Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 4844 ggr
TantRafa
0

Sa jag fel?

En dag åt jag medhavd mat på jobbet. Vid bordet satt några kollegor som nyfiket tittade på min tallrik. Så gott set ser ut, sa dom. Och vad gott det doftar!

Jag beskrev maten, nämnde fett och grädde. Fy, vad det ser fett ut! sa dom. Usch nä! Ja, fortsatte en dam, det finns så många bantarkurer nuförtiden.

Tycker du att jag behöver banta? frågade jag, stor som en liten sommarstuga. Det blev lite obekvämt för damen i fråga, så hon lämnade bordet i rask takt. Men jag hann med att säga: Det är ingen bantningskur-det är ett sätt att leva.

Men… dagligen läser jag vårt forum och inte en dag går utan att det skrivs om fakirer och UFOn och ta bort det och undvik det och hjälp jag ökar! och fan! jag går inte ner.

Jag är bara fyra veckor gammal med denna kost, så därför undrar jag stilla:

Sa jag fel, där vid lunchbordet?

julia61
0

Nej det tycker jag inte.

Det är svårt att få vissa att förstå att det är bra för kroppen. Men visst vill många lägga sig i.

Glad

Jag gick ned i början, men sedan ett par veckor så är det trögt, har haft det jobbigt med en del saker runt mig. Undrar om det är sådant som inverkar.

Äter ägg o bacon på morgonen, någon bit kyckling m grädde på lunch.

Middag brukar bli köttfärs m sås, eller något sådant.

Börjat äta lite mandlar o valnötter ibland, tröstRynkar på näsan

Kanske det funkar om man lägger av med det?

Men jag tror att det är bra med den här kosten, bry dig inte o fortsätt!!

Många rynkar på näsan och tycker det är äckligt, men det är inte det när man mår bra på detta sätt att leva!!

Sheena
0

Är väl så med denna kosten att vad den är, beror helt på vad just du har för syfte med att äta så här. Vissa ser det som en hälsosam livsstil, vissa som en bantningskur och andra som ett hjälpmedel för att hantera en sjukdom tex.

fd-sockerknarkare
0

All kost kan vara bantarkost/gå upp i vikt kost…

Men det beror helt på varför du äter den, är du liten som en mygga så är det inte en bantarkost för dig.

Så du sa helt rätt!!

¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨

Http://northnaked.com

Vi väntar kattungar (mitten av september!)

Meropera
0

Det som är bäst är (som redan nämnts ovan) att det är bra för kroppen. När värken är borta och orken är tillbaka så är det bara bonus att vikten rättar till sig utav bara farten i sin egen takt. Men det är jobbigt att ordna nya/sy in kläder!

Branneli
0

Som sagt det är en livsstil…..vad mer finns det att säga ??

Att hon sjappade säger mer om henne……

kaisakavat
0

Tycker du svarade både fyndigt och klokt. Skrattande

Maja2
0

När du läser här på forum, så läser du nog varje dag även att det är en kost för livet, för att må bra, och inte enbart för att gå ner i vikt.

LillaBedan
0

Jag äter LCHF delvis för att jag vill gå ner i vikt, det går lite trögt just nu men jag vill inte sluta för det. När jag gått ner det jag vill kommer jag fortsätta äta LCHF för det ÄR en livsstil, inte en "diet".

julia61
0

Måste bara infoga en sak som hände mig idag på arbetet!

Jag stod och blev "utbildad" av flera av mina sk arbetskamrater, de ansåg att jag hade dålig karaktär och om jag bara rörde på mig helst 1-2 mil per dag och åt sunt!! Så då skulle jag gå ned i vikt!!

Jag svarade bara att var och en blir salig av sin tro!!

Det roliga var att en redan åt lchf och hade innan i veckan bara snackat om brödätande, öldrickande och att han inte tänkte äta så här resten av sitt liv.

Jag sade då att man måste hitta en livstil som man mår bra av, jag mår bra av att äta lchf och om det tar ett tag att gå ned så då får det göra det!

Sedan fick de snacka bäst de ville, jag känner tillförsikt till denna kost, känner mig piggare, orkar mer och har minskat 10 cm runt maggen!!Skrattande

Det är underligt att man blir betraktad som en utomgjording och får "veta" hur man ska vara, enligt "normal standard".

Det finns ju folk som har ätit denna kost i många år och mår bra, men det ville ingen höra om!!

Hausswolff
0

Hur kan man anse sig ha rätt att säga till en annan människa att denne har dålig karaktär?!!

Ja, så mycket dumt folk det finns.

julia61
0

Ja, det är underligt faktiskt, att dömma hunden efter håren verkar det som om det är.

