Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-recept-på-ägg-ost-grönt-sidorätter-veg
Läst 7132 ggr
kricko1
0

Blöt ostkaka

Jag har funderat länge på vad det blöta i ostkaka (enl LCHF-recept härifrån) gjord på Keso, ägg, mascarpone och grädde består av?

Hur jag än gör så blir det blött i botten.. har försökt mixtra och laborera med olika sammansättning på de ingående ingredienserna, olika gräddningstid etc. utan nämnvärd skillnad i resultat..

Hur får man ostkakan "torrare" och ffa. vad BESTÅR egentligen den där vattenliknande vätskan av? Kommer den från äggen eller från Keson?

Tack på förhand!/Kricko.

PS: Försökte ikväll tom. skölja Keson tills det slutade skumma, men inte blev det bättre för det . Inte minsta fel på smaken iof. och jag älskar ostkaka, men det ser så trist ut på tallriken när man serverar den och den flyter i det där blöta.. Gråter

kaisakavat
0

Jag brukar he i en halv dl kolosflingor i smeten och bröa formen med kokos. Suger upp vätskan bra!

Finns säkert andra knep.

Lycka till! Skrattande

[Pennylane1]
0

jag gör utan keso, bara ägg och grädde…kanske mandel, har inte testat med mascarpone, det är keson som är "boven" i dramat!

kricko1
0

Tack för svaret, Kaisa :-)

Men vad består vätskan av egentligen…?? Jag har fastnat i tron att det är vasslen från keson och den har jag fått för mig är vad som driver insulinet och hela den negativa spriralen… rätta mig gärna om jag har fel.

Min tanke är helt enkelt den om man skulle bli av med en av de värre beståndsdelarna i osten om man försökte hälla av den där vattenlikande vätskan så långt möjligt är?!

Någon som har några teorier?

Som Ni säkert märker så försöker jag göra den där rackarns ostkakan lite "nyttigare" och mer lovlig, för är det något som verkligen kompenserar minst 95 procent av hela mitt tidigare behov av "sötsaker/fikabröd" så är det ostkaka. Kall, ljummen, med grädde, utan grädde, till kaffe, som lättlunch med något salt, med hallon, utan hallon…. MUMS på ALLA sätt!!!

Kort sagt, blir den mindre onyttig (mindre insulindrivande tex.?) om man ävlas och håller på och försöker hälla av den där vätskan medan den är ljummen? Skäms

VH!/Kricko.

cacao
0

Gör man den en dag i förväg så "stannar" den och vätskan försvinner helt. Istälet för hackad mandel så kan man också ha mald mandel i stället, det gör den också lite fastare. Men helt klart är den bäst, både i smak och konsistens dagen efter den är gjord, alt att man gör den på morgonen och äter den avsvalnad på eftermiddagen/kvällen

//Suss

Medarbetare på sajten irishcob

Zepp
0

Det är vattnet i keson.. betänk att när man sen gär ost av ostmassan så pressar man först ut vttnet o sen så ligger osten rätt länge o då blir den torr!

Fundera på hur ostmassa med någon enstaka procent fett kan bli ost med upp till 30% fett????

Altså är mitt tips om du inte vill ta i något som suger upp vattnet att linda keson i en kökshanduk o pressa ut så mycket vatten du kan!

Har för mig man lägger handuk o massa i en form med en tyngd på i flera dagar!??

"Efter koaguleringen pressas ostmassan i formar och får resterande vassle att avgå."

http://sv.wikipedia.org/wiki/Ost

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

storost
0

Keson ska vara färskt. Ju gammal det är ju blöt blir det.

Prova möjligtvis med 1 msk fiberhusk eller som kaisakava skrev med kokosflingor.

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

kricko1
0

Men Pennylane, ostkaka utan ost?? Förvånad Flört

Du har nog rätt om keson, det är förmodligen boven i dramat… men varför och vad i keson är det som flyter? Vassle?

Någon som kan förklara hur det var med det där ämnet som drev upp insulinnivåerna… var det kasein det hette? Finns det i keso/vassle??

Huuuhh… nu frågar jag nog oherrans dumt anar jag Skäms Men det får bära eller brista..

VH!/Kricko.

kricko1
0

Zepp - Herredumilde!! Och jag som tom. sköljde den i vatten… keson alltså Skäms

Så det är vatten alltså… ingen "insulin/blodsocker/fettdrivande kaseinproteinvassle" som jag hade kunnat hälla/suga upp med något och därmed göra min ostkaka icke insulin/BS-drivande?!

