Kolhydrater i bakpulver
Läste en gammal tråd med (ett jättebra) recept på thekakor. I den tråden diskuterades mängden kolhydrater i bakpulver ( som till största delen väl är bikarbonat).Jag undrar om man inte är ute och cyklar lite då man räknar med dessa kolisar i sitt intag, så lite det nu än är.
Bikarbonat/bakpulvers uppgift är ju att vid värme sönderdelas till koldioxid. Gasbildningen är det som blåser upp brödet och ger de små bubblor man är ute efter. Kolhydraterna i bakpulver borde alltså till så gott som 100% bli koldioxid som man alltså inte tillgodogör sig när man äter brödet.
Eller tänker jag fel nu?
jag har för mig att det är så som du beskriver det så jag räknar aldrig bakpulvret när jag gör mandelbröden
nja bakpulver är bikarbonat med majsstärkelse, det mesta lär visst vara majsstärkelsen. och det är väl i den som kolhydraterna finns…
i tio gram är det 3-4 gram kolhydrater så tar man mycket så… men det är ju ganska försumbart…
lär ju inte bli några mängder likfullt på tex 1 tsk bakpulver
… så tar man mycket så… skrev jag
har för mig att den gamla diskussionen kom upp för att det var frya tsk eller så i ett rexept och det var beräknat kh per bit men det blev det dubbla när man tog med bakpulvret… nåt sånt…
fast jag svara det på inlägg två för trean hade inte kommit då
ahhojt!!