Frågor till kunniga
Hej alla glada!
Okej, jag har en fråga som kan verka konstig. Grönsaker innehåller som bekant inte så farligt många kolhydrater, i alla fall under 5 gram (oftast).
Är det för att dessa innhåller så lite fett som de ska unvdvikas i den mån man kan?
Dessutom har jag upptäckt att jag har svårt att få i mig fett. Jag kan inte äta rent smör, då håller jag på att kräkas. Majonnäs till ägg fungerar bra, men det är samma sak där; blir det för mycket mår jag illa.
Jag provade att hålla i mig olivolja och trodde jag skulle spy på en gång. Rent fett fungerar inte för mig… jag blir bara illamående.
Ska jag bara bita ihop och tvinga i mig allting eller finns det något enklare sätt?
Ha en bra kväll!

Hur länge har du hållt på med LCHF?
Grönsaker behöver inte alls undvikas! Jag äter mer grönsaker än vissa som äter tallriksmodellen. 
Vad man ska göra är att ta bort de värsta kolhydratsbovarna först och sen se hur man mår och så.
Det är snarare för mjölkprodukter som ställer till det viktmässigt än just grönsaker som gurka, spenat, broccoli…
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Rent smör och ren olivolja skulle jag inte heller kunna äta, så du är inte ensam. :-)
Grönsaker i sig mättar ju nästan inget, det är väl därför (plus att de innehåller en del kh) som man inte "ska" äta massor av dem. Men det beror ju helt på hur strikt man känner att man behöver vara.
Får du i dig fett genom annat? Grädde, creme fraiche, ost? Stek i mycket smör, ät bacon, gör goda gräddsåser och gratänger. Då brukar fetthalten skjuta i höjden.
Lycka till!
Äter du mer grönsaker än tex fett så äter du mer, äter du mer fett blir du snabbare mätt och får inte plats med så mycket annat. Jag startar alltid med att äta fett och protein och om det får plats med grönsaker äter jag sånt också.
Inte särskilt länge, men eftersom jag är en person som ger upp om man inte får ett snabbt resultat vill jag har svar ändå.
För att vara mer exakt har jag ätit LCHF sedan 3/4.
Jag försöker hålla mig under 5 gram kolhydrater om dagen så här till en början så får vi se. Men som sagt, det är fettet som är problemet… protein är inget problem att stoppa i sig. Det är ju mestadels gott! Men fett… rent fett smakar inget vidare alltså.
Hoppas att någon kan hjälpa mig!
Ovanstående inlägg var ämnat för #1
#2: Jo, jag har hört det men samtidigt har jag också hört att grönsakerna är bättre när man inte vill gå ner så fort eller hålla sin vikt.
#3: Jag funderar på att köpa gräddost, skulle det fungera? Är inte förtjust i vare sig mögelostar eller fetaost…
#4: Jag brukar alltid äta ägg och bacon på morgonen med tre körsbärstomater och kaffe. Eftersom jag inte tycker om vanlig mjölk i kaffet kan jag inte ersätta det med något…
Tack för alla svar!

Tips till dig om trådar. Du kan använda en tråd du redan startat och skriva nya frågor i.Bokmärk dom så hittar du dom lättare med. Det blir så många trådar här när vi är så många medlemmar.Då försvinner en tråd långt bak när nya kommer dit hela tiden.
Grönsakerna ska bara vara en färgklick för ögat så det ser gott ut.Måste inte vara stora mängder.Vitaminer fins i brockoli och lever.
Fettet jag tar kallas kokosolja och jag tar 3 tsk i en kopp kaffe på morgonen.Det är utan smak så det går hur bra som helst.Till te går det med.Då får jag den procent jag vill ha av fett.
Det är 75% fett 25 % protein och 5% kolhydrater som vi försöker hålla oss till i den här dieten.
Lycka till ! 

Rent fett kan vara svårt att få i sig. Men äter man fullfeta mejeriprodukter och fettinsprängt kött utan att skära bort fettkanten . Plus feta fiskar typ lax och makrill så behöver man kanske inte tvinga i sig så mycket rent fett.
Ibland kan jag ta kokosfett i kaffe eller te om jag känner för det.
Jag brukar steka 2 ägg på morgonen i en stor klick smör. Det smälta smöret är gott att ha tillsammans med äggen.
Sen kan man ha kryddsmör till kött det är också gott. jag äter ganska mycket grönsaker ibland och sen andra perioder så glömmer jag bort att ha grönsakaer med. Jag försöker lyssna på vad min kropp vill ha.
Karin
#7: Tackar för tipset, jag ska se om jag hittar någon sådan där kokosolja. Och jag vet om det där med trådarna - glömde faktiskt bort det… ursäkta. 

Du kan kolla in äggmjölken med den innehåller smör eller kokosoljan plus ägg och varmt vatten och kryddor.Driks både varm och kall.Även som en måltid för nattarbetare.
Kramar! 

Ja, altså jag tror det är ett fåtal som äter rent fett.. utan vad du skall göra är att byta ut alla lightprodukter mot fullfeta sådana och steka i smör och hälla olja på din sallad!!
Och vi undviker inte grönsaker.. utan man skall inte låta grönsalkerna utgör huvuddelen av måltiden.. det skall vara fett som energikälla och protein som byggstenar för kroppen.. till det kan man ta lite grönsaker för smaken, utseendet och för några vitaminer!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Väljer man kött med naturligt fett behöver man inte tillsätta nåt extra.
Har man en smalare variant på tallriken kan man förstärka fettsidan med en god sås eller kanske en klick kryddsmör..
Det är få av oss som skopar i sig rent fett (även om jag gör det ibland bara för att jag tycker smör är så himla gott
).
Jag brukar koka broccoli i smör. Jag delar broccolin i små buketter. Klickar smör i kastrullen och när den har smält lägger jag i broccolin, ner med värmen, på med lock, rör om lite då och då. Det tar inte lång tid och smakar himmelsk och så får du fett i dig. Och vitaminer från broccolin. Gott till allt kött, även fisk och kyckling.
När du ätit LCHF ett tag är det lättare att få i sig fett, även rent fett. Innan LCHF blev jag illamående av smör (smörklick), nu kan jag ha extra smör till köttet eller till och med slicka i mig en smörklick om jag dräller… Vanesak helt enkelt.
Prova att sakta öka fettmängden (över flera veckor eller månader) så ska du se att du också vänjer dig men det är sällan man behöver äta rent fett.
ja obs att under 5 gram kh i början inte är rekommendabelt utan 5% då hamnar du kanske på 20 gram istället!
ville bara påminna om hemgjord bea, hollandaise och liknande smör-baserade såser.. där får man i sig mkt fett utan att man ens känner smaken av "fettet".