Ahhhhmeehh… sk*t också, jag som hade tänkt ut det så bra…Skrikandes

kricko1
0

Suss - Jo, den stannar efter att den har kallnat av i kylen. Jag brukar ha hackad mandel i, tycker det blir godast… men nu har jag ransonerat bort mandeln för att inte få i mig alltför mycket kolhydrater.

Det här var faktiskt första gången jag gjorde den helt utan mandel (och dessutom tog mig för att skölja keson Skäms) så det är väl inte att undra på att det flöt i formen ikväll då… *suck*

Tack för svaret iaf.! /K.

Greddelin
0

Jag gör ostkaka med 1 ägg, 1 dl keso, 1 dl grädde och ½ dl mandelmjöl. Ev lite vanilj som smaksättare. Jag blandar och häller i en form och slänger in i ugnen på 175-200 grader tills ytan fått färg. Då lägger jag på en bit folie och låter den grädda vidare! Det innebär att vätskan avdunstar utan att kakan blir bränd. Kanske skulle den vara torr ändå, men jag chansar inte.

(Ger 2 portioner)

Bild på ostkakan

kaisakavat
0

kricko1 - Jag tror åxå att det är vasslen. För grädden som blandas i keson borde ju "stanna" med äggen.. Obestämd

Sant som cacao skriver ovan, att även finmald mandel funkar och att den är mindre blöt dan därpå. Men vem orkar vänta!! Flört 

Brukar värma upp det som eventuellt finns kvar dan därpå i micron. Godare ljummen/varm än kall!

kricko1
0

Storost - Keson var alldeles färsk (om det inte var gammal keso i förpackningen… det var iof. ICA's och kanske har de gått över till att märka om Keson istf. köttfärsen de lymlarna ;D)

Men ICA's är alltid _mycket_ blötare än Arlas. jag har alltid tyckt bättre om ICA's just av den anledningen, men till ostkaka passar det inte. Det blir Arlas till ostkaka nästa gång och ICA's till att äta direkt med Mascarpone och kanel.

Varför blir gammal Keso/ostmassa blötare eftersom tror du?

VH!/Kricko.

[Pennylane1]
0

#7 Äggost t.ex. som är Bohusläns "nationalrätt har ingen ost i sig,   det BLIR ostliknande därav namnet..  vanlig hederlig ostkaka har inte heller ost i sig heller, det är ju att den ystar sig som gör att det blir till en sorts ost inte att den innehåller ost!

kricko1
0

Greddelin - bra tips det ska jag testa nästa gång (vilket inte lär dröja speciellt länge). Har också nuddat tanken att det, vad "det" nu är, skulle avdunsta allt eftersom och gräddar redan minst 45 minuter. Men jag såg när jag sökte gamla recept på både ostkaka och kaffeost att de gräddades både länge och väl i ugnen.

Ska testa att ta den ytterligare tio-femton min. i ugnen, bör ju knappast göra någon skillnad på själva ostmassan i botten och gräddpuddingen överst…

Du har rätt Kaisa, den är allra bäst rumstempererad-svagt ljummen. Men inte heller jag orkar som regel vänta ett dygn, inte för första avsmakningen iaf. ;D

Även jag vill nog fortsätta att envisas med vassle-teorin, ett tag till iaf. Skrattande

Godnatt! /Kricko.

kricko1
0

Okej Pennylane, där var jag dåligt informerad alltså :-) Jag trodde förstås att ostkaka med ostmassa i var den gamla "hederliga ostkakan"… men där ser man Glad

Vad är "äggost" förresten?

VH!/Kricko.

[Pennylane1]
0

Det är en efterrätt (eller kan ätas till sill också) som görs av mjölk  ägg och så något att skära mjölken med, gräddfil t.ex , sen när det skurit sig så lyfter man upp klumparna och lägger i en speciell äggostform, för vackert snidade i trä, sen plåt och nu finns det i plast se bilden

sen får det rinna av, och så själper man upp den, man varvar med lite socker förresten enl. normalreceptet, sen äter man med grädde och sylt.

hur tror du man gör ost förresten! det är ju genom att ta mjölk och skära den på något sätt, med löpe eller något…

Zepp
1

Nog blir ostkakan torrare om du pressar ut så mycket vatten du kan före och låter den stå en dag efteråt!

Men varför inte hälla av vattnet bara!

Det är bara jobbigt att pressa o ha sig.. o vem vill vänta med att äta när det luktar ostkaka i hela huset??

