Knäartros
Var idag och röntgade mitt knä. Resultatet var att jag
förmodligen har en begynnande artros i mitt knä.
Läste om dettta att äldre och överviktiga kan drabbas.
Jag är mycket överviktig och är nu beredd att ta itu
med min övervikt. Den enda väg jag tror på är LCHF.
Vad tror du ?
Mvh Elinza
Jag tror du slagit huvudet på spiken, och du har tur som upptäckte det innan knäna blivit helt renslipade! Var glad för att du fått en chans till.
Bara att komma igång, här får du hur mycket stöd och support du vill. Det finns bra trådar för nybörjare, du kan söka i sökfunktionen om det är någt speciellt du vill läsa om.
Här kan du läsa om viktnedgång oh det finns också en tråd som heter LCHF för nybörjare.
Stort lycka till!

Du kan också börja koka egen buljong för att få i dig naturligt glukosamin.
Många som börjar med LCHF brukar också försöka äta så ren och naturlig mat som möjligt för att undvika alla konstiga tillsatser i maten.
Karin

LCHF och träning är en vinnande koncept. Jag har klarat mig i många år trots ganska 'nerkörda' knän.
Lycka till.
Jag har läst om att artros blir bättre med lchf, tyvärr har jag inte referensen framme.
Min man har knäartros och han är varken överviktig eller gammal. Han fick den när han var 25 år gammal. Jag försökte övertala honom om att äta lchf men han vill inte.
Det viktigaste när man har knäartros är att man rör sig. Hans läkare rekommenderade honom att skaffa en crosstrainer som visat sig vara mildare träningsredskap för skadade knä.
Lycka till!
#2 Hurdå? Finns glukosamin i djurben, eller pratar du om skaldjur, för det vet jag att man utvinner glukosamin ur.

Hej. Jag har artros i min ena fotled och när jag vägde som värst (mellan 108-110 kg) så fick jag sådana problem med foten att jag till slut faktiskt blev uppsagd från mitt arbete pga medicinska skäl. (Man kunde inte omplacera mig till lättare arbete inom företaget)
När det var som värst med foten gjorde det så ont ibland att hela mitt liv blev inskränkt - kunde inte ta promenader med hunden, kunde inte gå med ut i skogen när dottern red, undvek stora varuhus/stormarknader, tvingades sluta åka till Tivoli eller Bakken i Danmark etc etc etc……
Till slut hittade jag lchf och i januari-09 satte jag igång på allvar. Nu väger jag 97 kg och har "tvingats"
gå ner en storlek i jeans när jag köpte nya för ett tag sedan och ta mig tusan så är det minsann dags igen! Kan dra av brallorna utan att knäppa upp dem så snart får jag gå ner en storlek till. 
Min artrosfot då? Jag tror knappt det är sant! Jag har givetvis fortfarande artros men något har hänt - jag kan promenera igen, foten värker inte hela tiden utan bara enstaka tillfällen när jag överansträngt den. Helt underbart!
Synd, skulle hittat lchf tidigare men å andra sidan så har jag ett mycket roligare jobb nu 
Tror ju att det till viss del beror på att jag väger mindre men sen undrar jag om det även har något med själva kosten att göra? Någon som vet mer om det?
Alltså är det något i lchf som gör att leden "glider" lättare trots artros?
Jag äter INTE glucosamin.

Finns i brosk och ben se länk nedan
Buljong bra för ledbesvär?
http://kolhydrater.ifokus.se/Forum/Read.aspx?MessageId=67dc18bd-0cfb-4239-9547-dc54a0c9c987
även lite från wikipedia
http://sv.wikipedia.org/wiki/Glukosamin
Karin
Men vad härligt. På söndag skall jag koka buljong av hjortsadeln vi ska äta på lördag.
Och nu kommer inte ett räkskal att kastas heller. Och dessutom blir ju alla såser och soppor man gör på egen buljong så goda!

#8 Ja egen buljong är mycket godare och ha grädde eller c.f. med.
Ps visste väl att det var bra att leka grottmänniska när man var liten och gnaga på köttben. Och snäll och förståndig som min mamma var, så fick jag göra det också utan att hon sa att det var oaptitligt.
Karin

Välkommen Elinza!
Som du ser så finns det massor med rara människor som kommer med fina tips när man frågar.
Hoppas du kommer trivas med oss!
#9 De äldre i min släkt brukar gnaga på köttben som jag tyckte såg lite äckligt ut. Nu när jag blivit äldre tycker det är smaskens att göra det. Jag gör det inte ute bland folk så klart utan hemma eller hos släkten.
Hej !
Tack för alla peppande och trevliga inlägg !
Det verkar finnas hopp för mig med begynnande knä-
artros. Idag fick jag skaffa mig en krycka och det under-
lättar verkligen når jag går.
Har börjat med LCHF-kost och det fungerar mycket bra.
I morgon ska jag väga mig så jag har koll på hur mycket
jag går ned i vikt.
Mvh Elinza
Elinza - Lycka till 

12#
Ett litet varningens finger för det där med vägningen dock. 
Jag vägde mig mycket i början men blev helt frustrerad för från den ena dagen till den andra kunde vågen skifta som tusan 
Många mäter sig runt midja, stuss och lår i stället för det ska visst vara ett mycket tillförlitligare sätt.
Själv tycker jag det är jättesvårt att få måttbandet på samma ställe varje gång så jag har gett upp det.
Numera glädjer jag mig i stället åt att kläderna tycks växa - är ju snart dags att köpa en storlek mindre i jeans för andra gången. 
Fet fisk och på äldre personer även zinktillskott hjälper vid ledproblem.

Elinza, måttbandet är mer trovärdigt än vågen. Använd måttbandet oftare än vågen !!
Jag mäter runt magen med naveln som riktmärke. Runt benet, 20 cm över knät. Runt överarmen, 20 cm över armbågen.
Lycka till med lchf
….(ladda med tålamod)
Tack för tipsen !
/Elinza