Rössner skvaller
Jag vet att Stefan Rössner själv tror inte på sin metod, han använder Nutrilett nu när han försöker gå ner i vikt. Om han nu vet allt så bra om bantning varför behöver han då Nutrilett. Känner en som känner hans sekreterare som skvallrat.

Jag tror att det där är rent skvaller utan substans. Jag har ganska svårt att tänka mig att just Stephan Rössner skulle slafsa i sig sån där välling; han har ju skrivit ett par ganska bra kokböcker, och han har inte vad jag har sett varit överviktig. Jag har mycket svårt att tro att han skulle använda Nutrilett, eftersom han ju faktiskt vet att LCHF funkar och att det går att anpassa ganska lätt till hans egen matlagning.
Om det nu är så att han provar att äta Nutrilett så har han säkert helt andra motiv än att gå ner i vikt. Han vet att det inte funkar i längden, men kan kanske inte vet hur det smakar och hur man mår av det.
Jag tror inte att vi ska underskatta Stephan Rössner. Han är en mycket intelligent människa, och han har tillräcklig kunskap för att kunna utvärdera verkan av preparat som Nutrilett och andra liknande hopkok. Men i synnerhet som han är en matglad människa som faktiskt har beskrivit god mat och hur den tillreds i sina böcker, skulle han helt säkert förr prova en annan metod än Nutrilett om han tyckte att han borde minska i vikt.
Att han tvivlar på metoderna han förespråkar är däremot helt säkert rätt; efter så många misslyckanden är det ett sundhetstecken att inte tro förbehållsfritt på en metod.
Men om han skulle vilja gå ner i vikt ligger det nog närmre till att han skulle prova LCHF.
Så det är nog sladder det där…

Oavsett om det är sant eller inte så tycker jag inte sånt här skvaller är särskilt trevligt eller något vi borde ägna oss åt här.
Det var inte skvallret som sådant jag menade att koncentrera inlägget med utan att Överviktskliniken och Rössners metoder funkar så dåligt att han inte ens själv tror på det.
Varför skulle Nutrilett inte stämma med Stephan Rössners metoder? Jag vet inte riktigt vad han lär ut till sina patienter, eller vad han skriver i sina böcker, men det jag hört av vad han sagt offentligt så är det ju generell lågkaloribantning som förespråkas (man kan gå ned i vikt om man står på huvudet och äter hallonbåtar, bara man begränsar antalet kalorier). Dit borde väl använding av Nutrilett räknas.
#1 Att Rössner skulle prova LCHF känns avlägset. Men undrens tid kanske inte är förbi. 

Ja, vi vet ju att det inte pro primo är en bantningsmetod; att han skulle prova det för att få bättre hälsa känns lite avlägset. Rössner förespråkar ju medelhavsdiet, och hans recept är helt i linje med det. Att kaloribegränsning faktiskt funkar är ju belagt, även om metoden inte är optimal, vilket bland annat VV ganska tydligt är exempel på. När samma person återkommer gång efter gång i programmet så har det ju inte haft varaktig effekt… (Om man ska tillskriva Rössner någon metod, så ligger väl Viktväktarna närmast.) VV är ju närmast att betrakta som beteendeterapi, och som nämnt ligger väl inte Nutrilett så hemskt långt ifrån, även om det är mer extremt.
Och om det känns avlägset att han skulle prova LCHF så har du ju fattat mig helt rätt; jag tror inte ett ögonblick att han sätter i sig Nutrilettsmörjan.
Jag tycker inte heller om skvaller för skvallrets skull. Vilka metoder som används tycker jag är relevant att diskutera. Att Rössners överviktsklinik använder pulver för att få ner folk i vikt är nog ingen hemlighet. De gjorde ett försökt med än vän till oss för några år sedan - han stod på pulver under mycket lång tid och gick ner väldigt mycket väldigt snabbt. Han lever inte idag. Vad kroppen inte orkade vet vi inte, men något blev för mycket och han dog i unga år..
Läkartidningen hade en artikel 2000 om detta ämne Rössner står som författare så det får han stå för.
Numer pensionär i Nynäshamn
Håller iofs med Aniara4, sånt här skvaller "borde vi hålla oss för goda för" MEN, MEN MEN! Om det är så att Stefan Rössner, av någon anledning (vilken som helst) behöver gå ned i vikt, borde han då inte testa ett stort upplagt: GÅ NED I VIKT MED HALLONBÅTSDIETEN, DAGLIGA RAPPORTER FRÅN ÖVERGURON SJÄLV, DVS STEFAN RÖSSNER SOM BERÄTTAR HUR HUR HAN MED SPÄNDA SEGEL SEGLALR UT UR ÖVERVIKTSTRÄSKET!
Jag ser med spänning fram mot att få veta:
1) Hur många hallonbåtar intogs dag 1?
2) -- " -- -- " --- dag 5,10,20,30, 100?
3) Har dets upplevts (läkarspråk förr) magbesvär, flera toabesök?
4) Om viktminskning inte infunnit sig, ljuger patienten!
5) Har pat intagit ordinerad hallonbåtsmängd?
OM SVAR PÅ FRÅGA 5 ÄR JA: HUR FAN KLARADE HAN DET? Trots allt ganska kul med skvaller!
Smörälskare