Joo det är vassle det som kommer från ostmassan.. men det är vassleproteinet som är insulinhöjande och laktosen.. men de utgör bara någon procent om ens det av vasslen!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

mumin61
1

När man ystar ljummar man upp mjölken o blandar i löpe, sen får det stå en stund (ganska länge). När det stått en stund brukar vi skära ett kryss i för att dela det lite, o så får det stå en stund till. Sen är det till att ösa upp ostmassan, lite i taget, i en ystekorg som man klätt invändigt med en gles kökshandduk. O mellan varje skopa ostmassa man slår i pressar man ut vassle.

När man fått en lagom stor, slät o fin ost, vänder man upp den i en ny handduk o låter den vara kvar i formen. Sen får man byta handdukar flera ggr de första dagarna, när osten torkat till räcker det med morgon o kväll. O så får man pyssla om den som med en bebis. Man saltar o tvättar i vassle eller saltvatten eller brännvin. O blir det sprickor i den fyller man dem med smör.

När osten torkat till ganska ordentligt kan den få ligga lite utan korg i korta stunder som med tiden blir längre o längre. När man märker att den inte tappar formen behövs ingen korg alls längre. då räcker det med att vända på den ibland.

Jag o min mamma brukar göra julost varje år. Vi ystar i oktober så är de klara till jul. Det är jätteroligt o gå o pyssla med de små trinda ostarna. Men fy vad det smakar illa med hemystat, det är bara min man som äter det o för honom är det ingen jul utan.

Förlåt om jag snodde tråden, men jag kunde inte låta bli när jag läste här.

storost
0

@kricko1

Ju länger keso eller kesella eller färsk ost står, ju mer vassla rinner ut. Om tu tar ICA´s keso, så häller den i en sil och låt avrinna 30 min. till 1 timme. Då är det "torrare".

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

nobban7
0

Vasslen är ju nästan bara vatten men det är en hel del kolhydrater också så när jag gör Hälsinge ostkaka försöker jag får bort så mycket vassle som möjligt.

Energi kcal:

25,00

Energi kJ:

103,00

Proteiner:

0,80

Fiber:

0,00

Kolhydrater:

5,10

Vatten:

93,40

Alkohol:

0,00

Fetter:

Fett:

0,10

Kolesterol:

1,00

E-mättade:

0,00

Mättade:

0,10

F-mättade:

0,00

Vitaminer:

A:

1,00

B1:

0,00

B2:

0,10

B3:

0,10

B6:

0,00

B9:

2,00

B12:

0,20

C:

0,00

D:

0,00

E:

0,00

Mineraler:

Fosfor:

78,00

Järn:

0,10

Kalcium:

103,00

Kalium:

143,00

Magnesium:

10,00

Natrium:

48,00

Selen:

1,80

Zink:

0,40

igilla
0

Greddelin, tack för ett "litet recept" bara 2 portioner! Ska genast pröva att göra ostkakan!

Smörälskare

kricko1
0

Nobban7 - TACK! Nu börjar jag fatta, då var jag ju inte helt fel ute i mina funderingar trots allt Glad

Skulle önska att jag vågade mig på att göra sådan ostkaka som du gör, men det verkar vara lite för avancerat för mig. Äldre släktingar på min mammas sida brukar göra kaffeost (vilket låter som något hyfsat närliggande?!) och det har alltid varit underbart när jag fått någon liten smakbit av mamma tillsammans med hemkärnat smör. Ska undersöka möjligheten att beställa kaffeost av dem i större mängd (medan tid är Flört)

Trevlig fortsättning på dagen! /Kricko.

nobban7
0

#20 Jag trodde också det var avancerat tills jag provadeFlört

Det som är värst är disken efteråt…

MdM-Cernita
0

Jag spolar keson tills den är helt klar och sen kramar jag ut vätskan, tycker att det går bättre när den är lite äldre. Brukar ha i någon msk av proteinpulver/sojamjöl/nötmjöl. Lite lägre temp och längre tid i ugnen. Lagom torrt och gott!

[Pennylane1]
0

kan keson bli helt klar!? Alltså genomskinlig? Eller hur menar du?

kricko1
0

Penny, jag gissar på att det som MdM-cernit menar är att spolvattnet ska bli helt klart. Inte Kesokornen som sådana ;-)

Tack för tipsen, jag fortsätter modifiera mig. Spolade av gjorde jag ju förvisso, men däremot kramade jag inte ur utan skakade bara ur i durkslaget. Så "krama ur" får bli nästa steg i förädlingsprocessen Glad

Vad är förresten "proteinpulver", någon form av kosttillskott?

Varma hälsningar! /K.

[Sias]
0

Om man låter oskakan kallna i kyl försvinner "blötan" som finns när  den är nygräddad & varm. Ostkakan blir saftigare, än om man häller bort vätskan.

