vilka tester skall jag begära??
Har tänkt att beställa en hälsokontroll hos en doktor på VC. Vilka tester skall/kan jag begära? fastesocker?. insulinresistans? Kolesterol? glukosbelastning?
Kan man kolla om man har någon specifik vitamin/mineralbrist?
Kom gärna med förslag, då jag inte kan något om detta.
Lider du av några specifika fysiska besvär, har du några symptom som du tror härstammar från sjukdom… eller har du några andra problem med ditt nuvarande hälsoläge?
Om inte… varför överhuvudtaget sitta och fundera på att "begära utökade tester" utöver det som vederbörande läkare anser vara tillämpligt utifrån ålder, fysisk uppenbarelse och anamnes?
Fortsatt trevlig kväll! /Kricko.

Fasteinsulin kanske kan vara av intresse….men annars vet jag inte. Det beror helt på din hälsostatus.
Man kan lätt kolla järn, b12 och lite annat….men äter du LCHF så är troligen värdena jättebra och helt onödiga att ta.
Det är väl igentligen av ren nyfikenhet som jag vill ha reda på lite olika hälsovärden på mig själv. vill ha något att jämnföra mig med.
Sist jag var på en hälsokontroll på våran företagshälsa så fick jag bara reda på att alla värden var okey utom levervärdena som var något förhöjda, men det berodde nog på min övervikt sa sköterskan (personligen tror jag att det var min spritkonsumtion som fixade värdena). Kolesterolvärdet var 2.( vilket?) mer fick jag inte reda på.
Vad det gäller fysika besvär så är det inget speciellt förutom att jag är inne på min 4:de förkylning sedan nyår! (började med LCHF 26/12-08) Dessförinnan har jag inte varit förkyld de närmsta 2 åren.
Och så har jag ju min diare' sedan 1,5 vecka tillbaka.(vilket ju inte måste ha med dieten och göra).
och till sist är det ju dethär med att vissa skriver att de Blivit så kolhydratkänsliga, att de blir så fruktansvärt dåliga vid ev av steg från dieten. Och i min enfald, är det skillnader mellan att frivilligt avstå från kolhydrater ,än att dieten gör att man måste avstå kolhydrater. Jag kanske har fått det hela om bakfoten?

#3 Jag har blivit mindre kolhydratkänslig av kosten…eller rättare sagt, min insulinresistens verkar ha minskat vilket säkerligen beror på lägre nivåer av kortisol. Så nu höjs blodsockret mindre då jag äter kollisar…men undviker dem av hälsoskäl.

Jag har blivit kolhydratkänslig, och jag gissar (utan att ha mätt) att det är den relativa sockerökningen som spökar. Förr kunde jag dricka ett glas cola utan att märka någonting. Nu får jag huvudvärk, hjärtklappning och pulsrusning.
Min kropp har vant sig från högre blodsockernivåer och slår ifrån sig när man snabbhöjer. Är det ett problem? Kanske, men också ett hälsotecken!
Fabricati diem, pvnc!