Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: lchf-för-nybörjare
Läst 2546 ggr
netza
0

Söker respons och lite frågor.

Hej!

Började med LCHF igår och vill börja med att fråga om det här ser okej ut, det jag åt igår? Kollhydratintaget är lite högt för jag väljer att trappa ner och inte hårdstarta…:) Är det för mycket fett? För lite protein?

150Gram Ägg kokt
50Gram Smör 80% fett
50Gram Keso färskost 4% fett
200Gram Vispgrädde 40% fett
50Gram Tomatsås
100Gram Kycklingbröstfilé u skinn
50Gram Pasta kokt m salt
5Gram Ost hårdost 31% fett
5Gram Blåbär frysta
5Gram Hallon frysta
400Gram Turkisk yoghurt naturell
10Gram Färskost 27% fett Philadelphia
2Gram Rökt skinka Sohlbergs

Energi kcal: 2098,39 Energi kJ: 8758,86
Proteiner: 70,94 Fiber: 1,84
Kolhydrater: 37,88 Vatten: 441,31
Alkohol: 0,00

Fetter:
Fett: 185,11 Kolesterol: 1056,04
E-mättade: 38,11 Mättade: 88,32
F-mättade: 4,98

7% kolhydrater
14% proteiner
79% fett

Sen lite frågor, främst vad man kan byta ut mot…
Har förstått att man kan byta ut pasta mot typ gurka eller kål, vilket känns ok.
Men hur gör man med ris och potatis tills man vant sig utan allt såntdär tillbehör?

Sen älskar jag att baka, socker är ju enkelt att låta bli att hälla i men finns det nåt man kan använda istället för mjöl eller får jag se mig om efter en annan hobby? ;)

Jag älskar även gröt, men finns det nåt recept på gröt utan spannmål?

Emea67
0

Tycker det ser bra ut, du håller ju på att trappa ned men pastan skulle bort.

Fördelningen i E% är rekomendationen 5 % kolhydrater 20 % proteiner och 75 % fett.

1-1,5 gr proteiner per kilo kropsvikt, den önskade tror jag de menar, så den kanske du skulle kolla lite.

Ang bakning finns det massa recept här till vänster bara söka och utforska.

Ist. för postais och ris så kan man skippa det totalt och vill man jätte gärna ha något till maten så är broccoli eller blomkål bra tillbehör.

Det viktigaste och veta med denna kost är att allt är individuellt det som funkar för mig behöver inte funka för dig, så pröva dig fram vad som är bäst för dig! Läs läs läs och pröva dig fram, ställ frågor när du undrar något, men framförallt lita på din kropp och känslan som finns där.

Lycka till! Glad

subcalva
0

Funkar det för dig att trappa ner utan att det triggar sockersuget så tycker jag du ska fortsätta på den vägen. Dvs ta mindre portion av potatis och ris. Jag har kört den metoden och äter fortfarande en liten mängd potatis och en ännu mindre mängd ris ibland. Jag har istället lagt till nån grönsak som brocolli, bönor, vitkålssallad, sparris (som jag snart kan skörda egen) eller sugar snaps tex. Från början kunde jag äta lite pasta också, men det är något jag helt avstår från idag. Från början därför att pasta suger upp alldeles för mycket av den goda såsen om man tex äter ute och då är det lätt att man äter för mycket pasta. Under mitt dryga år på LCHF så ju mer jag läser desto mer är det som pekar på att just spannmålsprodukter är den värsta boven i samband med olika sjukdomar.

Pasi
0

För bakning finns ett proteinpulver, heter Bakepro eller liknande (du kan söka)…men jag har aldrig testat utan valt att vänja mig av med ovanan att baka trots att det var en av de mesta tongivande hobbiesarna jag hade.

Gröt är äckligt rent ut sagt….grädde är gott!Flört

Lite fel tankesätt att man nödvändigtvis måste "byta ut" och ha exakt lika många tillbehör på tallriken som tidigare.
Ät nyttigt och gott och skit i att tänka, så gör alla djur i naturen så länge de kan (har tillgång på mat)…..det är ett rent lyxproblem vi tampas med.

Ditt matintag ser helt ok ut….själv skulle jag öka proteinerna lite samt ersätta kolhydraterna från pastan med kolhydrater från grönsaker och bär.Glad

Balanserad
0

Jag äter haricot verts, broccoli och blomkål i st f pasta, ris och potatis. Gör mos av broccoli och blomkål emellanåt. Kändes lite knepigt i början, men nu känns det helt naturligt. Har LCHF-at sen i slutet av januari. Prövade på i höstas en period oxå, men då var det för svårt för mej.

Lugnet och välmåendet jag känner av att äta minimalt med kolhydrater gör att detta är en förändring för livet. Vill inte ha tillbaka det sug och de hungerskänslor jag hade tidigare. Mår som en prinsessa.

monsunrain
0

När du väl har slutat att äta potatis, pasta och ris så förstår du inte längre varför du har ätit av detta tidigare, det smakar med handen på hjärtat inget vidare, grädde e gott!

netza
0

Tack för alla svar. :)

Vet att pastan är ond, men jag har i princip bara levt på kolhydrater innan så är rädd för hemska övergångssymptom om jag slutar tvärt.

Behöver få lite klarhet i proteinerna tror jag… Ska man äta g/kg efter den vikten man har nu, eller den man vill åt? Jag väger 79 kg idag och vill åtminstone ner under 60…

Blomkålsmos ska jag testa någon dag. Har aldrig vart förtjust i det tidigare, men det är mest konsistensen jag inte klarat så i mosform borde det funka. :)

Pasi
0

#6 Det är ärligt talat inte så noga på vilken vikt du räknar eller vilken formel du använder så länge du ser till att inte få för lite.Flört
Själv skulle jag av det skälet välja att räkna på nuvarande vikt (1-1,5g/kg).

netza
0

Okej tack. :)

Sen kom jag på en grej jag glömde fråga… antar att det är uteslutet att äta messmör? :(

Pasi
0

#8 Beror på vilken mängd man äter och vilken kolhydratgräns man behöver hålla.

netza
0

Uhm ja…. 3g ungefär, eller vad det brukar bli när man brer det på en smörgås… dock svårt att komma på vad man ska bre det på nu… :P

greensis
0

#10 Nötscones? Hamburgare/pannbiff? Skivad gurka?

Fabricati diem, pvnc!

Mervi
0

Recept på olika bakverk finns. Om du inte blir triggad av det så är det OK att baka. Det är du som bestämmer.

Istället för potatis od äter jag blomkål, broccoli, vitkål, sallad, sparris, spenat, det finns en hel recept på forumet här till vänster. Kolla lite runt. Sedan finns det trådar om vad vi ätit under dagen. "Vad har ni ätit idag., Där får man bra tips på måltider.

Idag har jag inga problem med att äta köttfärsbiffar med gräddsås utan andra tillbehör. Det är gott. Har ätit LCHF i ca 4 år.

Lycka till!

Zepp
0

Mesmör är i stort sett kanderat mjölksocker med vassleprotein!!

Med andra ord något av det värst insulinhöjande man kan stoppa i munnen!!

100Gram Messmör 2% fett berik

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

netza
0

13: ah, antog det. :(

lakritsmaja
0

Istället för blomkålsmos: riv blomkål i en skål, häll på lite vatten och mikra någon/några minuter. Häll av vattnet och servera som ris. Salta och peppra ev. Riktigt gott! Läste någonstans om detta, kommer ej ihåg var.