Har fått dessa kommentarer fast man arbetat som man ska och lite till, har övervikt, ja!!

Men som jag alltid sagt, hellre tjock om magen än tjock i huvudet!!Glad

I många fall, har jag märkt, så tror vissa människor automatiskt att fetma ska vara likvärdigt med extrem lathet och dumhet!?

Det är ovärdigt att säga sådant till en medmänniska tycker jag!

Hausswolff
0

#11>> Så dumt. Alla människor har mer eller mindre taskig karaktär emellanåt, det är bara det att på en överviktig blir det "uppenbart". Alla som har en last har ju i så fall dålig karaktär, ensamma som inte går ut "å ser till att träffa nån" har dålig karaktär, folk med odrägliga ungar/hundar etc etc. Det man glömmer är att det kan finnas bakomliggande orsaker till människors betenden som man inte känner till.

Det är klart att det finns tjocka människor med dålig karaktär (precis som smala), men det hjälper väl ingen att man talar om det för dem?

julia61
0

Nä, då kan det ju bli automatisk tröstätning i stället!!

Visst skulle också jag vilja komma ned i mindre vikt, men har kommit fram till att det inte sker med något mirakel utan att man får hitta rätt metod som kan fungera med vardagen. Vilket lchf gör för mig.

Jag gick upp i övre tonåren från 58 kilo till 129 kg genom att äta p-piller. På ett halvår!! Påpekade det för barnmorskan, gissa vilket svar jag fick? -Du har bara dålig KARAKTÄR!! - Ät morötter o vatten så ska du se att det "går över".

Har kämpat med alla metoder, tror jag, tom hypnos och akupunktur och gud vet vad.

Lchf är det enda metod som har fungerat sedan dag ettSkrattande

Hausswolff
0

Som sagt, så mycket dumt folk det finns.

hoppet
0

Du svarade jättebra.

Men vad är det med lchf som gör att folk anser sig kunna ha åsikter om vad jag äter? Jag skulle aldrig få för mig att kommentera andras mathållning.

Agyr07
0

Konstigt att man inte hör samma kommentarer mot vegetarianer, de som drickor pulversoppor och vv som räknar points. Det verkar som om vi är omyndighetsförklarade bara för att vi tror på att äta naturlig och rastypisk mat.

greensis
0

#16 Du menar arttypisk, vad?

Fabricati diem, pvnc!

Adur
0

#17 Eller hur? Att späka sig med pulverdieter anses duktigt och karaktärsfast. Att äta riktig mat och gå ner i vikt är provocerande.

Nån gång kanske jag kommer att förstå mig på omgivningen. Glad

Agyr07
0

Skrattande#16, nu spökade min hobby med mitt ordförråd. Jag föder upp hundar på fritiden, rastypiska hundar. Jo, visst menade jag arttypisk mat.

Karin20
0

Vi som har lite för mycket att bära, blir dubbelt förnedrade. Först är vi karaktärslösa som inte inser att vi äter för mycket, sedan är vi korkade och eventuellt analfabeter som inte kan läsa och fatta att man inte ska väga för mycket och hur det går till att gå ned i vikt.

Dessutom har vi ont i knäna, riskerar olika sjukdomar och mår allmänt dåligt beroende på just förnedringen.

Du gjorde helt rätt TantRafa!

//Karin

mejram
0

Jag har egentligen ett kanonläge. Är föräldraledig från jobbet. Min plan är att komma tillbaka friskare, smalare, piggare och fräschare än någonsin. Då kommer alla att fråga vad jag har gjort och då får jag sjunga LCHF:s lov. Då kan de se svart på vitt vad man kan åstadkomma med kosten.

Är man där hela tiden så märks inte förändringarna lika dramatiskt. Men att låta resultaten tala för sig själv tror jag på. Alltid är det någon som inspireras att testa, trots vissa (avundsjuka) gnällspikar.

tjej39p
0

Jag står still i vikt men mår fasiken så mycket bättre i både sinne och kropp än tidigare. Å som jag har skrivit om tidigare, sambon har fått sätta sina "sockerpiller" inom parantes så nog fasiken funkar den här livstilen, helt klart!

Sen kan jag ju iof tycka att det borde finnas med en kurs för att utveckla det som kallas för "tålamod" hmm DEN biten funkar INTE, inte ens med LCHF *flinar stort* Cool

Branneli
0

TÄNK…om man skulle kunna sälja tålamod…i lösvikt…..Skrattande.

Undra hur världen skulle se ut dåååååååååå Obestämd

matsmurfen
0

Jag funderar över varför du ställde motfrågan, "Tycker du att jag behöver banta?". Antingen blev du så paff att frågan bara slank ur dig, eller så ställde du den efter medvetet sinne.

