Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettom-sajten
Läst 4697 ggr
Margareta
0

PR på KiF

Hela tanken med http://www.ifokus.se är att det skall vara gratis för användaren. Detta fungerar tack vare reklamintäkter. Det finns en generell tanke för hela iFokus att reklamplats kostar pengar.

Som Sajtvärd gör jag ibland undantag för ideella arrangemang och givetvis för arrangemang som KiF själv arrangerar.

Numer pensionär i Nynäshamn

FrankN
0

Vad finns det för prisbild? Medlemmarna har ju ett intresse av att LCHF-arrangemang syns. Blir det dyrt?

Vad har t.ex. Optimal, 2000-talets vetenskap och din egen LCHF-skolan betalt för PR:et kring Annikas föredrag på Åsö gymnasium?

Finns det olika nivåer och erbjudanden när det gäller sådan annonsering och var kan man i så fall se dem?

Margareta
0

Prisbilden när det gäller annonsering på iFokus sköter iFokus AB själva. Optimal AB vänder sig direkt till VD - Staffan Hansson.

Eftersom du Frank valt att ta diskussionen här i öppna trådar och inte i ett mail där jag redan svarat dig så får du svaret i en öppen tråd.

LCHF.se AB är inte en konferensarrangör vilken som helst. Aktiebolaget kommer inom kort att lansera en site som ska konkurrera med Kolhydrater iFokus. Man ska mot betalning erbjuda samma tjänster som vi har erbjudit gratis i åratal. Förhoppningen är att tjäna pengar på det intresse vi har byggt upp genom åratals ideellt arbete.

Vi kunde också ha haft medlemsavgifter i KiF, men vi har valt att arbeta ideellt. Det är inte förbjudet att försöka kommersialisera vårt budskap, men det är inte snyggt att i smyg starta en konkurrerande organisation utan att åtminstone informera oss på KiF om vad som var på gång. Nu fick jag höra detta av en ren slump när arbetet var långt framskridet. I stort sett alla i den här rörelsen, utom jag själv och KiF, var erbjudna att vara med i aktiebolaget. Men jag skulle ingenting veta. Jag kan inte tolka detta som något annat än att det var  KiFs medlemmar man var ute efter. Det nämndes för övrigt till mig redan i Västerås.

Jag annonserar gärna gratis för alla som har ett ideellt syfte, oavsett om de tar inträdesavgifter eller inte. Men jag ser faktiskt ingen anledning att ge gratisannonser till ett aktiebolag som avser att konkurrera med KiF och slå mynt av vårt nerlagda arbete.

Vänliga hälsningar

/Margareta, Sajtvärd för Kolhydrater iFokus

FrankN
0

Sett ur den synvinkel du målar upp, så har jag via mitt eget lilla företag konkurrerat med Kif redan innan Kif kom till och alla de bloggar som nu finns kring LCHF blir ju då också konkurrenter!

Jag har inte här på tråden diskuterat LCHF.se, men kan direkt deklarera att jag inte ser någon motsättning mellan våra ansträngningar och den verksamhet som Kif bedriver. Jag tror att vi har så pass formidabla motståndare, att det heller inte hjälper allas vår sak, att se det som att det skulle finnas en sådan motsättning.

Vi är alltså några som länge varit verksamma i den här rörelsen, som försöker skapa större slagkraft genom att slå oss samman. Vi har alla under lång tid haft företag och försökt att få dem att gå ihop. Att vi slår oss samman innebär inte i grunden något nytt, men ger mer kraft. Det ger oss förhoppningsvis kraft att gå in på områden som forfarande inte är beträdda och som ligger helt utanför Kifs verksamhetsområde. Vi kommer alltså inte att kunna erbjuda det Kif så förtjänstfullt erbjuder och har heller aldrig haft den avsikten. Det vore väl rätt korkat att erbjuda en tjänst mot betalning, som finns att få gratis?
Att vi för att vi slagit oss samman, istället för att jobba var för sig, helt plötsligt skulle ses som motståndare, känns ganska märkligt.

Det finns i dagsläget rätt många som i företagsform söker skaffa sig en profil och verksamhet med inriktning på LCHF. Det kommer att komma många fler och det är bra! Att se det som en konkurrens till Kif tycker jag är helt fel. Kifs verksamhet motverkas överhuvud taget inte av detta, utan tvärom medverkar vi alla till att budskapet sprids. Där Kif genomfört egna arrangemang brukar vi ju också ställa upp som föreläsare och det hoppas jag att vi är välkomna att göra även fortsättningsvis, liksom att som medlemmar i Kif delta i diskussionerna här.

Att Kif inte kan inbjudas att ingå i ett aktiebolag tycker jag är självklart. Kif är en ideell förening och bör naturligtvis så förbli. Det är dessutom en viktig mötesplats för folk inom den här rörelsen, där alla kan säga sitt.

Att du som leder denna ideella förening inte heller utan vidare kan inbjudas att ingå i ett aktiebolag, som verkar inom samma bransch som denna ideella förening, tycker jag är lika självklart. Det skulle ju leda till en slags jävsituation för din del och på ett ojust sätt binda Kif till detta aktiebolag och ställa det bolaget i en särställning gentemot alla andra företag, som verkar inom detta fält. Jag tror inte Kif-medlemmarna vill ha det så.

Du tycks ha tagit den uteblivna inbjudan personligt och är besviken och det beklagar jag. Jag har visserligen inget med inbjudan att göra, men det har alltså inget med dig personligen att göra, utan beror på det jag beskrivit här ovan.

Naturligtvis vill vi även i fortsättningen, liksom tidigare, ha ett gott samarbete med Kif och jag inbjuder dig och alla Kifs medlemmar att diskutera formerna för det. Kif kommer att få anledning att samverka inte bara med oss, utan även med andra företag i branschen, så den diskussionen har bäring för fler än för oss.

