Vad ska man äta under en dag?
Har nyligen startat med lchf.
Är klart imponerad av mig själv hur smidigt det går (om man nu får vara det ;-))
Men har några funderingar om kosten
Hur mycket/hur lite fett ska man äta? Kan man äta för mycket och kan man äta för lite?
Brukar lägga upp min kost på minmat.net, och får oftast 3-5 g kolhydrater och 70-75 g fett
MEN - lite då och då kommer jag upp i 80-85 g fett

Det låter lite tycker jag.
Är det för en hel dag?
Räkna med ca 1g protein per kg önskad kroppsvikt och dag. Se punkt 4 under "Vanliga frågor & svar". Resten kan vara fett. Detta minimerar insulinpåslaget.
Du behöver nog inte oroa dig. Ser bra ut.
Glömde skriva att jag antog du menar energi-procent istället för gram i dina siffror.
ja, det är för en hel dag
vad är det du tycker låter lite?
kolhydraterna?
fettet?

#0 Menar du gram eller procent nu? För om det är gram så verkar det vara väldigt lite…
ops nä, % förstås
idag:
3% kolhydrater
20 % proteiner
77% fett
men kan man äta för mycket fett?

Ja då så lättad suck.
Äter du för mycket fett kan du råka ut för fett diarre, inte så kul kanske men inte farligt. Talar av egen erfarenhet.
Sen beror det väl på om du behöver gå ner i vikt och hur det står till med dina mättnadskänslor.
Vanligtvis är det så att äter man mycket fett så är man mätt längre.

Ja, äter man bara fett och inget protein så tror jag att man inte mår så bra, man behöver en viss mängd protein för att musklerna inte ska brytas ner (det ska väl vara 1 g/kg kroppsvikt, eller nåt sånt). Och sen fyller man på med fett. Så 80-85 % fett lite nu och då är nog ingenting att oroa sig för.

Kör långsiktigt och prova, det är så många råd men kör med måttband och utan våg. De värkproblem i mina axlar verkar borttrollade(en större viktnedgång kanske inte är halt fel