Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 27068 ggr
snygging
3

Smaksatt mineralvatten?

Hej, 

är nybörjare på LCHF och har förstått att det inte är ok med

light- läsk =( 

Någon som vet hur det är med smaksatta mineralvatten?

En ny favorit är Ramlösa mango, men det står inget om socker/sötningsmedel på flaskan?

Om man inte får dricka det heller, vad finns det för goda drycker för LCHF-are? Eller får man bara dricka vatten?

lizaohman
3

Det smygs in en del sötningsmedel i en del smaksatta mineralvatten, enligt rapporter. Tips: skaffa en soda streamer och gör ditt egna smaksatta vatten med bubblor. Då slipper du en del mineraler som faktiskt inte är bra och som ofta finns på flaskvatten. För mycket bubbel gör så att magmunnen öppnas för fort innan maten är färdigprocessad dessutom. Många smaksätter därför vanligt kranvatten och ställer i kylen - gurka, citron är t ex fina smaksättare. Några djupfrysta hallon som får ligga och dra i vattnet? Eller använd dem i stället för isbitar när det är riktigt varmt i sommar.

Just Ramlösa är väl ett av de mindre nyttiga mineralvattnen - och hemskans dyrt är det också.

En del gillar ju is-te och is-kaffe. Sånt kan man ju också göra och ställa i kylen.

Jag fick en sportflaska gratis när jag beställde på Bodystore.se och jag använder den. Måste finnas att köpa lite varstans. Så man lätt kan ta med sig, menar jag.

Muskrat
3

Det där med drycker är ju ett evigt gissel för mig :) ingen läsk arrrghh!!! vatten och té… det är vad som återstår, och gillar inte vanligt kolsyrat vatten.. och mjölk ska man undvika i större mängder.

linneaennil
0

#1 Menar du att det skulle finnas tillsatt sötningsmedel utan att det står på flaskan eller känns på smaken? Det låter märkligt.

Den som tror sig veta allt

vet inte särskilt mycket

Sammet1
0

Jag har aldrig gillat vatten tidigare, var alltid tvungen att ha "smak" på drycken - saft, juice, läsk, Oboy, smaksatt mineralvatten.

Nu efter dryga 2 månader med LCHF är vatten gott! Kolsyrar gärna i soda streamern, men inget måste längre. T.o.m. Uppsalas kalkvatten smakar bra numera… Flört

Och Loka med citronsmak är inte ens särskilt god längre, smakar alldeles för konstgjort. Hellre en liten dutt pressad citron i det hemgjorda bubbelvattnet för min del.

**Surface of Velvet
**Core of Steel

Wildrat
0

Det finns alltid en innehållsförteckning på flaskan så kolla där, är det sötningsmedel i så står det på flaskan. Vanlig Loka och vanlig Ramlösa är sötningsmedelsfria så de är ok. Det som kan vara "problem" där är smakämnena som troligtvis inte är så bra men nån gång ibland är det nog ingen fara.

Ramlösa är det dock en liten varning för (alla sorter), den innehåller stora mängder fluor. Därför ska små barn inte dricka det (står på flaskan) och det är inte nyttigt i stora mängder för vuxna heller. Har man problem med sköldkörteln ska man definitivt ta det lugnt med fluor…

Greddelin
0

Tänkte på nåt jag läste idag:

"- Om det inte finns tillsatt socker i produkten, ska det också framgå om den innehåller naturligt socker. Det måste ju konsumenten få veta, säger Åsa Eneroth.

Sötningsmedel

Allvarligare är enligt Livsmedelsverket att det på mer än hälften av de produkter som innehöll sötningsmedel, som räknas som tillsatser, inte fanns någon märkning om det.
- Innehåller produkten sötningsmedel ska det tydligt framgå på förpackningen, där finns redan en tydlig nationell föreskrift. Vi kommer att följa upp att företagen åtgärdar det, säger Åsa Eneroth."

Från dagens Expressen (Min understrykning)

Jag vet förstås inte om det gäller något slags vatten, men jag skulle inte bli jätteöverraskad om det gör det.

[Pennylane1]
0

enligt hemlige kocken så är enda kolsyrade vattnet man "kan" dricka är där det står naturlig citron eller lime, och att det inte står arom. Alla andra är det tillsatser i.

Aliki
0

Ramlösa päron är en favorit…däremot vill jag inte prova Bonaqua´s nya….innehäller fibrer,mineraler och naturligt fruktkött bla bla bla…jag har iom kostomläggningen lovat mig själv att inte räkna eller väga…således inte speciellt intresserad av innehållsförteckningar heller…Går på magkänsla!!Cool

Trevlig Helg!

Wtn3
0

Sen är det ju helt upp till var och en hur rädd man vill vara för tillsatserna, loka citron t ex har artificiell citronsmak men inget sötningsmedel eller sånt, jag föredrar å andra sidan vanligt rent mineralvatten med en citronklyfta men jag tror inte smaksatt mineralvatten är något som leder till bromsad viktnedgång eller annan ohälsa.

[Pennylane1]
0

självklart är det upp till var och en! Jag bara citerade hemlige kocken!

Wtn3
0

Jo, jag vet, ville bara förtydliga lite, jag förstår att många är ute efter så rena produkter som möjligt men det behöver ju inte slå över i en rädsla för vartenda E-nummer som existerar =)