Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: mat-livsmedel
Läst 9329 ggr
Emmisha
0

Carob - bättre än kakao?

Är det någon som vet ifall det är bättre att ta Carob istället för Kakao? Är det mindre kolhydrater i Carob? Ska man ta vanlig rostad carob eller "raw" carob i så fall? 

Vore tacksam för svar!! : )

JAUS
0

Kakao är bättre. Carob verkar innehålla minst 50% kolhydrater.

spadermadam
0

Jag kollade lite på nätet och hittade följande:

Carobpulver (eller johannesbrödkärnmjöl) är gjort av malda carobbönor och används på samma sätt som kakao. Carob går bra att använda i alla slags bakverk och godis. Istället för 30 g blockchoklad tar du 2 msk carob och en msk olja eller 2 msk vatten. Det är något mildare än kakao och sägs öka fettförbränningen. Carob innehåller bara 2% fett jämfört med kakao som har 52% fett. Det innehåller mycket mindre teobromin och oxalsyra jämfört med kakao. Carob innehåller vitamin A, B1 och B2, niacin och mycket mineraler.
(Text från Dietshop)

Kallas också för fruktkärnmjöl (E410). Ett kostfiber som används som förtjockningsmedel/stabiliseringsmedel och framställs ur en ärtväxt.

Kunde inte hitta nån kolh-mängd tyvärr.

spadermadam
0

JAUS, du hann posta innan jag såg det.

Verkar vara många kolisar där, bättre med kakao då tror jag.

Emmisha
0

Åh tack för all information!! Va snälla ni är som hjälper till. 

Men det verkar ju ändå som om carob innehåller massa mineraler o sånt och det är ju bra, men inte kolhydraterna… fast om det nu är bra för fettförbränningen så. Hmm krångligt detta. Men kakao är nog bäst. 

Det finns ju rå kakao - den borde va bättre. ska googla lite o kolla.

sarag
0

Har för mig att jag läst nånstans att kakao också ökar förbränningen.

Innehåller också mycket nyttigt;

KAKAO

Energi:

330.3kcal/1382kJ

Vatten:

3.1g

Protein:

23.5g

Fett:

21.5g varav mättat: 12.6g, enkelomättat: 7.12g, fleromättat: 0.61g, kolesterol: 0mg

Kolhydrater:

11g, varav sockerarter: 0g

Fibrer:

34g

Vattenlösl. vitaminer:

Folat: 38mcg, Niacin: 2.1mg, B2: 0.15mg, B1: 0.11mg, B6: 0.07mg

Fettlösl. vitaminer:

Karoten (A-vit): 40mcg, Alfa-tokoferol (E-vit): 0.4mg

Mineraler:

Fosfor: 660mg, Järn: 11mg, Kalcium: 105mg, Kalium: 3490mg, Magnesium: 520mg, Natrium: 35mg, Selen: 1mcg, Zink: 6.9mg

Emmisha
0

oj ja men kakao verkar ju va rena superduper!! :D ska köpa kakaosmör o blanda med kakao o  göra egen choklad - UTAN socker!!! weei. :D

Inkanyezi
0

Det är ungefär hälften kolhydrater, och kolhydrater kan inte hjälpa upp fetttförbränningen, eftersom det triggar insulin, som hämmar fettförbränning.

från http://cat.inist.fr/?aModele=afficheN&cpsidt=2757203 hämtar jag:

"Carob pod meal contained high levels of carbohydrates (45%)"

Emmisha
0

#7 oj det var inte bra, ska inte köpa carob!!! går till affären imorn o köper Kung Markattas goda ekologiska choklad istället :D

TACK för att ni har tagit er tid o hjälpt mej!!

keja01
0

Kan man köpa råkakao (kakaomassa) eller kakaosmör någonstans?

JAUS
0

#9 Jag har 1kg kakaosmör och kakaomassa över sen tidigare om du vill köpa billigt. Tänker annars aktionera ut det på tradera.

Emmisha
0

#9 du kan köpa det på www.rawfoodshop.se klicka på "rawfood" i vänsterkolummen o sen på choklad och godis. så kommer det upp råkakao och rå kakaosmör. plus det är ekologiskt också!!! :D 

#10 är det du har ekologiskt? Va vill du ha för det? jag är intresserad om inte nummer #9 är det…. =)