Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: hälsa
Läst 6023 ggr
picapica
0

REFLUX - NOVALUCOL OCH SÖTNINGSMEDEL

Jag har reflux och äter Novalucol när jag ska ha snabb lindring. I Fass står det att det bl a innehåller -

Övriga innehållsämnen: sötningsmedel (sorbitol 94 mg, mannitol 138 mg och xylitol 163 mg), makrogoler, magnesiumstearat, pepparmintessens.

Här kan man läsa mer -

http://johannaskost.blogspot.com/2008/07/sorbitol.html

Sorbitol bildas också i kroppen, utifrån glukos. Särskilt mycket sorbitol bildas om man har ett högt blodsocker, vilket är vanligt hos typ-2-diabetiker. Sorbitol drar åt sig vätska och bidrar t.ex. till att diabetiker brukar få ögonproblem. Sorbitol kan också omvandlas vidare till fruktos - till exempel lever spermierna på fruktos som ombildats från sorbitol.

picapica
0

Det står så här på netdoktor http://www.netdoktor.se/naturmedicin/?_PageId=338:

Sorbitol, xylitol och mannitol omvandlas till socker i kroppen och därför tål diabetiker dem inte bättre än vanligt socker.

Så vad tar man istället för snabb verkan? Alla andra som verkar fort har en massa sötningsmedel och stabliseringsämnen.

Margareta
0

Jag dricker citronvatten mot reflux sen ett par månader och behöver inte längre något anna. Jag mår toppen.

Numer pensionär i Nynäshamn

Aliki
0

Efter att ha knaprat liknanade tabletter dagligen i flera år så har jag sedan ca 3månader (sedan min kostomläggning) helt slutat med det.

Hoppas kosten gör detsamma för dig, så du också kan trappa ner på tablettintaget….Flört Håller tummarna!

picapica
0

Tack för era svar och uppmuntranden! Ska pröva citronvatten. Det är kanske för att citron är basiskt som det skulle fungera. För annars borde man ju bli sämre när problemet är att sur magsaft läcker ut ur magmunnen. Äter jag apelsin t ex (som jag endast gjort ett par ggr sedan jag började med lchf-kosten för ett år sedan) så svider det i magen.

Om man läser om reflux så kan fett bidra till att förvärra symptomen. Tyvärr för jag är jätteglad för lchf. Har fått bättre blodvärden ch minskat 32 kg och mår i utmärkt. Sånär som på refluxen:(

Wildrat
0

Bikarbonat i lite vatten kan väl också funka? Det använde man ju förr…

greensis
0

#4?? Är citron basiskt? Jag trodde det var surt, innehåller citronsyra?

Fabricati diem, pvnc!

raphanus
0

#6 - Vanlig enkel homeopati. Lika botar lika. Ont ska med ont fördrivas. Fett ska med fett fördrivas. Och, tydligen, surt ska med surt fördrivas.

andreas0
0

Ingen mat är basisk, all mat är bara olika grader av surhet. Enda untantaget är bakpulver.