Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: mat-recept-på-fisk-skaldjursrätter
Läst 982 ggr
entitan
0

Nu är det jul igen - snart.

Vi kom att diskutera i kväll om hur vi skall ha det på julen - det gällde maten förstås. Långt i förväg - jo men för att förhindra stressen när det närmar sig. Vi har ett förslag om att vi skall skriva upp vad i familjen som vi tycker är viktigt på julbordet. Jag kom att tänka på den viktiga sillen och den gravade laxen med tårar i ögonen. Naturligtvis så kan jag äta vad jag vill - men om jag nu skall försöka hålla mig till spelreglerna är det kört med dessa - så "livsviktiga" tingen på julbordet?
Gråter

magma
0

Jag brukar inte äta vare sig sill eller gravad lax, och har således inte  koll på innehållet… Är det socker i? Kan man inte lägga in egen sill utan socker isådanafall? Men gravningen blir kanske värre;)

entitan
0

Det är det jag undrar lite grann - finns det några renläriga som testat med gott resultat?

Mervi
0

Förra julen åt jag inte bröd, kakor, godis, men jag åt lite sill inte mycket men lite och lax och annat gott. Det finns mycket på julbordet som går att äta. Jag försökte fokusera på det tillåtna och glömma det andra. I år vet jag inte hur jag skall göra, men jag längtar inte efter kolhydraterna, och gröten får nog vara, tror jag.

Det beror lite på var man är i sin viktminskning och om man kommit över suget. Om man har kommit så långt att suget är borta är det lite synd att äta kolisar och kanske bli sugen och hamna i sockerträsket. Sedan är det inte säkert att man mår så bra av kolhydraterna, det har många erfarenheter av.

Snurran
0

Janzon!

*har ångest redan*

Vette
0

Sill och gravad lax brukar det vara socker i. Jag har inte testat men det ska gå alldeles utmärkt att både lägga in sill och grava lax utan socker, man tar mer salt istället. Julskinkan är också socker i, jag brukar beställa i charken för att få en obehandlad skinka och sedan lägger jag den i saltlag själv. Enda skillnaden är färgen, min brukar inte bli lika rosa…

Amiechan
0

Hmm. Jag har visst tur som aldrig gillat inläggningarna… Det är alltid köttet som lockat - inte konstigt att lc/hf passar mig så bra :)

Margareta
0

Jag tror att Maria Tauson har många goda råd att ge oss inför julen. Hon är verkligen en rutinerad LC-kostare.

Sten Sture likadant, han brukar tala ofta om att han älskar julbord och att det är lättaste tiden på året.

Numer pensionär i Nynäshamn

dufva
0

Gravad lax går att göra helt utan socker men den blir ganska hård i köttet då

Annars kan man införskaffa en liten röklåda och tillreda härlig rökt lax. Funkar faktiskt inne på spisen under fläkten vintertid. 

Inlagd sill finns det massor med recept på, många jättegoda utan socker.

Bra tips om skinkan Vette. Blir den dyrare i inköp så?

agnetasch
0

Teoretiskt recept:
Inläggningssill+creme fraiche+valfri kolhydratlåg krydda; dill, gräslök, fransk senap, curry, vitlök.Kan det funka tro.
Förra året fick jag ett recept från en restaurang där jag åt julbord.Ett typ inkokt strömming-recept med mycket grädde.Jag har inte provat det (p.g.a grädden) men i år ska det bli av.
ROMSTRÖMMING:
Klipp ryggfena och rulla in skinnet på:
1 Kg stömmingfilé
Lägg rullarna i en smord form.
Rör ihop:
1 liter grädde(visp?)
200 g stenbitsrom
En kruka finhackad gräslök
4 äggulor
Salt och peppar
Häll "såsen" över strömmingen.
Grädda mitt i ugn: 20 min 200 grader
Serveras kall
Rimmad lax vill jag också göra.Efter lite joxande hittade jag ett recept på Tasteline som jag tyckte lät gott.
Lenrimmad lax

Vette
0

dufva: Minns inte riktigt men lite dyrare blir det nog, men inte så att det inte känns värt det.

Har skrivit ner hur jag gjorde den förra året (blir ju till att experimentera lite), men har det hemma, kan återkomma med det.

Lillianna
0

Känner inte julbordet som så svårt, det är ju plockmat och brukar finnas mycket gott att välja på. Fett oxå!

Ät fett först.  Frossa i smör, ost, korv och annat fett som finns tills ni är rätt nöjda. Då är det inte lika jobbigt längre. Man behöver ju inte käka 5 laxskivor tex. Och man kan ju ta en liten sked av senapssåsen, om man måste. Och man behöver ju inte trycka i sig en hel burk sill äve om man säkert gjorde det förr. Det räcker med nån bit så har man ju ändå ätit julbordet.

Förra året åt jag knäckebröd (finns några sorter som har drygt 4g kol/skiva med smör, skinka och grovmalen senap. Åt prinskorv, nån laxskiva, några köttbullar, rödbetssallad, några sillbitar, nubbe!!, vatten till maten eftersom jag inte gillar öl, flera olika korvsorter, leverpastej osv. Kände väl mer att proteinet sprang iväg men å andra sidan är det bara jul en gång om året och det tyckte jag det var värt. Gick upp lite men efter julen satte viktminskningen fart igen så det var aldrig nån fara.

Det löser sig! Skippa bara gröten, bröder, potatisen osv Ni vet! Se bara till att bli mätt på fett, först!!

/Lillianna

~ Lillianna ~

Pasi
0

Kallrökt lax är en förträfflig ersättare till gravad lax, tycker jag!Räcka ut tungan