räksmörgås
gjorde räksmörgås idag och det blev så gott att jag tänkte dela med mig av receptet.
smörgåsen
blir 4 bitar stora som formfranska
8 ägg
125 g lax ( jag tinade en portionslax)
60 g spenat ( jag använde fryst)
1 dl keso
1 dl grädde
1 dl riven ost 31 %
salt peppar, gärna nån fiskkrydda, jag hade med chili och saffran
mixa ihop alla ingredienser och häll sen i en form som är stor nog åt 4 formfranskebröd, det ska inte bli alltför tjockt men tjockare än en formfranska. ha in den i ugnen en halvtimme på 180 grader. se till att den blivit rejält stel och börjat bli brun på ovansidan.
ta sen ut och låt svalna.
smör
per smörgås:
95 g oskalade räkor
57 g kräftstjärtar i lag ( en burk är 3 smörgåsar)
50 g majonnäs
lite citronjuice
lite dill
lite sallad
lite gurka
en halv tomat
1 kokt ägg
skiva citron
blanda citronjuice, majonnäs och dill , smöra smörgåsen och häll på en del av dillmajonnäsen, skala räkor och lägg på tillsammans med tomat i klyftor, gurkskivor, kräftstjärtar och ägg i klyftor. klicka över majonnäsen som är kvar och dekorera med en citronskiva. lägg lite salladsblad brevid.
smaklig måltid, det var supergott! lite många kolhydrater kanske men kanske ok för att festa till det.
.:Dagens Mat:.
Energi kcal: 1074,66
Energi kJ: 4488,69
Proteiner: 69,38
Fiber: 1,83
Kolhydrater: 8,07
Vatten: 447,37
Alkohol: 0,00
Fetter:
Fett: 85,00
Kolesterol: 1047,28
E-mättade: 22,31
Mättade: 24,32
F-mättade: 29,33
Vitaminer: A: 632,99 B1: 0,32 B2: 1,07 B3: 6,65 B6: 0,80 B9: 159,91 B12: 6,73 C: 31,00 D: 7,15 E: 11,64 Mineraler: Fosfor: 938,80 Järn: 6,31 Kalcium: 548,50 Kalium: 1069,40 Magnesium: 129,30 Natrium: 1005,27 Selen: 102,35 Zink: 5,09
31Gram Lax
110Gram Ägg rått
15Gram Spenat fryst
25Gram Keso färskost 4% fett
25Gram Vispgrädde 40% fett
95Gram Räkor
37,5Gram Ost hårdost 31% fett
50Gram Majonnäs 80% fett
10Gram Citronjuice konc konserv
10Gram Citron
10Gram Dill
57Gram Kräfta konserv el kokt
20Gram Isbergssallat
20Gram Gurka 50Gram Tomat
55Gram Ägg kokt
71 % fett 26 % proteiner 3 % kolhydrater
Det där ser alldeles för gott ut … Kanske borde tvinga pappa göra en till frukost 
Papputten - räksmörgåsen ser förvisso underbart god och frestande ut på bilden :-)
Men, menar du verkligen att en enda "smörgås" (är det en lämplig portionsstorlek på din smörgås? Bilden är svår att bedöma rent storleksmässigt) innehåller nästan 1100 kalorier?
Det ter sig faktiskt lite ohemult för mig att en enda "macka" tillåts bestå av mer än halva dygnsbehovet av energi… fast den ersätter väl iof. minst en måltid, eller hur!? 
VH!/Kricko.
# 3
en enda smörgås innehåller närmare 1100 kalorier.
då är det en av de 4 bröden som är inräknade
och det är en rejäl måltid, man kan minska den om man vill. men hade för mig att det här var hormonell bantning och inte kaloribantning. :) eller har jag missuppfattat det? är ny på det här!
Hmmm… ja, jag är nog inte heller rätt person att svara på din fråga om vilken typ av bantningskur LCHF ska räknas som ;-)
För mig personligen är det ingen bantningskur alls, men det är nog väldigt olika med det anar jag. Men för min egen del så kan jag absolut inte äta obegränsat med kalorier… inte utan att isf. gå upp i vikt, istället för att hålla antalet kilon konstant (eller minska ngt. enstaka).
VH!/K.
PS: Men du är väl man förmodligen och kan mao. antagligen äta betydligt mer än vad jag kan, utan att för den skull gå upp i vikt 

Whoaa ser mycket smaskigt ut 
ja för mig som är en kvinna i mina bästa år kan den nog duga som en hel måltid. Jag har inte en ringaste aning om hur många kalorier jag äter om dan. jag äter när jag är hungrig och äter jag mycket en måltid äter jag nästa lite senare.
Bokmärker denna tråd så jag kan testa mackan en annan dag.
Karin
# 5
jaja, det är en livsstilsförändring för mig med, men just nu en bantningskur, aha, ja man vart väldigt mätt på den, och har läst på forumet att man äter mycket i början men minskar med tiden.
man kan nog äta halva smörgåsen också om man vill, den är lika god ändå :)
och nej, jag är tjej och har pco och underfunktion i köldkörteln och har konstant gått upp i vikt de senaste åren, men med den här metoden har jag börjat gå ner istället :)
och räksmörgåsen är väl tänkt lite mer som lyx, hade en kompis på besök.
# 6 jo så har jag också gjort nu, råkar väl äta mig lite väl mätt ibland men det beror på min ovana att äta så fort, ska lära om det också :)
Skall prova också, kanske när jag får besök och behöver en läcker recept! Du verkar vara duktig med att laga mat.
Den ser då allt för god ut.

Den skall jag också pröva vid ett senare tillfälle. Har inte alla ingredienser och var och handlade till helgen i dag.
# 9 tackar, ja jag älskar att experimentera och laga mat. receptet på brödet är det andra jag gjorde idag det första blev misslyckat.
# 10 tack :) den är allt för god, jag skulle kunna äta varje dag om det inte vore för att det är så många kolhydrater och jag verkar vara ganska känslig mot dom.