Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmedlemmar
Läst 7488 ggr
pyre-lena
0

Köpa en halv gris...

Jag funderar på att köpa en halv gris grillstyckad. Det blir mycket kött och till en billig peng.

På företagets hemsida står följande:

**
Traditionell styckning:** 
Kotlett(ca 5 kg), Karré(ca 3 kg) skivas 
Lägg(ca 3,6 kg), Bogblad(ca 1,7 kg), Revben(ca 1,5 kg) sågas 
3 Skinkstekar (ca 6,1kg) 
Innanlår(ca 1,3kg) 
Picnicbog med svål(ca 1,5kg) 
Färskt Sidfläsk(ca 4,2kg) 
Färsen mals(ca 3,2kg) 
Övrigt: ben, svål

Svålen som då blir kvar kan jag gör egna fläsksvålar av det?

Hur gör jag då?

**

Halv gris

32kr/kg, ca 37-40kg**

**
Grillstyckning:** 
Kotlett, Karré, Ängsökotlett skivas 
Lägg, Revben sågas 
Skinkan skivas till Flinta- & Sagåstek 
Sidan styckas till Grillribs & Sidfläsk 
Färsen mals 
Övrigt: ben, svål

Icegirl
0

Det ser bra ut - bra pris också.

Vi  köper 2 ggr per år 1/4 gris från lokala 4H-gården. Den är också styckad men priset litet högre. Tycker att det är bra att ha kött hemma, dessutom är det bättre kött än i butiken, märks att det varit glada grisar.

Agyr07
0

Vilket företag fick du tag på denna hos Pyre-Lena?

[Pennylane1]
0

airam skriver hur hon gör fläsksvålar på sin blogg, man hittar nog om man googlar, fler recept, flaeskesvaer tror jag jag googlade på och hittade flera iaf…

pyre-lena
0

Agyr07!

Kungsbyn. Kolla på kungsbyn.se

Vi ska dit i eftermiddag och handla Glad

Agyr07
0

Åh, dit måste jag bara åka

pyre-lena
0

Vi köpte 2 st olika grilllådor, lite annat kött och köttfärs Glad

Sammanlagt blev det:
46 st flintaskivor
1 kg skivad rostbiff 
40 kryddade grillskivor
31 karrekotletter
25 ängsökotletter
34 fläskkotletter
5650 g köttfärs
2 kg tjock grillkorv
17 st tjocka grillribs
och 30 ägg (2 kg)

Min plånbok är betydligt lättare men jag är mycket gladare. 

38 kg kött och en kostnad av 2700 kr Glad det ger ett kilopris av 71 kr. Billigare än så kan man knappast komma undan.

Mcshep
0

Oj vad mycket gott. Nu har ni bra mat ett tag.

Karin

[iovis]
0

Får vi komma???Tungan ute

pyre-lena
0

Ja det är perfekt nu till sommaren då man kan grilla. Är skönt att ha kött i frysen så man slipper åka och handla om man blir akut grillsugen Glad och det blir vi ofta.

pyre-lena
0

Visst det är bara att svänga förbi men förvarna gärna så jag hinner tina något gott Flört tar du med kryddsmöret och bean?

[iovis]
0

Jajamensan!!! ! Cool

Allvarligt talat, det var ett suveränt tips!! har bokmärkt så jag inte tappar bort adressen,

JAUS
0

Tänker själv köpa vildsvin att grilla, jag tror att köttet är bättre näringsmässigt.

[Pennylane1]
0

#5 71? du skrev 37-40 kr/kg där uppe? Det är ju rätt mycket billigare förstås?

cacao
0

Nötkött så som rostbiff och köttfärs och grillkryddadt kött tillkom så därav ett annat snitt på kg priset skulle jag tro. Köper man en halv/hel gris så är det mkt fläskben och flera kg svål som följer med och därav dras kg priset ner.

//Suss

Medarbetare på sajten irishcob

[Pennylane1]
0

jaha jag missade rostbiffen! Och köttfärsen …

pyre-lena
0

De ville att man skulle beställa den halva grisen ca en vecka i förväg så därför köpte vi en hel del annat istället men kommer att beställa grisen senare i sommar istället.

I grillådrna var det blandat med fläsk och nötkött så därför steg kilopriset men jag är ändå nöjd Glad skulle kosta mycket mer om jag köpt det på jobbet (Ica Maxi) med personalrabatten.

cacao
0

Själv köper jag alltid extrapris kött numera. När jag bodde på landet hade jag helt andra storlekar på mina frysar och alltid var det någon i byn som hade hemslaktat kött till bra pris. Jag har ju möjlighet att köpa av dessa idag också men jag har "bara" ett frysskåp i dag och det rymmer inte alls den mängd man förut kunde komma över till bra priser

//Suss

Medarbetare på sajten irishcob

pyre-lena
0

Måste säga att jag är avundsjuk på dig som har "köttkontakter". Det vill jag också ha och någon som man kan köpa ägg av vill jag också känna men tyvärr gör jag inte det så det närmaste jag kommer är detta där äggen är närproducerade och köttet är både svenskt och färskt och gårdarna ligger inte så långt härifrån heller Glad

Sen är det ofta till samma pris som på jobbet eller billigare så det är helt ok.