Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: mat-jag-behöver-måltidstips
Läst 3189 ggr
Cajsavarg
0

Hjälp! Ska på picnic!

Ska på picnic i morgon o undrar: vad finns det som man kan ta med? Tänkte göra pannkakan i Airams kokbok men se´n? finns dt ngt "fikabröd" som är tillåtet?

//Fat makes Me fit//

greensis
0

Kokostoppar, kanske, utan sötning eller bara med lite stevia?

Picknick - då tänker jag grillad kyckling, dipp, gurkstavar, ost…

Fabricati diem, pvnc!

kaisakavat
0

Jag har själv funderat på om man skulle kunna göra nåt muffinsliknande av keso-ostkakareceptet. Fast ha i endel kokos och att finmala mandeln för en fastare konsistens. En klick hallon ner i smeten i varje form

Men jag har aldrig gjort det så jag vet inte om det funkar…

Cajsavarg
1

Ja, det låter som att det borde fungera och bli gott!

Greensis-fick slå upp Stevia, visste inte vad det var! Jag har sk vanligt sötningsmedel- Är såna inte bra?

//Fat makes Me fit//

pippilotta2003
0

Har slagit 3 Äggvitor som blev över från bearnaisesåsen, sötat lite med stevia, tillsatt hackade nötter ock lite hackad mork schoklad, klickat på plåten och bakat 100 grader i 1,5 timme. De blev just färdiga, de är jätte fluffiga och knapriga.

Jag tänker att man kann göra sådana med salt och kryddor om man inte vill ha söta…

greensis
0

#3 Nu är jag på väg till kryssningen så jag hinner inte leta upp artikeln till dig, men en sammanfattning är att juryn är fortfarande ute/olika personer - olika uppfattningar om sötningsmedel vara eller icke vara.

Om du tycker sötningsmedel är OK så ta en liten skvätt.

Fabricati diem, pvnc!

parsley
0

Vanliga kokostoppar kan bakas utan socker.

Sätt ugnen på 175 grader. Vispa upp 2 ägg lite grand och blanda i 200 g kokosflingor och 50 g smält smör. Låt smeten stå och svälla 10 minuter och klicka ut smeten på smord eller bakplåtstäckt plåt. Grädda mitt i ugnen ca 10 minuter. Lossa kakorna från plåten innan de svalnat.

I orignalreceptet ingår 1 dl socker också, men det klarar vi oss utan. Vill man lyxa till det så kan kokostopparna doppas i smält mörk choklad.

Stevia är en växt 300 ggr sötare än socker. Sötningsmedel är konstgjorda. En del reagerar med kraftigt sötsug på sötningsmedel och vill därför undvika dem.

[Sias]
0

#0 Fikabröd. Gräddbakelse  kanske?

Av ostkaka gjord på ägg, grädde och vattensköljd  Keso (för att minska sältan).

Grädda i en liten ugnsplåt - klädd med bakplåtspapper -  så det blir en platt kaka. Ställ i kylen att kallna/stelna - då försvinner det blöta som kan bli i botten, konsistensen blir fastare. Låt kakan stå i kylen och gör bakelser när det är dags att fixa fikabröd till utflykten, fikastunden.

"Enkel gräddbakelse"; Skär  lagom stora "bakelsebitar" av kakan - fyrkantiga eller runda, som passar i en muffinsform av papper (till am muffins) -  dekorera med en klick hårt vispad grädde och bär, t ex ett hallon, 1/4 jordbubbe eller några blåbär.

"Dubbel-gräddbakelse" av 2 bitar av kakan, fyll  med hårt vispad grädde & småbitar av bär. Lägg i muffinsform av papper.  Garnera  med vispad grädde, bär.

"Rulltårts-bakelse".  Bred hårt vispad grädde på den kalla kakan, strö på några pyttesmåbitar bär. Rullar ihop med hjälp av bakplåtspapperet till en stadig rulle, förvara i kyl inrullad i papperet tills det är dags att fixa fikabröd.  Skär  "rulltårtan" i bakelsestora bitar, ställ i muffinsform av papper - dekorera med en klick vispad grädde,  bär.

Pannkaksrullar är ett annat alternativ (för den som inte tycker om Keso - konsistensen).  Rör ihop ägg + vispgrädde, grädda små pannkakor. Låt kallna. Bred på hårt vispad grädde, lägg på några små bärbitar. rulla ihop. Dela i lagom stora bitar - lägg i stor muffinsform av papper (enklast att ha med på utflykt).  Dekorera ev med grädde, bär.

julia61
0

Låter superbra!Skrattande

[Sias]
0

#0 Alternativ till fikabröd. Matiga smörgåsar. Västekta kalla ägg med mycke smör på,  lite isbergssallad + majonnäs + massor med gott smörgåspålägg - typ danske smörrebröd.

Mervi
0

Jag vill tipsa om Ålandspannkakan, jättegod. Har precis gjort den idag.

Ägg är ju lätt att ta med, både kokta och stekta. Grillade kycklingben.

MdM-Cernita
0

oppsi-rulltårta med mandelfyllning, smörkräm choklad eller sylt….