Vänligen,

Frank Nilsson

igilla
0

Margareta! Fattar inte ett dyft av vad FrankN skriver! Vadå jävsituation?

Jag var i Västerås, du var där, vi hälsade på varandra vilket jag tyckte var mycket trevligt!

Jag tycker att du har uträttat/uträttar storverk med den här sajten, har aldrig bloggat förr, men tycker att det är jättekul och tryggt att vara medlem i KiF! Hade gått med även om det kostar, men är ltet gammaldags, gillar inte att lämna ut mitt kontonummer via nätet, hade väl blivit för otympligt med fakturaförfarande?

Jag känner mig faktiskt helt chockad, blev du inte tillfrågad att vara med i LCHF.se? Jag har uppfattat det som att du är ganska bra kompis med Annika, bor hos dig när hon är i Sockholm. Vad säger AD?

Förslag: BYT NAMN PÅ TRÅDEN! Vi KiF:are vill att du ska ha din rättmätiga plats i LCHF.se, och fortsätta driva den livsviktiga sajten KiF! Jag hade aldrig hållit ut nu i vår, med flyttbestyr, vårdeppo, fixa mat till alla icke LCHF:are som hjälper mig utan denna sajt!

PR på KiF är för intentsägande, du måste jaga upp oss KiF:are som gillar dig,. fffrån sofflocket, typ STRID FÖR KiF:S FORTSATTA EXISTENS!  Nu hände nåt, kan inte ändra felstavning!

Smörälskare

magma
0

#4: Vi lär inte försvinna i första taget.Cool Den ledande LCHF-siten är ju vi, alla medlemmar här ihop.Glad

magma
0

#3:

Inbjudan? Eller handlar det i själva verket om öppenhet och information?

Jag har inte tolkat det sajtvärden skrev som att hon är besviken för att hon "inte fick vara med", det är att ta ner diskussionen för många snäpp.

Snarare som att hon tidigare har sett värdet i gott samarbete och informationsutbyte men fick se sig omsprungen med hundrameterskliv- utan att hon ens visste att hon blev omsprungen- när ett aktiebolag med alla "stora" lchf-förespråkare bildades.

T.o.m jag som inte är insatt i alla turer alls, tycker det är underligt att det talas om sammanhållning och samarbete, om kif:s värdefulla roll som folkbildare och samlingsplats osv- men att det trots dessa ord är ett faktum att den ansvarige för kif med sina snart 9000 medlemmar är helt nollad vad gäller vetskap om denna stora händelse, som om hon vore persona non grata. 

Jag tror inte att tanken om motsättningar dök upp nu? Bristen på informationsutbyte från start visar snarare att dessa spekulationer om motsättningar och konkurrens, de föddes redan när lchf.se var på idéstadiet.

Som sagt så har ju frontpersonerna för LCHF och Kif länge samverkat och samarbetat, och du skriver själv att "Kifs verksamhet motverkas överhuvud taget inte av detta, utan tvärom medverkar vi alla till att budskapet sprids. Där Kif genomfört egna arrangemang brukar vi ju också ställa upp som föreläsare och det hoppas jag att vi är välkomna att göra även fortsättningsvis, liksom att som medlemmar i Kif delta i diskussionerna här."

Då kan jag tycka, att om detta samarbete anses värdefullt så är ett visst informationsutbyte mellan parterna önskvärt- för att främja ett fortsatt gott samarbetsklimat och visa att man respekterar och uppskattar samarbetet. Istället för att all information bara går åt ett håll, och att den som lämnar ut information inte har vetskap om varför den efterfrågas eller av vem/vilka. Det skulle jag anse vore ett rakryggat och önskvärt agerande.

kitabu
0

http://www.skatteverket.se/fordigsomar/forening/foreningscivil.4.18e1b10334ebe8bc80002091.html#2

"Kif är en ideell förening och bör naturligtvis så förbli."

Vad har de flesta av oss missat? När blev KiF en förening? Visst vi kallar oss medlemmar, men en förening består knappast av en mängd anonyma personer. Stadgar, styrelse??????

Alla vi som erfarit stora hälsovinster med lågkolhydratkost bör snarast "copy-righta" våra historier och erfarenheter så att dessa inte används i vinstsyfte av andra.

Själv har jag blivit tillfrågad av flera personer om de får använda min historia i sina anföranden eller i skrift- och jag har alltid sagt nej!

Snart ligger det nära till hands att tänka på Hamlets klassiska klagan, "The time is out of joint. O cursed spite that ever I was born to set it right! (Ur led är tiden, ve att jag är den som föddes att den vrida rätt igen!)".

med vänliga Valborgsmässohälsningar -trots eldningsförbud, här i Skåne.

Helena Hesselmark

Margareta
0

Jag uppskattar att du bytt till ett mjukare tonläge, Frank. 

För din information: KiF är ingen ideell förening och kommer inte att bli det. Jag är ensam ägare till forumet och fattar ensam beslut om vilka artiklar som ska publiceras och vilka trådar som ska låsas fast. 
Oavsett vad KiF har för juridisk status så fanns det ingen anledning att inte spela med öppna kort. Vill man ha ett förtroendefullt samarbete så ska man inte börja med att gå bakom ryggen på den andra parten.

Margareta

Margareta
0

igilla tack för ditt stöd.

på lchf.se kan du läsa:

Annika medverkar i LCHF.se satsningen som informatör och expertis. Annika kommer att synas på ett antal konferenser som planeras anordnas via LCHF.se. Annika har valt att inte ha något eget ekonomiskt intresse och skänker samtliga eventuella inkomster av satsningen till sin fond, Doktor Dahlqvists Fond, vars utdelning ska gå till forskning på kost och hälsa.

PolleTrolle
0

Hej på Er

Margareta, jag tror du försöker slå in öppna dörrar här.

