behöver jag inte äta flytande kost utan jag får "RIKTIG" mat!
Och vad fick jag: gröt, smörgås med lättmargarin och saft!!!
Och när jag frågade om man kunde få någonting annat kunde hon bara erbjuda mer smörgåsar! 
Jaaa… man tycker ju att det skule finnas lite mer at välja på. Sedan så kikade jag på påsen som hängde över sängen (droppet alltså), och på den stod det ju GLUKOS på… suck. Jag frågade narkossköternan om jag skulle bli helt hyper nu då eftersom jag inte käkar socker, men hon sa att det var så lite i att det inte skulle ge utslag i blodet. Hmmm… menlöst att ge då alltså, eller ljög hon för mig?
När jag var inne för ett operation med lokalbedövning i januari hade jag med mig några ostar+avokado så jag tog bara emot kaffe och vatten från personalen.
De blev lite fundersamma så jag förklarade principen med LCHF och de tog det väldigt positivt måsta jag säga.En av personalen visade sig ha samma reumatiska sjukdom som jag och hon blev väldigt intresserad….
#4 hon ljög väl inte medvetet utan det var väl mest okunskap… visst har du rätt i att glukosen i droppet kan ställa till på dig som är "sockerfri" i vanliga fall,viktuppgången är väl ett exempel på det. De kan ge dropp utan glukos ,be om det om du ska in på op.igen.
http://www.winthers-skafferi.se/
#5: Tack för tipset! Jag visste inte att man kunde be om glukosfritt. Jag tänkte inte på att ta med mat heller. Nästa gång gör jag det också. 
Kul om du kunde få personalen att få upp ögonen för hälsovinsterna med kosten.