Vill man ha varm/ljummen ostkaka kanske det går att värma i stekpanna, i smör ?

Jag gör ibland  ostkaka som grund till bakelser- tårta. Gräddar  i en mindre ungsplåt med kant (klädd med bakplåtspapper) - så det blir som en stor platt kaka. Låter svalna och sen kallna i kyl, så att ostkakan stelnar, vätskan försvinner. Skär i fyrkantiga bitar till bakelser, garnerar  med en stor klick grädde och ett hallon, 1/4 jordgubbe eller några blåbär på toppen. Skär i längder till tårta, grädde + några bär mellan och som garnering.

kricko1
0

Sias - Superbra förslag!!!

Tänk att jag aldrig tänkt på det, det måste ju bli bland de godaste bakelser/tårta man kan tänka sig, även kall(a) och dekorerad(e) Skrattande

Tackar och bockar ödmjukast! /Kricko.

julia61
0

Hejsan!

Läste ett recept på ostkaka någonstanns här, då hade denne någon satt till Philladelfia ost i. Blev jättebra!

Ägg, grädde, keso (bara avrunnen, Lidl,s) malen mandel Ph-ost, vaniljpulver. 200 grader ca 30-35 min.

Har testat lite sukrin i, men det behövs inte.

Jag äter den ofta när suget kommer, med grädde!

Tänk att grädde utan socker är så söt?!

[Sias]
0

#28 Varsågod!

Jag gjorde idag en enkel variant av keso-ostkaka.  Dels för att testa om det är keson som gör att oskaka gjord på keso, ägg,  grädde "blir blöt", men också för att testa att göra en variant med färre kolhydrater genom att skippa grädden. Grädde äts ju till, och för mig är det nog…..

Tog 500 gram laktosfri keso (= 2 förp) - direkt från förpackningen - blandade försiktigt ner 4 stora ägg.   Gräddade i liten ugnsplåt, klädd med bakplåtspapper.

Blev inte alls blöt! - inte heller så där saftig, som den med grädde i smeten. Men god.  Och framförallt kolhydrat-snålare!

Ska göra "rulltårta" av den, fylla med vispad grädde och små bitar av färska jordgubbar. 

PS.

Det verkar vara GRÄDDEN och inte keson som är orsak till "Blöt ostkaka"  ? !

[Pennylane1]
0

men varför skippar du itne keson det har väl mer kolisar än grädden! Dessutom blir det alldeles för fettfritt! Nej det är inte grädden jag kör utan keso och det blir inte vattnigt! Måste vara kombon!

[Pennylane1]
0

alltså  mängden keso kontra grädden blir mer kolisar…

[Sias]
0

SKÖLJA KESON är bra för att minska sältan!

#31 Jag väljer att inte skippa keson för konsistensens och smaken skull -  utan keso blir det ingenting som ens är i närheten av ostkaka! 

"För fettfritt".  Ostkaka är för mig ingen maträtt - utan något att ta till fikat vid festliga tillfällen. Ungefär som att en del tar en bit mörk choklad, ost, mandlar, etc - sånt som jag inte tål.

Av  Ägg + laktosfri vispgrädde gör jag pajskal. Smälter smör i pajformen (i ugnen) slår på äggsmeten - gräddar gyllenbrun - får svlana lite - fyller med lämpligt, gräddar en stund till.  

Om man låter pajskalet kallna kan man ju fylla det med grädde och fruktbitar, fast det blir ju ingenting som liknar ostkaka på något sätt.

[Pennylane1]
0

har du testat? Jag blev väldigt positivt överraskad när jag testade utan keso, det var saffranspannkaka jag gjorde första gången och det blev jättebra! Sen har jag gjort även "ostkaka" utan och det blir också jättebra, vanlig ostkaka har ju inte keso i och jag gillar inte den konsistensen somd et blir med keso, tycker det blir mer likt vanlig ostkaka utan faktiskt!

[Sias]
0

#34 Av sån smet - ägg & grädde - gör jag ugnspannkaka, tunnpannkaka, fläskpannkaka, pannkakstårta/gräddbakelser, pajskal, lyxig omelett. Smakar bra - smakar pannkaka -  men inte "småländsk ostkaka".

Jag har ingen erfarenhet av andra varianter av ostkaka, men vet att det finns många olika -  kanske även de som inte alls är gryniga? Vilken ostkaka påminner din ostkaka av ägg-grädde om?

"Vanlig ostkaka har ju inte keso i….."  neej, men något som ger den gryniga  konsistensen i småländsk ostkaka -  som LCHF-ostkaka blir med keso. Man ystar - därav namnet ost-kaka, tror jag ?