Jag skriver ett snabbt inlägg mitt i natten eftersom jag känner att det är viktigt. Anledningen till att Frank inte har svarat är jag medskyldig till. Jag bad honom vänta med att svara eftersom jag tycker att samarbetet med Kif är viktigt att förvalta och saker och ting lätt kan bli snett i all hast. Sen har inte jag hunnit tagit tag i saken då vi var nere i Malmö igår och träffade Nicole, Ralf Sundberg och Uffe Ranskov.

Hur som helst, vi har diskuterat hur vi skall samarbeta med Kif på bästa sätt. Tankar har förts fram med förslag på hur vi ska kunna hjälpa Kif.  Ett förslag var t.ex. att hjälpa Kif med en bättre teknisk lösning, snabbare servrar etc. Egentligen kan man säga att vi aldrig lyckats bottna det hela, vi kom helt enkelt inte på hur vi ska kunna göra Kif bättre, det är ju redan så bra som det är. Efter det har inget beslut fattats utan tiden har gått i väntan på att något skulle hända. Kif fungerar så bra och jag ser inte hur vi egentligen ska kunna tillföra så mycket så länge det är iFokus som producerar tekniken. Samtidigt tror jag vi alla var av uppfattningen att vi hade ett bra samarbete och framtiden skulle få utvisa hur det skulle utveckla sig. Vi har definitivt inte startat upp något i smyg i syfte att konkurrera med Kif. Jag tog även upp det med dig i Västerås Margareta. När jag gjorde det belyste jag också speciellt att jag inte ville att vi skulle hamna i någon konkurrenssituation angående forumet utan hellre vill hitta en bra framkomlig väg tillsammans.  Det förvånar mig därför att du uppfattat det så.

LCHF.se kommer att ha ett forum för sina användare. LCHF.se kommer inte att kunna konkurrera med Kif eftersom LCHF.se  kommer att kosta pengar och det gör ju inte Kif så det är ingen idé att ens försöka. Det gagnar heller ingen och inte vår sak/kost.

Forumet har mycket liten eller i princip ingen komersiell roll i LCHF Sweden AB, vidare är inte Sverige vår egentliga målgrupp utan resten av världen. Med det perspektivet kanske det är enklare att förstå varför vi inte hunnit tagit tag i samarbetet med Kif ännu.

Jag och Lars-Erik har försökt hitta dem som på något vis representerar ett affärsområde inom LCHF Sweden AB eller är viktiga av annan komersiell orsak. Forumet är inget direkt affärsområde och vi har trott att vi haft ett bra samarbete ändå med dig. Men, OM det nu är så att vi misstagit oss totalt och du / Kif verkligen är intresserad av att vara med i lchf.se så är det fantastiska nyheter som vi välkomnar med öppna armar.

Det skulle i så fall vara mycket roligt om vi kunde få till ett möte så snart som möjligt för att börja prata om hur ett sådant samarbete skulle kunna se ut och vad vi kan göra för varandra.

Ang att starta bolag. Huvudanledningen till att vi startar bolaget är att vi skall kunna livnära oss på att sprida lchf budskapet. Utan ett företag kan vi inte samarbeta formellt och utan att tjäna pengar kan vi inte leva och arbeta. Genom att LCHF Sweden AB bildas får LCHF ett till ansikte som kan arbeta med information, produktmärkning, tjänster och lobbying för LCHF och för vår hälsa. LCHF Sweden ABs främsta roll är att stärka och försvara LCHF som förekomst. Håll med om att det vore bra om alla som arbetar ideellt med LCHF idag kunde säga upp sig från sina jobb och satsa all sin tid med att hjälpa andra och sprida budskapet. Om dessa människor skulle tjäna en slant på att hjälpa miljoner människor att bli friskare och staten att spara miljarder kronor på vår förbättrade hälsa, skulle det vara så hemskt?

Våra motståndare, medicin och kolhydratindustrin kommer att göra allt i sin makt för att stoppa oss. De kommer att satsa miljardbelopp på jurister, stämningar, lobbying, lagar för att få bukt med oss, speciellt för att inte sprida det här utanför Sverige.

Det finns bara ett sätt att möta det här som vi ser det. Först: Enligt Annikas modell från gräsrotnivå med hjälp av informationsspridning (föredrag, hemsidor. forum. bloggar) och faktakunskap från t.ex. Ralf Sundberg och Uffe Ranskov m.fl. Samt med samma mynt, jurister, lobbyister, bred komersiell reklam osv. Dessa måste betalas och det är LCHF rörelsen som måste göra det i början. Så snart vi får landstinget att förstå värdet av hälsovinsterna så är vi hemma men tills dess måste vi finansiera det på annat sätt. Ska vi få in finansiärer måste vi ha tjänster / intäkter, vi måste rätt och slätt bli komersiella.

Det är vår idé.  Det behöver inte vara den enda sanningen men det är med säkerhet inte försämrande för LCHF i alla fall. Det viktiga är att komma ihåg att det är kosten som är drivkraften och pengarna som är verktyget.

Iaf tråkigt att det började såhär Margareta, det förstod jag aldrig när vi träffades sist. Du borde ha sagt något!! :) Jag blir mörkrädd bara jag tänker på vilka fler vi har glömt som kan tänkas reagera lika.

Hur som helst, om inte skadan är allt för stor så hoppas jag vi kan reparera den. Vi arbetar ju för en gemensam sak och ingen kraft skall spridas på något inre trätande inom LCHF så länge jag får bestämma. Om du vill fortsätta att vara negativ till LCHF.se så får du det, vi kommer inte att göra något motstånd.

Trevlig första maj på Er

Mvh Paul Wisén - En av grundarna av LCHF Sweden AB

bustas
0

Har inte med saken att skaffa, men meningen: "Om du vill fortsätta att vara negativ till LCHF.se så får du det, vi kommer inte att göra något motstånd". är väl vad man brukar kalla "att bli inbjuden med armbågen"!

