utesluta visa saker.
Jag har fibromyalgi och tänkte testa med Lchf för att se hur det känns. Jag gör det för att må bra inte för att gå ned i vikt. Måste jag tänka på att utesluta alla kolhydrater, socker och E-ämnen? vilka E-ämnen är det man ska undvika mest? Ser att många recept innehåller nötter och ost, men om man är känslig för dessa saker vad ska man göra då? Jag gillar morötter ,kan jag fortfarande äta nån morot ibland eller måste ta bort den?

Hej och välkommen! Du får prova dig fram helt enkelt, testa vad du tål. Klarar du inte ost och nötter så låt bli dem men lite morot nån gång ibland går säkert bra. Lycka till!

JAg tycker du ska utesluta spannmål i första hand och sen se upp med E620-serien.
Känner folk med fibro och alla säger att de mår mycket bättre när de inte äter spannmål alltså mjöl, pasta, bröd, redda såser och sånt.
Jag tror också att du ska ha lite extra koll på fettsyrabalansen mellan omega-3 och omega-6. Både höga insulinnivåer och en felaktig fettsyrabalans är inflammerande för kroppen.
Mer animalisk Omega-3 som finns i:
Feta fiskar som sill, makrill, tonfisk och vild lax. Ekologiska ägg och köttprodukter. Ta gärna fiskoljekapslar som tillskott.
Mindre omega-6 som finns i:
Margariner, matoljor dvs olika vegetabiliska fetter (inte olivolja som är neutral med omega-9). Spannmål, fröer och nötter.
Jag tror inte det är några problem att äta "vanligt" kött och lite fröer, nötter om man kompenserar med tillskott. Egentligen ska man inte behöva tillskott på naturlig mat, men i detta fall handlar det om att maten vi äter i sin tur ätit fel mat och därmed blivit mer omega-6 rik.
Här finns det lite och läsa om detta.
http://johannaskost.blogspot.com/2007/01/fettsyrabalans.html
Lycka till och hoppas det går bra:-)
Glömde det..råa morötter påverkar insulinet mindre än kokta. Kokta har bland de högre GI-värdena, men det beror ju också på vilka mängder man äter. Jag köper fryska grönsaker ibland och tycker att det är lite väl mycket morötter ibland.