Bruna prickar i äggvitan
Står och ska göra cheesecake och knäcker ägg. Ett ägg har fullt av små rödbruna prickar i vitan som ser mindre aptitligt ut. Vad är det?
Eftersom cheesecaken inte ska tillagas kastade jag ägget för säkerhets skull.
Troligtvis blod eller nåt liknande. Förekommer ganska ofta i ägg men brukar sorteras bort. Svårt att se dock på bruna ägg, därför förekommer det ganska ofta lite blod i dessa. Här är en intressant sida med hur ägg klassificieras och vad som händer med de ägg som sorteras bort. Efter varje klass finns en bild, de längst ner är ganska äckliga: http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=10514&epslanguage=SV

Tack för svar! Men törs man titta på bilderna…? Jag som är äckelmagad (och petar bort "navelsträngen" i ägg) kanske aldrig mer törs äta ett ägg?! 

Oj oj en del var riktigt äckliga, önskar nästan att jag inte tittat på bilderna.
Jag tror att kan vara lite blod i befruktade ägg. Man rekommenderar tupp till hönsflockar att de beter sig mer naturligt med tupp, speciellt om de skall gå ute.
Så kvackelmagade ni är…Men jag är ju glad att jag slipper hitta ägg med hönsbajs på i min äggkartong. Ibland följer det ju med ett litet dun, det känns som en hälsning: Vi är fortfarande här, men vi planerar vår flykt!
så poetiskt! Så ska jag också tänka när jag ser en ltien fjäder på ägget!