Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 3304 ggr
missaz
0

Första "professionella" kostrådet!

Idag gav jag mitt första "professionella" kostråd!

Jag läser ju programmet Rehabiliteringsvetenskap, och eftersom jag tycker att kostfrågan är mycket intressant har jag även läst nutrition (för att få ge kostråd till sjuka).

Gör just nu min "praktik" som egentligen inte är vanlig praktik, utan "tillämpade studier" som det kallas. Detta innebär en mer observerande roll på praktikplatsen; inte praktiserande.

Jag kan inte gå in på detaljer (sekretess), men jag var i alla fall med på ett möte med en person som har stora svårigheter att röra sig och har därför gått upp i vikt. Platsen jag "praktiserar" på håller inte på med kost eller viktproblem (det är annan form av rehabilitering det fokuseras på), men patienten bad på egen hand att få hjälp med sin övervikt som tydligt var en plåga.

Jag sa då att det kliade i hela mig att få ta upp detta eftersom jag tror att mina råd kan hjälpa (kändes lite nervöst - jag är inte där för att göra annat än observera och fråga). Vårdgivaren som var med sa att det var helt OK, så jag informerade om LCHF, gav tips om Annika D och om SSS böcker samt föreläsningar. Berättade lite kort om hur det fungerar och varför det fungerar även på en person som inte är rörlig.

Jag har ju tidigare tipsat om LCHF till nära och kära, men detta kändes sååå kul!!! Både patienten och vårdgivaren som var med verkade mycket positiva! Vårdgivaren poängterade även för patienten att verkligen ta till sig av det jag sa. Skrattande

Jag HAR iofs pratat om kosten med flera i personalen och också med ett par tidigare patienter, men det har varit mer "inofficiellt". Är jätteglad!!!!!!!!!

Johannika
0

Grattis missaz! En välgärning med stor betydelse för patienten om han/hon verkligen vill och tar åt sig av dina råd! Fortsätt så!

"It´s not today que le ciel me tombera sur la tete"

Magica1970
0

Grattis!!! Bra jobbat Skrattande

valkyrja
0

Vad kul, och extra kul att vårdgivaren var så positiv! Bra jobbat! Skrattande

missaz
0

Tack Johannika och Magica! Patienten verkade klart intresserad och skrev upp för att komma ihåg namnen på Annika och Sten Sture, så han/hon kunde hitta böcker i ämnet. Skrattande

missaz
0

Tack Valkyria! Skrattande Tyckte också att det var jättekul att vårdgivaren var positiv, hade nästan inte väntat mig det…

Jennix
0

Grattis och jätteroligt att höra! Skrattande

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

missaz
0

Tack Jennix! Är så himla glad, hoppas verkligen att jag får chansen fler gånger; det finns sååå många på min praktikplats som jag tror skulle bli hjälpta av LCHF, och inte bara pga övervikt….

shamani
0

Instämmer i alla gratulationer! Jättekul att du fick chansen och sen att de var intresserade av att höra vad du hade att säga! Hur positivt som helst! Jättegrattis!

missaz
0

Tack shamani!!!

pyre-lena
0

Va kul!!! Intressant att det trots allt finns så intelligenta och toleranta människor som kan uppskatta annan sorts kunskap än deras egen.

Lycka till i fortsättningen och fortsätt bilda dina ringar på vattnet!

*kram*

Mcshep
0

Vad roligt att råden mottogs positivt

Lycka till i fortsättning och grattis till din utbildning.

Karin

korseett
0

Men så kul! Grattis till ditt första kostråd!

missaz
0

pyre-lena, Mcshep och koreseet; tack så mycket!!!! Skrattande

[Pennylane1]
0

Way to go! Ser ni! Det lossnar lite här och lite där! Snart kommer värsta jordskredet!

monsunrain
0

Vad skoj! Hoppas du får feedback av patienten så du får veta hur det går, och hjälpa fler också.

Jag fick ett telsamtal från en kompis kompis idag som hade börjat på lchf efter att kompis nr 1 hade berättat att jag börjat och att det går bra. Så det blir ringar på vattnet minsann!

greensis
0

Jättekul och grattis till dina första steg på din yrkeskarriär.Flört

Fabricati diem, pvnc!

missaz
0

Pennylane, monsunrain och greensis; tack, tack! Jag tycker verkligen att detta är så roligt; att ge råd som jag själv är säker på kommer att ha en god verkan! Hoppas så att jag kommer att få arbeta med något som kan ha med kost att göra när jag är färdigutbildad; tror sååå starkt på att kosten är väldigt betydelsefull! (det tror vi ju alla här) Flört

greensis
0

Du kanske kan komplettera med MLF's kostrådgivarutbildning när du är klar. Den är pro-LCHF (jag vet vad de haft för föreläsare!) och två representanter var med på förra årets kryssning.

