Pocherade ägg i tomatsås
Så nyss Niklas mat i SVT. Han tipsade om ett frukostalternativ som är lchf-vänligt (jag har strukit sockret). Stek lök och vitlök. Häll på passerade tomater och krossade tomater samt några kvistar timjan (oregano?). Låt koka en stund. Stäng av plattan och sätt ugnen på 150 grader. Knäck några ägg nära ytan på såsen. Ställ in pannan i ugnen 10-15 minuter beroende på hur välkokta du vill ha äggen. Såg supergott ut! Han doppade surdegsbröd i röran för att få upp äggen men jag skulle använda sked…..
Låter oemoståndligt! Bokmärker.
Jag såg också det, intressant men tar alldeles för lång tid att göra , jag är så hungrig på morgonen att frukosten måste bli klar på några minuter men till lunch kanske.

Det där låter precis som en israelisk/judisk rätt jag åt för några år sen när jag var på semester i eilat! Var tvungen att googla lite, och nog är det bra snarlikt :) Kul att du påminde mig! Vi åt detta, på baguetter, nästan varje dag därnere och testade även att göra det när vi kom hem, supergott och helt enkelt!
Shakshuka (judiskt för "all mixed up") som det heter görs på följande vis:
The Shakshuka Recipe
Yield: six servings
2 pounds fresh tomatoes, unpeeled and cut in quarters, or one 28-ounce can tomatoes
6 cloves garlic, roughly diced
2 teaspoons salt, or to taste
1 teaspoon sweet paprika
2 teaspoons tomato paste
1/4 cup vegetable oil
6 large eggs
1. Place the tomatoes, garlic, salt, paprika, tomato paste, and vegetable oil in a small saucepan. Bring to a simmer and cook, uncovered, over low heat until thick, for about 30 minutes, stirring occasionally.
2. Ladle the tomato sauce into a greased 12-inch frying pan. Bring to a simmer and break the eggs over the tomatoes. Gently break the yolks with a fork. Cover and continue to cook for about 3 to 4 minutes, until the eggs are set. Bring the frying pan directly to the table. Set it on a trivet and spoon out the shakshuka.
#2 Eller så drivker du en kopp java med kokosfett i väntatn på godsakerna….Det var värt att vänta på sa kocken….
#3 I Niklas recept var det viktiga att gulorna förblev hela. Han hade ätit det utomlands och ville visa oss sin version.
Man kan också göra såsen på kvällen, lägga en slev sås och ett ägg i en portionsform och grädda ca 10-15 min i 150. Testa och kolla att ägget är tillräckligt kokt och lägg till tid eller grädda kortare nästa gång. Såg detta i ett annat kockprogram.
Funkar också utan tomatsås med lite strimlad rökt lax (tex) och smör i botten på formen, knäck på ett ägg och toppa med cf. Grädda i vattenbad ca 20 min i 175 grader eller tills det passar.

Jag blir fundersam över dessa recept med ägg i nån sås som tillagas i ugn. Om äggen är mer eller mindre intakta, hur skiljer sig smaken från ett kokt ägg med såsen bredvid?

#3..Så gör jag också!
Rör ner äggen när såsen är färdigkokt så det blir en tomatomelett/röra.
Vi har ätit det rätt ofta som mycket billig och god middag även innan kostomläggningen…Men nu är brödet borta!
Fortsatt trevlig vecka till er alla!

Vi testade rätten i lördags
mycket gott och enkelt.
Jag brukar aldrig använda ugnen när jag poscherar ägg och det gjorde jag inte nu heller utan jag lägger bara på locket och låter det koka på svag värme.
Under tiden som äggen blev klara rullade jag frikadeller av malet fläskkött och dom lade jag ner i tomatröran som blev över när jag plockat upp äggen.
Så under tiden som vi satt och åt frukost lagade jag basen till måndagsmiddagen, tomatkokta frikadeller (med wokade grönsaker).
Man blir så himla effektiv när man skippar kolhydraterna 
Suveränt, UBCL!