Jag hoppas på det senare, vilket bör innebära att du har självförtroende nog att stå på dig och (fortsätta) ta liknande situationer med en klackspark i framtiden.

Det klart du svarade rätt!

LatMask
0

TantRafa, jag älskar din eleganta formulering:

"Tycker du att jag behöver banta? frågade jag, stor som en liten sommarstuga."

Underbart!

LatMask, stilistiskt intresserad…

NomNom
0

#16, jodå vi veggisar blir OCKSÅ duktigt ifrågasatta! Jag har de senaste 15 åren tröttnat och levererat ett standardsvar "varför äter du kött?". Helt enkelt för att jag är såå trött på att alltid försvara min kost när jag å andra sidan aldrig ifrågasatt någon annans.

MEN vad jag skulle komma fram till: tänk då att vara veggie OCH LCHF:are!! Tyst

Tänk vad mycket "griller" jag kan ha enl omgivningen Skrattande

fd-sockerknarkare
0

Jag blir så less när de ifrågasätter kosten…och kommentarerna ja alla dessa dieter!!

Flera i omgivningen har nu sagt att ja det där "tror" jag inte på utan det är bara att äta sunt och ut och röra på sig…De senaste två som har sagt det behöver gå ner i vikt men gör det inte….fast de är ute och rör på sig konstant!!

¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨

Http://northnaked.com

Vi väntar kattungar (mitten av september!)

Hausswolff
0

På mitt jobb får jag ständigt frågan "Hur länge ska du hålla på med det där då?"

Eh…va? Hålla på hur? Äta sunt och må bättre, eller? Tja, jämt, ungefär.

Nu har de dessutom börjat protestera över att jag blivit så smaaaal och det kan inte vara bra och "ska du inte äta mer än sådär?" och "ska du inte börja äta riktig mat snart?"… Tröttsamt.

Fast jag ser nog en och annan avundsjuk blick också. Tungan ute

sophiebirken
0

Ja, man undrar verkligen varför det ska va så satans provocerande? En av mina allra bästa väninnor är både rund och kort och pratar ofta om att hon vill gå ner i vikt. Efter som jag minskat i vikt på ett vis jag inte trott varit möjligt med LCHF och tycker att det är en bra kost att äta på alla vis, förutom just ur en "diet"synpunkt. Så har jag förklarat för henne hur det funkar och ja, jag är ju glad för min skull och förbluffad och allting som jag tror att de flesta blivit när de börjat äta enligt LCHF och fått sig en livsomställare… :)

Så hon sa att hon skulle prova, två dagar senare skriver hon i sin blogg (som bara jag har adressen till)

"Det som känns så svårt med LCHF är att planera en GOD och APTITLIG måltid. Det går inte att bara utesluta kolhydraterna, jag kan verkligen inte äta kött, sallad och sås. Jag tycker helt enkelt att det är äckligt. När jag tänker på allt fett jag får lov att äta med en LCHF-kur blir jag bara äcklad. Även om jag är tjock och folk kan tro att fett är det enda jag suktar efter så är det faktiskt inte så. Nej, tvärtom. Fettet äcklar mig.

Härom dagen gjorde vi bacon i ugnen, det var inte speciellt gott den här gången. Jag tröttnar så fort. Men det som gjorde mig riktigt illamående var plåten som sedan stod kvar över natten. Jag såg allt flott som stelnat och jag kunde bara tänka "fy fan vad äckligt, det är likfett". Till och med nu kan jag känna mig illamående och spyig."

Jag blev förbluffad och ledsen. Det där med likfett har verkligen suttit som en kniv i mitt hjärta hur länge som helst. Jag förstår att det är hennes försvar mot att hon inte klarade av kosten (efter två dagar) men jag tar ju det personligt och känner mig äcklig.

Snälla vänner man har, va? :(

Lottalis
0

Klarar du av att ge henne ett positivt gensvar - vilket inte blir lätt - så kommer hon att försöka sig på kosten igen om en tid.

När hon blir tillräckligt less på sin vikt som inte går/hålls ner.

Jag hittade själv hit via en annan länk.

För ca1 år sen försökte någon övertala mig att komma med i GI. Tyckte då huu va fett. Samtidigt var jag väldigt sjuk orkade inte med något nytt. Genom att det var så mycket övertalning kan jag inte tänka mig att pröva det sen heller. Har alldrig kollat mer info.

