Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 7374 ggr
Hercusblomman
0

Vad är Fakir?

Jag har försökt läsa mig till detta men ej fattat ( är nog trög )

är det att äta 0 i kolhydrater?

hur fixar man det i så fall med tanke på allt fett man ska äta?

finns det någon sida som har receptförslag ang detta?

nimh
0

Fakir är noll kolhydrater, man äter kött (och fisk, fågel), ägg och smör mer eller mindre… inga andra mjölkprodukter än smör och inga grönsaker.

andreas0
0

#0, Det innebär att man bara äter kött och rent fett, inget annat. Från början betydde begreppet att bara äta SSS Bantarbiffar till alla måltider, men begreppet används numera för alla sätt att äta som innebär att man ligger väldigt nära 0 gram kolhydrater.

SSS Bantarbiffar är 2/3 fläskfärs 1/3 nötfärs, salt och peppar. Forma till lagom pannbiffar och stek i smör. Man kan steka upp många på en gång och ha i kylskåpet, på det sättet behöver man bara laga mat med ett par dagars mellanrum om man kör den varianten av fakir.

Andra fakirrecept vet jag inte, men ät stekt och kokt ägg, eller bara rena köttbitar som du tillagar på valfritt sätt utan tillbehör. Inte särskilt rolig kost kanske, och inget man gör några längre perioder, men det fungerar för många för att få ordentlig fart på viktminskningen.

Hercusblomman
0

Men hur ska man få upp fett

jag kan tänka mig att käka kyckling :)

men hur gör jag med ex fördelningen av fett ?

[iovis]
2

Gör Vitlöks-/kryddsmör tex och lägg på den stekta köttbiten.

Hercusblomman
0

men det blir ju ändå aldrig 70% fett då ??

vet inte om jag tänker fel här men visst är det ändå mening att äta mera fett än protein?

[mejlinbox]
0

Jag har också funderat mycket kring det där med fakir. Är inte det otroligt tufft?

Hmm, kryddsmör är ju ingen dum idé… men… innehåller inte vitlök läskigt mycket kolisar? Över 31 gram/100 gram enligt minmat.net

Okej, visserligen skulle man väl svettas vitlök i 20 år man äter 100 gram… men ändå…? Eller tänker jag fel? Hmm…

[mejlinbox]
0

Jag har också funderat mycket kring det där med fakir. Är inte det otroligt tufft?

Hmm, kryddsmör är ju ingen dum idé… men… innehåller inte vitlök läskigt mycket kolisar? Över 31 gram/100 gram enligt minmat.net

Okej, visserligen skulle man väl svettas vitlök i 20 år man äter 100 gram… men ändå…? Eller tänker jag fel? Hmm…

Jennix
0

#7  Jag tvivlar på att nån har stått stilla i vikt för att dom ätit en vitlök då och då. Tungan ute

Fokusera på fett kött, är mitt råd. Lägg till ev. grönsaker om du vill. Det brukar faktiskt inte behövas mer fett än det som finns i fett kött.

Att få exakt 70% vet jag inte om det är så väldigt noga med, det är viktigare att få bort det som har med blodsocker/insulin att göra.

Och de flesta har mer problem med mjölkprodukterna än just lite grönsaker hit och dit.

Så börja med att ta bort allt sött, bröd, pasta, ris, potatis, majs osv.

Ett tips är att kolla på t.ex. Atkins Induktionsfas för att se vilka grönsaker som är godkända. Eller låna en bok av Skaldeman, Litsfeldt, Annika Dahlqvist eller så.

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

kaisakavat
0

Bara för säkerhetsskull… ni kanske redan vet detta, men ändå..

När det skrivs om 70- 75 % fett, då menas energiprocent, inte gram.

Ett viktigt riktmärke är att äta mer fett i gram, än man äter kh+ protein tillsammans. Gärna ännu mer fett.

bazz
0

Gillar man kött är fakir inte någon större match. I vanliga fall kör jag UFO vilket ger mig lite blad som dekor men oftast blir det fakir egentligen.

Använd feta köttbitar och ät upp fettet. Det brukar ge en hygglig fördelning. Vill man ha kryddsmör så går det bra. Annars räcker det fint med salt o peppar samt lite chili.

Ägg i alla olika varianter. Kyckling med knaperstekt skinn. Grillade revben. Stekt lax el makrill. etc etc

Hur många förslag vill du ha?

linneaennil
0

På tal om fakir och ägg. Innehåller inte ägg lite kolhydrater (1.4 - 2 g)? Hur går det ihop med ett nollkolhydratprogram?

Den som tror sig veta allt

vet inte särskilt mycket

Jennix
0

#11  Det går jättebra. Skrattande Det viktigaste är inte att räkna kolhydraterna utan att se till hur man mår och VILKA livsmedel som funkar bäst.

Olika personer reagerar olika på t.ex. socker, stärkelse osv.

De kolhydrater som finns i t.ex. ägg och broccoli är det få (om någon alls) som reagerar på, men när det gäller t.ex nötter, sötningsmedel och mjölkprodukter så är det många som reagerar på det.

Jag tror det är dåligt att fixera sig vid siffrorna, bättre att kolla hur man mår av vilken mat man äter.

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

linneaennil
0

#12 Vet du vad det är för kolhydrater i ägg? Socker? Förvånad

Den som tror sig veta allt

vet inte särskilt mycket

andreas0
0

#3, 2/3 fläskfärs och 1/3 nötfärs blir ungefär 75 energiprocent fett, vilket är vad som brukas rekommenderas för optimal viktnedgång.

Det finns mycket fett i en del kött, äter man rätt kött måste man inte tillsätta. Det är många som gör misstaget att tro att kött är 100% protein, men i många köttsorter är det lika mycket fett som protein.

Hercusblomman
0

så det är okay att äta då kyckling och dyl och inte bry sig allt för mycket om smöret?

ev räkor med majonäs?

ska ta bort allt mejeriprodukter på en eller två veckor och se om det hjälper mig att få fart på nergången lite mera.

jag var bara så chockad över fettfördelningen då det bara är kött men det är klart om man väljer lite fetare kött går det ju bättre då.

andreas0
0

#15, Kyckling  är rätt fettsnålt kött, så äter man kyckling bör man nog tillsätta lite fett.

Om du går in på http://www.minmat.net så kan du lägga in olika matvaror och se vad som krävs för att komma till den energifördelningen som du vill ha.

Hercusblomman
0

Hade ingen aning om hur otroligt mycket kolhydrater gurka och tomater har !!!!

jag som hade tänkt göra en sallad …. fick bli 4st fläskfile bitar istället :)

och ett paket oskalade räkor som jag naturligtvis skalade :)