Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: lchf-för-nybörjare
Läst 3726 ggr
AnnaB72
0

blir galen på denna fruktdebatt!

Jag växte upp på 70-talet och tillhör den generation som fick höra: "Ta en frukt om du blir hungrig mellan måltiderna" och "ät frukt i stället för godis". Jag vet inte om man blir fet av frukt (fruktos) eller inte, men jag vet att frukt tenderar att göra mig hungrig, och därför undviker jag det oftast.

Montignac skriver i sin bok "Jag äter, alltså blir jag smal" att frukt endast skall ätas på fastande mage, minst en halvtimme före eller tre timmar efter andra måltider. Om frukten intas med annan mat jäser den i magen, hävdar han.

Livsmedelsverket hävdar att frukt visserligen är nyttigt, men skall ätas som efterrätt och inte separat för att minimera risken för syraangrepp på tänderna (DN i dag).

Vad skall man tro på?!?!?!

Jag vet inte vad jag skall tro, men det låter ju övertygande när man läser om människor som börjat gå ned i vikt när de skippat frukten.

Stämmer det, enligt er erfarenhet, att grönsaker innehåller alla de näringsämnen som finns i frukt, och att man därför lugnt kan skippa fruktfatet framöver?

Och hur är det med bär? Räknas de som frukter, eller kan de ätas i större mängder? Jag älskar björnbär, blåbär, vinbär och hallon och vill åtminstone kunna äta en deciliter av dessa dagligen (fryser in färska bär helt utan socker och tinar). Vad anser ni rutinerade LCHF:are om det; OK eller för mycket kolhydrater?

nobban7
0

Hej! Själv har jag aldrig varit nån större fruktätare. Jag har också blivit hungrigare av frukt plus att jag ofta fått ont i magen av dem. Nu har jag inte ätit frukt på över ett år och jag lever fortfarande så jag tror inte de är direkt livsviktiga. Äter inte mycket bär och grönsaker heller - men ägg!

Helmic
0

jag roade mig att via hälsovakten jämföra frukt och grönsaker och man kan lugnt skippa frukten om man vill eftersom att grönsakerna innehåller mer vitaminer etc. än frukt.

Däremot så saknar jag frukt för att det är så himla gott men det är ju en annans ak ;-)

isalu507
0

Ät grönsaker istället för frukt. Paprika t.ex. innehåller flera gånger mer C-vitamin än apelsin, och det är ju ett exempel på vad fruktförespråkare använder som starkast argument typ, apelsiner och dess C-vitamin.

cacao
0

OM frukt hade fårr vara just frukt och inte vatten och sockerfyllda förädlade produkter som drivs fram på konstgjort vis (JA även kravfrukten odlas konstgjort, tro inte annat!) så kanske den varit något lite nyttigare än rent sockervatten med tillsatser av konstgödning och bekämpningsmedel…

//Suss

Medarbetare på sajten irishcob

Zepp
0

Allt är relativt något annat och förvisso så är som regel inte frukt något dödligt gift mig veterligen!??

Vad man skulle kunna diskutera är "fruktens oförtjänt goda rykte", hur har detta rykte uppkommit och vad är den nyttig i förhållande till???

Om man tar SLVs premisser så är frukten nyttig för om folk inte åt frukt skulle dom äta annat onyttigare i stället!

Man skall fundera på om SLV verkligen har bemyndigande att vara överförmyndare för svenska folket, och om de inte borde ägna sig åt att granska våra livsmedel o livsmedelsintressenter!??

Och joo..de flesta frukter är nog i de flesta fall bätter än att folk hängav sig till muppa i sigen massa godis, bullar kakor o annat… men det skall väl SLV skita dom är inte satta på det uppdraget!

Sanningen kommer nog närmast när man studera vika SLV sorterar under.. Jordbruksverket.. de som skall värna och stötta våra livsmedelsproducenter.

Och när man studerar frågan lite närmare så visar det sig som så att det är ett komersiellt bolag som startade hela kampanjen med "fem frukter om dan", det var DOLE, världens största fruktleverantör!!

"Låt mig nu påminna om att vi bor i ett land där människan existerat i åtskilliga tusen år utan annat grönt än rovor och vi är ett riktigt välmående folk."

http://www.aftonbladet.se/matvin/karinahlborg/article4683917.ab

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

odezza
0

Den enda frukt jag fortfarande gillar är blodapelsiner, allt annat smakar för sött… när det är säsong äter jag en 4-5 st i veckan, dock aldrig mer än en per dag. Jag bekymrar mig inte särskilt mycket över när jag äter den, dvs i samband med måltid, eller som mellanmål…

Det går jag upp på… nu gör det inte så mycket, det handlar om några kilon bara, lite underhudsfett på vintern skadar inte. Åtminstone inte på mig, som är normalviktig…

MEN att jag går upp på en frukt om dagen talar om för mig att frukt ÄR godis, och det är som godis jag äter den, inte som något som är nyttigt… Flört

Vinterkilona har jag redan tappat, det är ju länge sedan det var säsong för blodapelsiner…

"still lost in space and time"

Lisabet
0

Min man, den smale brödätaren, äter aldrig frukt, han tycker att det är för surt.

