Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: mat-vitaminer-mineraler-tillsatser-mm
Läst 3938 ggr
Kanin-Eva
0

Kolhydrater i bakpulver

Läste en gammal tråd med (ett jättebra) recept på thekakor. I den tråden diskuterades mängden kolhydrater i bakpulver ( som till största delen väl är bikarbonat).Jag undrar om man inte är ute och cyklar lite då man räknar med dessa kolisar i sitt intag, så lite det nu än är.

Bikarbonat/bakpulvers uppgift är ju att vid värme sönderdelas till koldioxid. Gasbildningen är det som blåser upp brödet och ger de små bubblor man är ute efter. Kolhydraterna i bakpulver borde alltså till så gott som 100% bli koldioxid som man alltså inte tillgodogör sig när man äter brödet.

Eller tänker jag fel nu?

korseett
0

jag har för mig att det är så som du beskriver det så jag räknar aldrig bakpulvret när jag gör mandelbröden

[Pennylane1]
0

nja bakpulver är bikarbonat med majsstärkelse, det mesta lär visst vara majsstärkelsen. och det är väl i den som kolhydraterna finns…

[Pennylane1]
0

i tio gram är det 3-4 gram kolhydrater så tar man mycket så… men det är ju ganska försumbart…

korseett
0

lär ju inte bli några mängder likfullt på tex  1 tsk bakpulver

[Pennylane1]
0

… så tar man mycket så… skrev jag

har för mig att den gamla diskussionen kom upp för att det var frya tsk eller så i ett rexept och det var beräknat kh per bit men det blev det dubbla när man tog med bakpulvret… nåt sånt…

korseett
0

fast jag svara det på inlägg två för trean hade inte kommit dåGlad

[Pennylane1]
0

ahhojt!!