Ha en riktigt trevlig helg Margareta!

Agyr07
0

Jag har med intresse läst denna tråd och tycker det är tråkigt att se en utveckling till vi och dom! Kif och LCHF.se är väl vi fast på bredare front? Snälla ni företrädare från båda håll, ta en träffa och prata ut och gräv ner allt groll. Sårade känslor och vassa argument kan bara gynna dem som är emot oss. Jag pekar inte ut någon med det här utan något har hänt bland de två "parterna" som måste redas ut innan det växer vidare och blir en böld. Ta lite extra kokosfett, sträck ut handen och bli vänner igen.

Magica1970
0

Jag ser det som en utveckling som behövde hända förr eller senare. Hur det sedan har skötts i bakgrunden kan jag inte ha direkta åsikter om. För min del är det trots allt bättre att det är ursprungliga LCHF-förespråkare som startar företaget, än t.ex. Paulun eller KI (möjligtvis när h-et frusit till is, men dock). Självklart ska LCHF Sweden AB få betala för sin reklam som vilket annat företag som helst.

PolleTrolle
0

Jag håller med både #12 och #13.

#11: Det kanske var lite hastigt uttryckt av mig. Jag hoppas att den totala andemeningen i inlägget ändå lyser igenom.

Margareta, när kan vi träffas tror du? Det känns viktigt!

Mvh Paul

nobban7
0

#14 Ja, jag tycker också att det känns viktigt. Vi som nu finns på KiF ska inte tvingas ta ställning för, och emot, den ena eller andra av lchf-förespråkarna.

igilla
0

Jag tror att vi som är övertgade om att LCHF är den rätta kosten livet ut välkomnar LCHF Swewn AB och kommer att bli medlemmar även där, vi kämpar för samma sak! Hur många av KiF:s nästan 9000 medlemmar är övertygade och hur många är litet ljumma, tycker att de kan pröva på?

Självklart är det inte fult eller fel att tjäna pengar på LCHF, men det ska vara rätt personer som som får förtjänsten, där måste Annika och Margareta vara de första som tar ut lön för sitt arbete. Jag tycker att Annika ska minska ner andelen som går till hennes fond och ta en större andel i lön, bl a med tanke på pensionen! Hur man konstruerar så att Margareta kan ta ut en lön så att hon åtminstone inte behöver ha ett heltidsarbete och slippa sköta KiF på fritiden vet jag inte. Det borde väl kunna rymmas inom LCHF Sweden AB? 

Formuleringen: att fortsätta vara emot LCHF.se tycker jag är mycket konstig! Det är väl inte LCHF.se som Margareta är emot, utan hur LCHF Sweden AB bildades, att hon varken blev tillfrågad eller informerad. Om jag förstått rätt, fick M informationen i Västerås, samtidigt som vi alla KiF:are som var där. Ta in Margareta i bolaget!

Smörälskare

[bittek]
0

Är det verkligen rätt att driva denna diskussion här?

[Karro]
0

Det är en bra fråga bittek

Margareta
0

Jag förstår inte problemet. Alla aktörer får så klart agera på den stora LCHF-arenan, det har jag inga synpunkter på. Min åsikt att budskapet är viktigare än pengarna styr mitt agerande på Kif. Kommersiella aktörer får finna sig i att annonser kostar pengar på Kif och att jag bestämmer vad som skall synas och inte i nålade trådar. Den som tycker annorlunda får agera på egen sajt.

Ingen behöver ta ställning för eller emot vare sig Kif eller LCHF.se. Jag och mina Medarbetare fortsätter att driva Kif som vanligt dvs ett gratis samtalsforum och LCHF.se får köra sitt eget race med vad de har att erbjuda, det är bara att klicka sig dit.  

Därmed är saken utagerad för min del.

mumin61
0

Jag vet inte vad som hänt eller varför denna diskussion startat (känner mej lite dum, borde jag veta?). Jag vet inte heller om detta är rätt plats för detta inlägg.

Jag ville bara säga ett stort tack till Margareta som lägger ner arbete med KiF. Jag är inne o läser varje dag, skrattar o gråter när jag följer olika medlemmars berättelser, får goda råd o hämtar inspiration när det känns tungt. Tack vare KiF orkar jag fortsätta med LCHF,trots att det ännu inte gett så stort resultat för mej. Men jag tror verkligen att det här är rätt sätt att leva.

Så 1000 tack Margareta för att du är en sådan eldsjäl som jobbar på för vår sak.

Vill oxå säga tack till alla medlemmar som delar med er av framgångar o motgångar, om ni bara visste vad ni betyder mycket.

Kram

bustas
0

PålleTrolle, vem är du? Hur länge har du levt LCHF: liv? Vad är din uppgift i LCHF.se? Vilka är delägare i LCHF.se AB?

Vore tacksam för svar och efter detta svar kunna föra dialogen vidare!

Mervi
0

#20 Det är så det är tänkt att fungera. Alla hjälps åt och stöttar varandra. Och du har rätt Margareta är en eldsjäl.

Lycka till i fortsättningen.

bustas
0

mumin61,  just det, precis som Mervin skriver! Alla hjälper alla och allt är gratis. När du har problem så får du svar utan att det blir avdrag på Visakontot! Det är så vitt jag förstår Margaretas hela ideella idé och det gillar i alla fall jag! Här har jag mina kompisar och här kommer jag att stanna för gott!Glad

Andina
0

Ja, det är så gott att stanna här för gott!
Så det gör jag med!

Och jag trumvirvlar en tacksam fanfar för Margareta och hennes "ideologi och filosofi" här på KiF!
*Tamtaramtamtamtaaam!*

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

bustas
0

Andina! Jag fyller gärna i med en trumpetfanfar, men hur i Herrans namn skriver man det?