Fabricati diem, pvnc!

[Anega]
0

Jätteroligt och grattis! Hoppas du får återkoppling från patienten för att höra hur det går. Och hoppas att du får jobba mer med detta i framtiden så att du kan hjälpa fler. Tänk bara på att vara lyhörd och ödmjuk inför att kosten inte passar alla :).

missaz
0

greensis; jag HAR funderat på det, men tyvärr blir det nog svårt pga man med allt annat än familjevänliga arbetstider och 3 barn. Obestämd Jag kan liksom inte ta mig så långt… Annars vore det ju jätteroligt!

Anega; tack! Ja, jag hoppas att få höra av patienten och jag hoppas ju naturligtvis att hon ger kosten en chans! Jag tror att naturlig LCHF-kost passar just alla; men med variation utifrån person! Alla behöver inte hålla sig under 20 g kh/dag, vissa klarar inte mer än 5 g, andra kanske har svårt för det rent psykiskt och klarar ända upp till 100 g per dag med förbättrad hälsa (även om de flesta kanske inte skulle kalla det för LCHF så är det ju ändå en klar minskning av kolhydrater mot talriksmodellen och lägger man kolhydraterna på naturlig mat, som rotfrukter istället för pasta tex tror jag att vissa klarar det).

Naturligtvis måste man vara lyhörd och ödmjuk; det är ju upp till var och en vad man äter, jag kan bara ge råd. Och jag skulle aldrig kritisera eller fördöma om någon inte fixar det. Vi är alla olika.

greensis
0

#20 Om du kan få ihop resten av pusslet kan du bo hemma hos oss - vi har 30-35min till Fjollträsk härifrån, och det är där de håller utbildningen om jag minns rätt.

Vi har ju också tre småtroll så du kommer att känna dig som hemma…Obestämd

Fabricati diem, pvnc!

missaz
0

greensis; tack för erbjudandet! Skrattande Ja, där det stojas av ungar känner man sig som hemma; här är det sällan en lugn stund!Jag kan ju ta med mina 3 så får ni prova på 6-barns familj medans jag pluggar! Flört *skojar*

De 2 minsta (3 och 4 år) skaffade vi tätt för att de skulle ha varandra att leka med. Alltid en kompis nära var tanken! Så fungerar det ju också, men oftast är det småtjafs mellan dem om jag ska vara ärlig… Jaja, går väl över det med!

Aliki
0

Jättekul!!

Jag började också fuskrekomendera just idag….(till någon som jag handleder för tillfälligt)

(Tidigare har jag som du rekomenderat till vänner, men det är annorlunda…)

Pesonen har stora problem med magen och jag har redan för någon vecka sedan rekomenderat ägg eller fil istället för smörgås till frukost. Idag var magen riktigt dålig , så vi läste Expressen tillsammans, som så lägligt hade artikeln "så blir du av med ballongmagen"…..pratade lite om att skära ner på fibrer från frukt, bröd och grönsaker, socker som i godis och sötade krämer/youghurtar.

-Ja! svarade praktikanten:

-Jag kan äta lättfil som en dietist rekomenderat tidigare, eller så kan jag strunta i att äta och bara dricka i en hel vecka så lär jag gå ner i vikt också!!

-Nej! svarade jag. Drick riktig filmjölk eller osötad yoghurt så du slipper gå hungrig!

Hoppas kontakten via vc leder till en dietist som törs rekomendera LCHF.

Jag har varken befogenhet eller möjlighet att fullföja min lilla insats…..även om jag gärna skulle vilja då jag är säker på att en kostomläggning skulle hjälpa personen.

Grattis till dig och lycka till!

-

missaz
0

Aliki; tack och bra gjort av dig! Även om du inte har befogenhet att ge kostråd så får man ju faktiskt rekommendera saker till andra som man själv testat och som fungerat, om än inte professionellt! Fortsätt din övertalning! Flört

pyre-lena
0

Missaz!

Det blir bättre med tätisarna jag lovar. Jag har barn i två kullar, Sofia är 14 och Erika är 12 och de har de senaste åren kunnat umgås utan att det flyger saker Obestämd sen har jag tre tätisar, Malin är 7, Filip blir 6 på torsdag och Anton blir 5 i september, det är 13 månader mellan M & F och sedan är det 16 månader mellan F & A, och det blir bättre och bättre med allt kivande och bråk. Nu kan de leka i flera timmar utan att bråka allt för mycket. Men visst händer det att de slåss Rynkar på näsan men betydligt mer sällan än tidigare.