Nu är jag med här Jätte nöjd med alla resultat. Det värsta jag fortfarande vet är fettsmaken.SkrattandeOskyldig

Har jag lärt mig äta sött så kan jag lära mig äta fett!!

monsunrain
0

TS: Det har gått en månad sedan du startade tråden. Jag är lite nyfiken hur det har gått, dels med din kost på jobbet och om du har fått någon att prova på lchf…. gärna tanten du dräpte med din självinsikt :)

#29. Kan bara säga att din bloggande väninna är sooo 1984!! Fortsätt du att må bra och låt henne äta "nyttigt".

TantRafa
0

#31:

Det är inte så ofta jag äter lunch på jobbet, men frukost käkar jag där varje dag. Jaha, säger min kollegor, där sitter du med dina ostskivor och din avocado!

Ingen ifrågasätter längre hur jag äter, men nästan alla undrar vad jag ersätter potatis, ris och pasta med, och det berättar jag gärna. En viss nyfikenhet har spridit sig i mina led och antalet "Javisst, det har du rätt i!" och "Så fiffigt!" blir fler och fler. Och när jag berättar att jag bakat kladdkaka utan mjöl och socker vill en del ha receptet.

Förr såg jag till att vi hade nått tuggbart på jobbet, en kola, en karamell, en burk småkakor. Men det var då, det. Häromdan fyllde jag en skål med rostad mandel och hasselnötter… och det swischade, kan jag säga! Följt av kommentaren: Va? Kan man äta nötter??? Äter DU nötter? Ja, det händer, sa jag. Och är jag riktigt sugen på nått brer jag nån god ost på ett vitkålsblad.

Och det tipset blev ALLA stormförtjusta över, en kollega tyckte att det var ett mindre kladdigt sätt att dippa grönsaker!Cool

monsunrain
0

Du ser!! Glad Jag kan nog sätta mina morgonägg på att det kommer bli några fler lchf:are på ditt jobb snart :D

shamani
0

Inte nog med att det är ofint att kommentera maten, men när folk börjar antyda att vikten är för hög så blir i alla fall jag ledsen. Folk som inte har följt mig genom livet vet inte att jag redan har tappat 18-19. Det samma gäller läkare.

julia61
0

Ja, läkare är lite "roliga" mellan varven. Jag skulle få operera mig, byst, men läkaren tyckte jag var för stor. Så han gav mig ett råd och skickade hem mig.

Rådet var "ät morötter och drick vatten, så ska du se att det ordnar sig".

Sedan svassade han ut hånleende och tyckte nog han sagt det roligaste den dan.

Jag tyckte då inte det, de förstör mycket med sina tokroliga förslag!!

Men det finns bra och lyhörda läkare med, men de som säger en massa strunt syns mer!! Så de förstör mycket för de bra!!

Lottalis
0

Läkare tror de vet allt, fått många gånger att jag måste ner i vikt.

Då fick jag inget svar på hur jag skall göra när jag har ett kcal intag på 1200-1300/dag med Kolhydrat diet och inte gick ner.

Vilken tur man lär sig nytt hela tiden.Guld i mun

julia61
0

Varje dag har något nytt att ge, här på saiten får man nytt synsätt och nya ideer varje dag.

När jag är nere så går jag in hit och efter bara en lite stund känns det bättre och inspirationen kommer smygandes igen!!

Kramar till er allaSkrattande

Lottalis
0

Jo här får man upp humöret och inspiration.'Men svårt att slita sig härifrån.

Jag har kalas här om en 1h med svärmor barn o barnbarn. Och här sitter jag!!

julia61
0

Lycka till med kalaset! Det brukar vara lite tufft med kalas, men efter ett tag så låter man bli att tänka som man gjorde innan lchf.

Menar alltså, sötsugsmonstrets påverkan!!!

Lottalis
0

Sitter här ännu!

Har lagat Mascarpone glass med tanke på dagen + ost så mindre onyttigt blirdet ju då.

julia61
0

Har aldrig ätit Mascarpone, men älskar glass!! Sjuder egen, lchf vis naturligtvis!!

Är Mascarpone glassen lik vanlig?

Lottalis
0

Mascarpone är en ost som jag blandar i vispad grädde + äggula+vanilj o sötn medel. satte sen i muffinsformar i frysen. (Länk finns i vänster kant)

Vanlig glass är för mig fettfri - den här är gräddig.

julia61
0

Gräddig är bäst, jag är lycklig som hittade till lchf, jag är gräddfreak!!

Fast man kanske ska passa sig lite?!Oskyldig

julia61
0

Jag ska ned på Birsta, nära Sundsvall idag. Ska köpa Mascarpone och testa glassen i helgen!!

Nu är det dax att köra iväg, ska faktiskt äta på Max idag! De har low carb burger där.

Har inte testat det förut.