Andina
0

(Tutturututututuuuut!)

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga

igilla
0

Margareta, du skriver att saken är utagerad för din del, förstår inte riktigt vad du menar! Vill du inte ingå i LCHF Sweden AB om det skulle gå att ordna så att du fortsätter driva KiF idéellt som tidigare, men fick betalt för ditt engagemang och spridning av LCHF-budskapet? Vet inte hur det praktiskt ska lösas, men det måste finnas KiFare som kan såna saker, som vill hjälpa dig!

Stå på dig!

Smörälskare

bustas
0

Som jag förstått det hela, har Margareta valt att driva kif helt ideellt. Detta har hon vittnat om vid ett flertal tillfällen. Hon startade upp konferensverksamheten med syfte att landet runt kunna förmedla Dr Annika och Sten Stures och andras erfarenheter med LCHF kosten. Vi är över 8000 medlemmar i detta forum och vi kan vara det helt utan kostnad. Så plötsligt poppar det upp en helt okänd gruppering som bildat utan hennes vetskap, ett AB. De har dessutom fräckheten att kalla sin hemsida för den "ledande" LCHF sajten. Vi medlemmar i kif är ju givetvis en beräknad "grund" för en behaglig start av detta bolag. Denna grupp har även startat upp konferensverksamhet lika den Margareta sedan länge gjort. Om deras intentioner slår in, så är ju detta en mångmiljonverksamhet (speciellt när det drar i gång utomlands med LCHF kunskapen) och det har de ju givetvis kalkylerat med, annars skulle bolaget aldrig ha bildats. Jag har full förståelse för om Margareta inte vill delta (och framför allt inte om hon blir inbjuden med armbågen efter det att det hela blev känt här i kif) i den sorts verksamhet som detta nya AB planerar driva. Är det ett AB så är det ett AB och det vill säga vinst i första rummet. Har vi inte fått nog av aktiebolag? Det är ju dessa vi slåss mot dagligen i detta forum. Hur kommer livsmedelsindustrin att bemöta ett AB i debatten om skräpmaten? De har ju helt plötsligt tusen argument att ta till i debatten i ett sådant läge. Sedan har vi "trollen" som poppar upp till och från här i kif. Det är ju givetvis en "våt dröm" för dem om detta forums grundare och ägare vore knutet till ett AB. Man märker ju hur trollen anklagar Skaldeman titt som tätt bara för han säljer några böcker. Hur skulle det då bli med ett AB?

Jag har endast varit med sedan november förra året och funnit folket här oerhört hjälpsamma då jag hade problem i början av kostomläggningen och nu med min ringa erfarenhet försöker jag hjälpa andra. Om det varit ett AB, hur skulle jag då tolkat de råd jag fått och vilka råd hade jag fått?  Så ser jag situationen (rätt eller fel) och jag personligen kommer aldrig att "sätta min fot" i LCHF.se! Nu hoppas jag bara att inte mina "idoler" i LCHF gänget är delägare i detta nybildade AB, och om så vore fallet skulle jag bli oerhört besviken.

hemul
0

Du kan läsa på förstasidan på lchf.se vilka som står bakom. Det kanske är ett urval, för Paul Wisén återfinns inte där.

Match
0

#29 Han är styrelseordförande i LCHF Sweden AB enligt allabolag.se

Margareta
0

I sådana här trådar uppskattar jag den personliga iFokuspoängen mer än någon annan gång.

Det syns direkt vilka som är trogna medlemmar och vilka som bara kommer hit för att ha åsikter och dessutom är anonyma utan aktiverade personliga sidor.

Därför tackar jag alla som stöttar och kommenterar bara Bustas - you got the point!

Jag trivs bra under min korkek.

hemul
0

Om det där var en känga åt mig, så har jag varit här ibland på sistone igen och gjort några inlägg också.

Jag svarade bara på Bustas två gånger ställda fråga, men det var kanske dumt då.

Pasi
0

PolleTrolle - Jag har inte riktigt förstått vad själva affärsidén är eller vilken verksamhet ni egentligen tänkt att driva (i andra länder)…kan du förklara?

Margareta
0

hemul - du är igenkänd och välkommen tillbaka! Kul att se dig igen! Folk som använder samma nick i massor av år kommer man ihåg även om vi aldrig träffats!
Flört

hemul
0

Jaha, då får jag tacka då! Skrattande Förvirrande tråd detta, måste jag säga. Foten i munnen

Margareta
0

jo

aussiemia
0

Jag undrar som Pasi-hur är det tänkt att spridas internationellt?

Margareta- jag tycker som dig! Under korkeken är en bra plats att vara på.

aswedishsmorgasbord.com

Margareta
0

Flört

Pasi
0

Jag trivs också bra under korkeken.Cool
Hemul - Hej!Glad(glömde ju hälsa)

magma
0

Säger detsamma- verkligen kul att se dig här igen hemul!Skrattande

Korkekar är bra. Jag har en phellodendron amurense hemma i trädgården, så jag får väl sätta mig under den då… (Sibiriskt korkträd:) Fast den är bara metern hög.

