Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-recept-på-bröd-och-brödbaserade-rätter
Läst 2171 ggr
ladydahmer
0

Är detta "bröd" ok att äta?

Har en kokbok om  Raw food. I den finns ett "bröd/kex" som är gjort på endast linfrön, sesamfrön, pumpafrön, vatten och örter.

Jag är ny på det här med lchf så jag är lite osäker, men visst fan låter det ok??

Zepp
0

Låter som mest kolhydrater och Omega-6 fett och fröer undviker vi på grund av alla gifter de innehåller som ett skydd från att bli uppätna!

Annars så finns det recept på bröd med mandelmjöl o liknande!

Ett exempel;

"Linfrö innehåller även vätecyanidproducerande glykosider (ett gift), så för stor mängd är inte bra. Livsmedelsverket rekommenderar att man intager max 1-2 matskedar linfrö om dagen, vid intag av mer än 10 matskedar om dagen riskerar man att få vissa neurologiska symptom."

http://sv.wikipedia.org/wiki/Linfr%C3%B6

Pumpafröerna tror jag är något bättre!!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Maia
0

Om linfrön och skadlighet: Begränsningarna gäller om linfröna inte är tillagade. Vid större konsumtion av tillagade linfrön har ingen förgiftning kunnat påvisas (enligt Livsmedelsverkets hemsida). Om du gör de linfröbröd som finns här på sidan (som bakas) behöver du alltså inte riskera förgiftning.

"Raw food" bygger väl på att maten inte tillagas, så i det fallet är Zepps varning definitivt befogad. Inte för mycket av den varan, alltså.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna 

[tillbakalutat]

jeninan
0

är det samma med fiberhusk? att man bör undvika det?

[Pennylane1]
0

tror att det passerar igenom och det blir mjukt och skonsamt mot tarmarna när det får dra så jag kan itne se att det skulle vara något skadligt med det.

ladydahmer
0

Jo jag tänker ju så, att linfrön passerar kroppen. Visst tuggar man, men blir de verkligen krossade av det? (jag tyggar ju inte sådär supergrundligt)