Hjälp! Ska på picnic!
Ska på picnic i morgon o undrar: vad finns det som man kan ta med? Tänkte göra pannkakan i Airams kokbok men se´n? finns dt ngt "fikabröd" som är tillåtet?
//Fat makes Me fit//

Kokostoppar, kanske, utan sötning eller bara med lite stevia?
Picknick - då tänker jag grillad kyckling, dipp, gurkstavar, ost…
Fabricati diem, pvnc!
Jag har själv funderat på om man skulle kunna göra nåt muffinsliknande av keso-ostkakareceptet. Fast ha i endel kokos och att finmala mandeln för en fastare konsistens. En klick hallon ner i smeten i varje form
Men jag har aldrig gjort det så jag vet inte om det funkar…
Ja, det låter som att det borde fungera och bli gott!
Greensis-fick slå upp Stevia, visste inte vad det var! Jag har sk vanligt sötningsmedel- Är såna inte bra?
//Fat makes Me fit//
Har slagit 3 Äggvitor som blev över från bearnaisesåsen, sötat lite med stevia, tillsatt hackade nötter ock lite hackad mork schoklad, klickat på plåten och bakat 100 grader i 1,5 timme. De blev just färdiga, de är jätte fluffiga och knapriga.
Jag tänker att man kann göra sådana med salt och kryddor om man inte vill ha söta…

#3 Nu är jag på väg till kryssningen så jag hinner inte leta upp artikeln till dig, men en sammanfattning är att juryn är fortfarande ute/olika personer - olika uppfattningar om sötningsmedel vara eller icke vara.
Om du tycker sötningsmedel är OK så ta en liten skvätt.
Fabricati diem, pvnc!

Vanliga kokostoppar kan bakas utan socker.
Sätt ugnen på 175 grader. Vispa upp 2 ägg lite grand och blanda i 200 g kokosflingor och 50 g smält smör. Låt smeten stå och svälla 10 minuter och klicka ut smeten på smord eller bakplåtstäckt plåt. Grädda mitt i ugnen ca 10 minuter. Lossa kakorna från plåten innan de svalnat.
I orignalreceptet ingår 1 dl socker också, men det klarar vi oss utan. Vill man lyxa till det så kan kokostopparna doppas i smält mörk choklad.
Stevia är en växt 300 ggr sötare än socker. Sötningsmedel är konstgjorda. En del reagerar med kraftigt sötsug på sötningsmedel och vill därför undvika dem.
#0 Fikabröd. Gräddbakelse kanske?
Av ostkaka gjord på ägg, grädde och vattensköljd Keso (för att minska sältan).
Grädda i en liten ugnsplåt - klädd med bakplåtspapper - så det blir en platt kaka. Ställ i kylen att kallna/stelna - då försvinner det blöta som kan bli i botten, konsistensen blir fastare. Låt kakan stå i kylen och gör bakelser när det är dags att fixa fikabröd till utflykten, fikastunden.
"Enkel gräddbakelse"; Skär lagom stora "bakelsebitar" av kakan - fyrkantiga eller runda, som passar i en muffinsform av papper (till am muffins) - dekorera med en klick hårt vispad grädde och bär, t ex ett hallon, 1/4 jordbubbe eller några blåbär.
"Dubbel-gräddbakelse" av 2 bitar av kakan, fyll med hårt vispad grädde & småbitar av bär. Lägg i muffinsform av papper. Garnera med vispad grädde, bär.
"Rulltårts-bakelse". Bred hårt vispad grädde på den kalla kakan, strö på några pyttesmåbitar bär. Rullar ihop med hjälp av bakplåtspapperet till en stadig rulle, förvara i kyl inrullad i papperet tills det är dags att fixa fikabröd. Skär "rulltårtan" i bakelsestora bitar, ställ i muffinsform av papper - dekorera med en klick vispad grädde, bär.
Pannkaksrullar är ett annat alternativ (för den som inte tycker om Keso - konsistensen). Rör ihop ägg + vispgrädde, grädda små pannkakor. Låt kallna. Bred på hårt vispad grädde, lägg på några små bärbitar. rulla ihop. Dela i lagom stora bitar - lägg i stor muffinsform av papper (enklast att ha med på utflykt). Dekorera ev med grädde, bär.

Låter superbra!
#0 Alternativ till fikabröd. Matiga smörgåsar. Västekta kalla ägg med mycke smör på, lite isbergssallad + majonnäs + massor med gott smörgåspålägg - typ danske smörrebröd.
Jag vill tipsa om Ålandspannkakan, jättegod. Har precis gjort den idag.
Ägg är ju lätt att ta med, både kokta och stekta. Grillade kycklingben.

oppsi-rulltårta med mandelfyllning, smörkräm choklad eller sylt….