Jag har alltid ätit mycket frukt, och har inte haft svårt att gå ner i vikt trots det, eller hålla min vikt, bara jag inte äter bullar, kakor och godis eller annat med socker i. Nu har jag minskat på fruktätandet rejält till två små äppelbitar om dagen + lite citronskivor.

Och visst är dagens frukt förädlad, men min absoluta äppelfavorit, Cox Orange, är i alla fall från 1840-talet, och Åkerö från början av 1700-talet.

sophiebirken
0

Jag tror att frukt på många sätt blir den överviktiges nyttoursäkt.

"Jag gör en fruksallad till glassen så får jag i alla fall lite nyttiga vitaminer i mig"

"Jag slutar med godis men jag äter frukt istället mellan måltider och på kvällen så mitt samvete blir bättre samtidigt som jag kan äta något gott."

Allting som vi måste ursäkta för oss själva är dåligt, men i slutändan så är det ju upp till var och en. Ät frukt om du vill men förvänta dig inte att gå ner i vikt. Går du ner i vikt ändå, good for you.

För min del så gör LCHFkosten mig totalt osugen på allting sött, oavsett om det är kakor eller frukt. Det jag kan bli sugen på är mörkchoklad och syrliga bär och rabarber. Men äter jag choklad oavsett hur mörk så stannar min viktnedgång, men det sköna är att jag inte har något att skylla på. Jag har inga ursäkter och jag vet precis vad jag gjort. Kunskap är makten till allting.

På livsmedelsverkets hemsida kan du se precis vad allting innehåller. Allting handlar om prioriteringar, vilket som är viktigast för en, och väger man "normalt" så ser jag ingen anledning till att inte äta lite bär om man tycker att det höjer ens livskvalité. Bär innehåller för övrigt oftast mindre kolhydrater än frukt och om du plockat dom själv så är det också en vinst! :)

cacao
0

Otroligt bra och tänkvärt inlägg!

Tror att man gärna tar till kommentaren/ursäkten att frukten är nyttig och att man är "duktig" som äter nyttigt. Samma med detta om kunskap och att känna sin egen kropp, det är A och O om kosthållning ska leda till hälsoförbättringar och/eller viktnedgång.

//Suss

Medarbetare på sajten irishcob

gluffgluff
0

Absolut, det är inga problem att låta bli frukt. Grönsaker är mycket nyttigare.

Fast jag tycker att båda sidor i debatten är överdrivna. Jag tror att det är svårt att skada sin insulinreglering och bli fet av frukt. Men har man väl skadat den med läsk/ godis/ juice etc, så kan frukt bidra till övervikt och absolut hindra viktnedgång.

Och jag tror att det är bra att låta bli alla stora kolhydratkällor ett tag (ett par månader åtminstone) för att bli av med sötsuget. Sen kan man kanske äta frukt om man vill, och det inte triggar sug eller hindrar viktnedgång.

kaisakavat
0

# 8, 9 Det där skulle kunna förklara den "bitskhet" som fruktförtjusta överviktiga uppvisar när man talar om hur lite vitaminer frukt faktiskt innehåller, samt hur mkt socker!

De förklarar ju krig typ! Glad

Man liksom avslöjar deras livslögn, kanske..

[Marja-Liisa]
0

Nu har man i diskussionen tagit frukten som exempel av att olika sockerarter påverkar på olika sätt. Ofta har man rekom menderat till diabetiker fruktos eftersom det inte höjer blodsockret.

Gary Taubes har skrivit ganska mycket om detta i "Good calories-bad calories" tex ss200-203.

" Glucose goes directly into the bloodstream and is taken up by tissues and organs to use as energy; only 30-40 passes through the liver. Fructose passes directly to the liver , where it is metabolized almost exclusively. - och

The more fructose in the diet, the higher the subsequent triglyceride levels in the blood"

Så detta är gammalt kunskap, men eftersom HFCS är billig sötningsmedel kör man ofta fortfarande med det gamla "hälsoargumentet".

Jag äter en del bär, svart vinbär, blåbär, skogshallon och tror att de är mer hälsosamma än frukten.