Så du kan ta mig på orden när jag säger att det lugnar ner sig och så småningom går över.

anki1
0

Jag har 2 st som kom med ca 2,5 års mellanrum. Under hela deras uppväxttid har de bråkat och kivats i ett. Nu när den äldsta flugit ur boet sedan några år, har de kunnat snacka med varann utan att börja bråka. Ibland tar det en hel del tid innan det lugnar ner sig.

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

missaz
0

pyre-lena; jag hoppas att det blir så här med! Jag TROR ju det… Och de kan ju faktiskt leka fint och vara jättegulliga mot varandra ibland. Glad

anki1; åh hej och hå… Jag hoppas verkligen inte att jag behöver leva med detta tills de flyttar hemifrån! Förvånad Jobbigt!!!

Margareta
0

Fler såna som du vill vi ha! Grattis till modet att våga försöka!

Numer pensionär i Nynäshamn

missaz
0

Tack Margareta! Skrattande *glad occh stolt*

igilla
0

Grattis! Modigt av dig! Upptäckt med stigande ålder: många av de gamla klyschorna som jag fnös åt förr, "små barn små bekymmer, stora barn stora bekymmer" var helt riktiga, ett av de ord språk som jag hatade under småbarnsperioden (tre söner), fattade naturligtvis ingenting!

Så: hälften vågat, hälften vunnet, för din del verkar du ha vunnit allt! Jag själv har haft besök av en mäklare ikväll, ska sälja mitt radhus, "sålde" också LCHF, tror att det togs  emot positivt! Tipsade om AD:s blogg, Kostdoktorn, KiF och SSS! Berättade förstås om min viktnedgång! Även små rännilar blir till slut en stor flod!

Smörälskare

kaisakavat
0

Jätteroligt Missaz! Du verkade få till det på ett jättebra sätt åxå. Med rätt känsla för både din roll där och fär patienten! Bravo!

missaz
0

igilla; ja, jag fasar faktiskt för tonåren! Min äldsta blir 13 i höst och det börjar visa sig små tonårstendenser (även om han fortfarande är väldigt snäll och lugn - som han alltid varit).

När de två yngsta kommer i puberteten lär man få hålla i sig! 2 pubertetsmonster på en gång… *ryser*

kaisakavat; tack! Det kändes mycket bra, även om jag känner nu i efterhand att jag var så ivrig att berätta att jag inte fick med allt jag ville säga! Fast jag gav ju boktips, så jag hoppas patienten läser vidare om kosten…

greensis
0

#32 Gnäll inte om att ha två pubertetsmonster på en gång.Flört Du skrev ju själv i #22 att ni medvetet skaffade dem tätt för att de skulle ha någon att leka med. Flört

Fabricati diem, pvnc!

missaz
0

#33 Hehe… jo jag vet, ska inte gnälla! Jag har själv 7 syskon, varav en syster som är ett år äldre vilket var jätteskönt i uppväxten. Min äldste son har alltid saknat syskon tills han fick dessa två, men han hade nog gärna haft ett närmare i ålder också. Det var med tanke på det som vi planerade som vi gjorde, och jag ångrar mig absolut inte! Glad Men jobbiga kan dom vara i sina stunder, ojoj….

fd-sockerknarkare
0

Tonåren…jag ryyyyyser bara jag hör det. Vår minsting (hon är tre) åkte i säng i går på dagen för att hon låg och sparkade och skrek på golvet (häärligt det låter va??).

I morse upptäcker vi att när hon fick ligga i sin säng för att bli snäll och sedan komma ner har hon rivit sönder tapeten i flickornas rum (som tapetserades av fackman = dyrt i december!!)

Låter som att man itne skulle ha haft barn va….

¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨

Http://northnaked.com

Vi väntar kattungar (mitten av september!)

fd-sockerknarkare
0

Ähh jag glömde ju.

Vad roligt och spännande att få ge kostråd. Får hoppas att personen i fråga lyssnade och börjar praktisera! Tänk om du har hjälpt en människa till ett bättre liv!

¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨

Http://northnaked.com

Vi väntar kattungar (mitten av september!)

missaz
0

#35 Oj vad jag känner igen det där!!! Som tur är har vi inte investerat i tapetsering av småbarnens rum än, de har rivit sönder alla skarvar. 3 åringar är föresten verkligen ett släkte för sig!

#36 Ja, det är jättekul! Jag hoppas verkligen att jag har sagt något som kommer att testas och hjälpa!