Andina
0

Nu när LCHF börjar bli ett etablerat begrepp börjar också förvirringen anta ny "skepnad"…

Nu är det inte bara mathållningen som förvirrar (= förvirrande för en del nybörjare, bl a mig när jag klev in i lchf), utan även det fakum att olika aktörer poppar upp (som svampar ur jorden) tenderar att förvirra en stackars hjärna (som min). Det börjar bli många olika lchf-aktörer att hålla reda på…
KiF (= Margareta med sina medlemmar)
lchfskolan.se (= Margareta - och ev fler? )
lchf.se (= vilka dessa aktörer är framgår av denna tråd o länkar)
lchf.to (som också tycks vara bl a Optimal förlag… F ö en sajt som jag tycker förvirrar än mer…)Till dessa kommer även andra personer som startat upp div kurser och utbildningar inom lchf-området.
Och kanske finns det fler som jag inte snappat upp ännu…
Vad är vad och vem är vad…

KiF har haft en enormt stooor roll i de "publika framgångarna" med lchf! Jag tror att KiF faktiskt varit lchf-rörelsens /-förespråkarnas främsta verktyg för den snabba "snöbollseffekt" lchf fått. Bl a genom antalet medlemmar varav en hel del "högljudda" sådana (kontaktat media, SLV m m).
Och nu sätter de (förväntade) ekonomiska intressena fart - många kommer att vilja leva helt eller delvis på lchf-kunskap en tid framöver (säger jag utan värderingar). Så jag tror att förvirringen kommer att bli ännu större ett tag framöver.

Självklart ska regler om reklam på KiF följas o Margareta avgör själv om och vilka undantag hon vill göra från dessa regler! (Jag gör och avgör själv vad jag vill med mina sajter, bloggar och forum…)
KiF har en enorm "makt" med sina många medlemmar! Därför lär Girighet och Närighet allt oftare göra sig gällande här… förmodar jag och förväntar jag mig.

Jag både hoppas och tror att vi alla KiF'are förblir KiF och Margaretas ideologi trogna!

(Kanske lite väl mkt OT-innhåll… men har behov av uttrycka mina tankar…)

Agyr07
0

Du kan väl huka dig magma. Jag har en bild på korkek på vardagsrumsväggen. Jag sätter mig där en stund.

Margareta
0

Jag kan svara för mig själv Andina!

http://www.lchfskolan.se är min egen och den kommer att bli ett komplement till Kif. Kif är ett låst gränssnitt som jag inte kan påverka. Jag anpassar mig bara till grabbarna som programmerar och är glad för att de gör det så bra. Vi har en mycket god relation och jag har som många vet fler engagemang på den här portalen än bara Kif.

Eftersom jag är programmerare saknar jag ibland möjligheten att påverka - istället för att tjata på killarna kommer jag därför själv göra det jag behöver. Det mest akuta har varit att anmäla sig till de arrangemang Kif är med och arrangerar. LCHF-skolan har funktioner både för att bekräfta anmälan och för att skicka kvitto/inträdesbiljett.

Jag har fått en del kritik för Kif's upplägg från dem som inte är så datorvana. LCHF-skolan kommer därför - när jag har tid - få mer karaktären av fast information dvs det blir inget forum - (kanske en gästbok/kommentarsfunktion likt en blogg).

Det blir istället - som namnet antyder - mer som en lärobok. Givetvis gratis för användarna.

igilla
0

Jag jan inte riktigt förstå det "fula" med att LCHF Sweden AB med tillhörande LCHF.se har bildats, förutom det mycket fula att Margareta varken informerades eller inbjöds till bolaget!

Kunskapen om LCHF har spridits mycket fort, det är väl bättre att de svenska pionjärerna bildar bolag och förhindrar att inhemska och utländska aktörer "knycker" namnet och idén!

Vill också veta hur lanceringen internationellt är tänkt och hur det ska generera pengar till bolaget!

Det måste vara valfritt att vara både KiF:are och LCHF-medlem (om det heter så), det behöver inte vara motsättningar!

Smörälskare

Margareta
0

Jag kan också svara vad jag vet om  lchf.to

Optimal/Pagina förlag ger ut - jag tror i alla fall - alla böcker med LCHF-anknytning utom Sten Sture som var först och är på eget förlag. Den listan är lång.

Annika myntade LCHF-begreppet och det marknadsförs nu av Optimal med den lilla "LCHF-knappen" på förlagets samtliga böcker om lchf.se.

Det är enklare att marknadsföra böcker via en hemsida med anknytning till ämnet. Som redan nämnts var lchf.se redan bokad - det gjordes för väldigt länge sen av en framsynt herre
Flört.

Jag gör inte anspråk på någon kronologisk ordning men det här är de författare och böcker på Optimal jag kommer på - har jag glömt någon ber jag om ursäkt och kompletterar gärna.

• Lars-Eriks Litsfeldt - var nog först med Fettskrämd och har sen kommit med Ät fet mat och Diabetes inte. Flera av böckerna är dessutom nyutgivna.
  • Annika Dahlqvist har gett ut boken om Dahlqvists blogg - dr Dahlqvists guide till bättre hälsa samt nu senast kokboken
  • Uffe Ravnskov har skrivit boken om kolesterol
  • Frank Nilsson kommer med en bok om motion
  • Per och Katarina Wikholm kommer med en bok om LCHF för familjen.

Själv är jag involverad i Optimal eftersom jag skrivit förordet till  

"dr Dahlqvists guide till bättre hälsa och Viktkontroll"

greensis
0

Jag tänker inte kommentera frågan om reklam på KiF mer än att jag tycker att Margaretas ståndpunkt är klok.

Det jag vill belysa - som ekonom i det "civila" - är att ibland behöver de som är intresserade en juridisk motpart. Nu pratar jag alltså inte om enskilda individer som söker information och stöd, utan företag, kommuner&landsting mfl som är intresserade av rådgivning, utbildning, textmaterial osv osv. Som exempel - om min arbetsgivare vill skaffa ett utbildningspaket för sin personal kan man inte anlita KiF, möjligen engagera de enskilda aktiva som privatpersoner. Revisorer, LOU mfl har åsikter i frågan.Flört

A förtar inte B, så att säga, och man behöver inte utgå från att det finns illvilja i botten.

/Katarina W

Fabricati diem, pvnc!

Andina
0

Tack Margareta, för förtydligande!

Och nej, A förtar inte B, anser jag också.

