Det här med sötningsmedel
Jag har sett att det i recept finns med olika sötningsmedel. Jag har skytt sötningsmedel som pesten före LCHF eftersom jag inte gillar konstgjort och e-numrering.
Finns det bättre och sämre? Hur mycket är ok att använda? Hur resonerar ni andra?
Du kan använda Sukrin eller stevia.
Strunta i sötningsmedlen helt och hållet om du inte har använt dig av det tidigare. Känns ju dumt att börja med något du inte behöver. Förvånansvärt snabbt vänjer man sig av med det söta och tycker inte att det behövs.
Fast jag är en dålig förebild i detta för jag har alltid sötningsmedel i min Kesopone på morgonen. Och dessutom det allra sämsta. Men det verkar inte störa mitt sötsug eller min viktnedgång just nu så jag fortsätter…. 
"It´s not today que le ciel me tombera sur la tete"
Jag tycker som #2. Har du inte använt det förut tycker jag du ska hålla dig undan.
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!
*Om du inte triggas av sött i munnen, så är det ju okey. Smaken kan väcka slumrande begär, eftersom sötma är en av de belöningssmaker som människan ståtar med.
*Om du inte behöver gå ner i vikt, så är det okey. Sött i munnen lär trigga igång kroppens insulinproduktion. Insulin fungerar fettinlagrande.
*Om du inte har diabetes, så är det okey. Se ovanstående svar om insulin.
I början tror jag att det är bra att låta bli både socker och sötningsmedel för att ställa om smakreferenserna (och bli av med ev. sockerberoende). Sen behöver man bara pyttelite sött, och jag tar hellre lite socker än sötningsmedel. (Som Annika Dahlqvist sa: det blir ju inte mer gram kolhydrater än det är gram socker). Men det är min personliga bedömning, om jag hade diabetes skulle jag kanske välja annorlunda.
Var får man tag i stevia?
Jag undviker sötningsmedel och har gjort det i många år. Skall det någon ytterst enstaka gång vara något sött så tar jag vanligt socker eller honung.
stevia.se , närmast men jag har köpt i från Tysklands stevia, googla så hittar du, sukrin (en sockeralkohol) är också OK och kan fås från mindresocker.com
Tack för alla svar! Det är ju som ni konstaterat dumt att börja om man inte behöver. Tanken med frågan var om det finns bättre och sämre sorter om man behöver använda sött - och det fick jag veta.
Tror jag kör på gluffgluff och bazz linje: i princip inget sött och lite socker om det är oundvikligt!
så klart det bästa! Fast när man är fler i familjen och somliga inte äter LCHF tycker jag det är bra med sukrin så man kan göra t.ex. mandeltårta som alla kan uppskatta!
Förstår inte det här! Enligt innehållsdeklaration på Sukrin innehåller det 100 gr kolhydrater per 100 g. Vad är det för mening att använda det? Innehåller Stevia detsamma?
kolhydraterna kommer från sockeralkoholer som inte kroppen kan ta upp så i praktiken är det 0 kh. Stevi har också noll
Vad är det för skillnad i smak mellan grön stevia, vit stevia och sukrin? Jag var så in i norden sugen på coccostoppar och använde grön stevia istället för socker. I ugnen stod de i stolta rader som små granar med gyllene toppar. Besvikelsen var stor - det var det absolut vidrigaste som jag någonsin smakat och den smaken var kvar i munnen till morgonen därpå! 
sukrin smakar ungefär som frukt- eller druvsocker. Jag har bara vitt pulver av stevis jag tycker att det smakar ungefär som sacketter, vansinnigt sött, svårt att dosera om man tar för mycket blir det ju äckligt översötat… men jag har aldrig känt någon anissmak som somliga tycker att det smakar.
Tack Pennylane för svaret! Nu ska jag göra ett nytt försök med coccostopparna..

Stevian heter sötfockel på planteringsskolorna/trädgårdarna.
Ok - läste nånstans här att man kan köpa frön på Coop. När jag hörde talas om den här växten blev jag tvärivrig och tänkte att nu jädrar ska jag plantera! Den lusten la sig dock! Kanske hade den inte gått att odla här i allafall

Det är ingen som har koll på vilket sötningsmedel som skulle fungera bäst när man har typ IBS/Chrons eller problem med magen rent allmänt? Sötningsmedel brukar väl oftast jäsa i magen?
utan att veta så kan jag tänka att stevia , som man tar så yttepyttelite av inte borde vara nån risk vad gäller jäsning iallafall?

Var hittar jag stevia? ^^ Det fanns väl på plantagen innan men drogs in igen.. :( har hört talas om vit stevia, ingen som har koll på var det kan finnas?
Jag skickade efter mitt på Friendlyshop. Det gick snabbt och kom i brevlådan.
Bor man i Örnsköldsvik kan man köpa Stevia på Grön Gåva :)
Dom ska tydligen finnas på nätet också… har inte adressen men man kan väl Googla antar jag.
Jag undrar hur ni som odlar stevia gör med den. Torkar ni blad o mal o använder sen eller? Får man den konstiga bismaken på hemodlad stevia? Jag har ännu inte haft något sug på något sött sen jag började med LCHF, men man vet ju inte, det kan ju komma en dag när jag inte kan stå emot. Då kan det kanske vara bra med stevia. Det låter ju spännande att odla själv, men då är det ju bra att veta vad man ska göra med det.
jag har redan skrivit var man köper en bit upp här men jag tar det väl igen då: www.stevia.se eller om man vill köpa billigare www.stevia-de.net
Sukrin är enligt mig överlägset stevia smakmässigt.

Okej, tack jag ska kolla in båda länkarna!
jag tycker också sukrin är mycket godare men kanske funkar Stevia bättre för dem som har problem med att det jäser i magen, (som jag iofs aldrig hör talas om) pga mängden

Jag har fått höra att eftersom magen inte kan bryta ner sötningsmedel, jäser det i tjocktarmen. Precis som det gör med laktos om man är L-intolerant.
då måste det vara bättre med sådant som man tar så ytterst lite av i allafall, du får testa! Om det var dig det gällde. Jag har hällt kanske ett par teskedar i en liten pipettflaska och fyllt på med vatten , av detta räcker ett par droppar för att söta en kopp kaffe (läs mugg)
Jag har odlat Stevia i fönstret, som krukväxt. Men visste inte heller riktigt hur man kunde använda den.
Det är ju ganska så väl dokumenterat att onaturliga sötningsmedel inte är speciellt bra för kroppen av diverse anledningar. Jag vill inte använda det själv, men tänker knappast försöka övertala någon att använda socker heller. Vill folk använda sötningsmedel så gör de det, vill de använda socker så gör de det.
Enda sötningsmedlet jag kan tänka mig att använda är stevia, eftersom det är naturligt! Socker och honung kan jag tänka mig att använda av samma anledning. De är båda naturliga produkter.
Sukrin är lika naturligt i så fall… om du inte menar de gröna steviabladen som det enda du kan tänka dig? … det vita pulvret är ju också processat ungefär som sukrinet
Sukrin jäses fram av svampar.