Jennix
0

Vem som helst har frihet (naturligtvis) att starta forum och bloggar om LCHF, vi var inte först och har inget ägande på detta.  Jag tror inte att nån härinne har problem med det. Flera medlemmar här har startat egna bloggar som är populära och vi har aldrig sett snett på det, snarare tvärtom. Jag tycker det känns helt OK och naturligt att det utvecklas.

Däremot att det ska finnas krav på KIF, om vilka trådar vi ska promota, vilka föreläsare vi ska ta upp och stödja osv., det tycker jag känns väldigt konstigt.

Man kunde ju åtminstone förvänta sig att folk ber snällt och vänligt, samt visar tacksamhet för att vi härinne gör arbetet ideellt… Flört

Från min sida sett handlar det kanske mer om attityd än om en principfråga, men jag kan ha fel.

Vill man samarbeta vore det väl brukligt att meddela de man vill samarbeta med? Flört

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

PolleTrolle
0

Hej på Er igen.

Jag håller med tidigare talare om att det ena förtar inte det andra.

Vår tanke med LCHF bolagiserat är att ena krafterna bakom LCHF inte tvärt om!

Jag anser att det var ett misstag att inte kontakta Margareta och Kif tidigare. Tanken bakom LCHF Sweden AB grundandes i januari i år och mycket är inte på plats än, t.ex. samarbetet med Kif.

Jag ser en oroväckande utveckling av resonemangen från vissa här i forumet där lchf.se skall motarbetas till förmån för Kif. Ett sådant tankesätt är mumma för kolhydrat och margarinindustrin. LCHF.se är det första bolaget som kan ge dem motstånd på kommersiellt vis t.ex. via TV- Radioreklam samt ren lobbying. Om en motsättning skapas mellan lchf.se och Kif så är det ändå bättre då våra krafter halveras. Allra bäst kortsiktigt för dem vore såklart att Kif får problem eftersom den är den i särklass största opinionsbildaren just nu. Oavsett så utgår jag från att vi hjälper varandra så inget av alternativen inträffar!

Själv anser jag att Kif och LCHF.se har två olika men viktiga positioner. Jag håller med Bustas i att denna debatt inte skall drivas av ett aktiebolag eftersom det då tappar mycket av kraften. Jag tycker därför att det är bra att t.ex. Annika och Andreas arbetar vidare i samarbete med lchf.se men ändå utan vinstintresse. Det samma gäller för Kif. Jag tror att det vore fel att göra Kif kommersiellt och därför blev jag förvånad när Margareta blev ledsen för att inte få vara med. (vilket iof faktiskt inte stämde).

Å andra sidan tycker jag också att det är synd att kulturen är såhär i Sverige. Jag skulle hellre ha sett att Margareta, Andreas, Annika m.fl stod först i ledet och tjänade mest på verksamheten, de är de värda! Om de gjorde det visste jag att de aldrig skulle sluta, endast kunde fokusera på LCHF. I någon ände måste någon betala dem en lön annars kan de inte leva och arbeta för vår sak. Om någon nu ska göra det, hade det inte varit bra om det var ett bolag vars syfte och mål ligger helt i linje med Kif? Nåja jag har inte med deras sak att göra och jag beundrar dem för att ha kraften att tacka nej men jag tycker det är synd.
Kanske borde vi göra en "skänk pengar till Margareta, Andreas, Annika osv" på samma sätt som vi planerar en "Skänk pengar till Annikas fond" funktion på lchf.se.

#19. Margareta jag håller me dig till 110% om att budskapet är viktigare än pengarna. LCHF Sweden AB och LCHF.se kommer aldrig ta något beslut där pengarna går före budskapet. Men det ena utesluter inte det andra heller. Budskap och intäkter fungerar utmärkt tillsammans allt som oftast.  

#21. Jag är LCHFare sedan i december, ganska ny alltså men helt övertygad. Jag är säkert bidragande till minst 40 andra medlemmar här på Kif. Ni som var i Västerås vet vem jag är, det var jag som tjatade om att alla skulle skänka pengar till Annikas fond hela tiden. Vi har tagit fram en glaslåda och en rollup för det och tänkte försöka få varje konferens att samla in pengar till fonden. Jag hoppas att LCHF Sweden AB kan bli en stor bidragare till fonden genom att vi på olika sätt stimulerar det.

Delägare i LCHF Sweden idag är de som är på hemsidan och jag men det kommer att bli fler. Vi tar fortfarande in personer och företag som kan hjälpa oss i satsningen och erbjuder aktier som betalning. Ett PR bolag är påväg in som ska jobba för vår sak samt vi söker aktivt en finansiär. 
Mitt uppdrag är att hålla ihop det hela, se till att system och funktioner utvecklas, hjälpa till med marknadsföring etc.

#33. Affärsidén är att skapa verktyg som de som är nya på LCHF behöver ungefär som viktklubb fast bredare och bättre och hela LCHF inte bara viktnedgång. Opinionsbildning och produktmärkning är andra delar. Vidare har vi coachning, konferenser och seminariedagar. Vi hoppas kunna komma igång hårt speciellt på läkarsidan. Listan är lång, det finns hur mycket som helst att göra! (detta göres inte på en dag som ni färstår). 

#44. Internationellt är det samma sak. Verkar för att de böcker vi har här i Sverige översätts och lanseras internationellt. Verka för lokala initiativ, forum etc samt få ut budskapet. Intäkterna kommer från samma saker, böcker, produktmärkning, informationsdagar samt information och verktyg på siten.

Sist men inte minst då. Jag har mailat dig Margareta för att försöka fåtill en sittning där vi kunde dels en gång för alla tala ut om allt samt bestämma hur vi skall gå vidare. Vi behöver inte egentligen ändra på något utan fortsätta kämpa på varsin kant som jag trodde vi redan gjorde innan det här drog igång. Å andra sidan finns visst möjliga samarbetsområden där Kif kan hänvisa till bolaget i vissa situationer och bolaget kan hänvisa till Kif i andra. Jag skulle gärna se att vi kan remissa vissa frågor vi ställs inför på Kif för att få stöd och backup från Er. Vi skulle kunna erbjuda testkonton, medlemskap för testpiloter eller rabatter för de som är medlemmar i Kif på de föredrag lchf.se anordnar eller för de funktioner och tjänster som kommer att finnas på lchf.se.
Det förutsätter dock att vi har en dialog så jag skulle bli väldigt glad om du kunde svara på mitt mail eller ringa mig så vi kommer vidare. Jag skulle också bli glad om SSS, Andreas E och Bo Z ändrade sig och också kom med i vårt bolag istället för stå utanför. Beslut och remissvägar skulle bli enklare och tydligare samt vi skulle gemensamt bli starkare. What else, tja, lyckas vi lösa eventuella motsättningar så kan säker lchf.se köpa reklam på Kif eller betala Kif medlemmar för att coacha lchf.se medlemmar och på det viset kanske de närmaste på Kif kan få en extra inkomst eller rent av leva på LCHF! Vi har lite idéer om det där men som läget är just nu så kan vi ju inte förmedla dem.

Det var det, nu måste jag ta hand om barnen samt gå ut i solen lite!

MVH Paul

AnnikaDahlqvist
0

Jag har inte orkat läsa alla inlägg i tråden, men jag såg att det togs upp angående mitt deltagande i LCHF Sweden AB.

Jag stöder satsningen. Jag anser att det ska gå att försörja sig på LCHF-arbete likaväl som på annat arbete.

Själv har jag inte några ekonomiska åtaganden eller vinster i bolaget. Jag ställer upp som föreläsare när jag blir anlitad, liksom för alla andra som ber mig att komma. Jag tar ett måttfullt arvode för min föreläsning, såväl från LCHF Sweden  som från andra arrangörer.

Jag anser att även jag ska ha rätt att försörja mig på det jag arbetar med.

bustas
0

Skall försöka fatta mig kort!Flört Jag som helt fristående privatperson har absolut inget emot att ett AB bildas. Jag tror bara inte på idén att "Aktiebolaget LCHF"  kan vara min förespråkare då detta bolag skall debattera med exempelvis Livsmedelsverket i direksändning. Däremot är det säkert en mycket smart affärsidé och succsén är nog given! 

Dr Annika! Ta bra betalt! Det är du värd!

Ps, vad glad jag blev då jag läste att SSS, Andres och Bo Z inte är med.Glad

hemul
0

Ta betalt du, Annika. Det är nog ingen som misstycker.

Det tråkiga är bara att som sidan är utformad och som Wisén uttrycker det ovan [1], så framstår du som delägare. inte som en glad supporter.

[1] "Delägare i LCHF Sweden idag är de som är på hemsidan och jag" (# 49)

Tilda-T
0

Hoppsan säger jag efter att ha läst alla inläggen!

Blev väl egentligen inte så förvånad, det finns alltid folk som vill tjäna pengar !Guld i mun  LCHF är till stor del obruten mark, så det finns säkert en och annan guldklimp att plocka där!

LCHF.AB får gärna leva sitt liv för min del,,,  MEN förstör för allt smör i Småland inte vårt KIF för då blir jag heligt förbannad!Skrikandes

All heder till dig Margareta för det jobb du lagt ner på Sveriges största LCHF-forum!!!!!! Keep up the good work!

Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

LenaK63
0

#7 Kitabu! Vad betyder det att du inte vill att någon ska andvända din historia! Någonstans hittade jag din fantastiska historia i PDF eller så på engelska. Den har vi redan skickat vidare till "tjocka" släkten i Canada. Bir vi nu stämda?

Vet inte vad som menas med copy-right i detta sammanhang.  För oss har det alltid här i LCHF-bloggar handlat om att få ut 'BUDSKAPET'.

Kan mycket väl förstå att om någon knycker en bok som en författare arbetat länge på att författaren vill ha ersättning för sitt arbete.

Men om man har en fantastisk hälsoberättelse skulle åtminstone jag vilja dela med mig av den utan copy-right.

Naturligtvis om en firma skulle be att få använda min historia för att promota sina produkter så skulle även jag be om ersättning.

Margareta
0

Kif är och förblir ett forum oberoende alla organisationer och företag hur behjärtansvärda de än är.

kitabu
0

Jag tycker att jag uttryckt mig mycket tydligt i mim kommentar #7

Jag vill inte att min historia skall användas i vinstsyfte av andra.

Att den ligger på nätet betyder att man får läsa den om man vill, (alltså även i Canada) men inte använda den för att tjäna pengar på. Det betyder att den inte får kopieras eller refereras i skrift (böcker, tidningar etc) eller användas på föredrag som är kostnadsbelagda.

Alldeles uppenbart är det mycket få diabetiker typ 2 som dokumenterat sitt tillfrisknande - även i USA, efetrsom prof. Vestman gärna ville ha den till sin undervisning på Duke University och på den sida den nu ligger i USA,

http://www.nmsociety.org/App_Themes/Images/Diabetes/How%20I%20Quit%20Insulin%20with%20a%20Low%20Carb%20Diet.pdf

Jag förbehåller mig rätten till min historia till den bok jag skriver på.

mvh

Helena Hesselmark

Magica1970
0

#54 Copyright gäller även på det som publiceras på nätet (bilder, text, musik, foto m.m.). Alla recept som du hittar här har en upphovsmakare. Resp. upphovsmakare bestämmer själv hur dennes verka ska spridas (eller inte spridas alls). Är du på något sätt osäker så fråga upphovsmakaren :) Jag lovar; det uppskattas mycket!

LenaK63
0

#56 kitabu och #57 Magica1970

Tack för svar! Nu förstår jag bättre.