Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: lchf-för-nybörjare
Läst 1138 ggr
[mejlinbox]
0

Helt ny - lite hjälp kanske?

Hejsan!

Jag började nyligen med LCHF i förhoppningen att tappa ca 15 kg. Jag är 159 cm lång och väger idag 74 kg.

Till frukost äter jag: äggröra och bacon (om det finns hemma), ibland stekt eller kokt ägg istället, fil, kaffe.

Till lunch: kött, korv, kyckling m. Lohmanders beasås, egenhändigt gjord gräddsås och kokt broccoli.

Till middag: se lunch.

Till mellanmål om det behövs: fil, eller vispgrädde med frysta bär.

Nu kommer vi till mina frågor.

1. Hur bör jag egentligen äta?

2. Om man tycker standardmjölk smakar vispgrädde är det okej med mellanmjölk då?

3. Om man inte tycker om att äta ost och smör "rent" utan någon form av tillagning vad gör man då?

4. Mjölk+kaffe= äckligt! Kan därför inte byta ut mjölken mot grädde. Vad gör jag för att få mer fett?

5. Ang. charkprodukter. Det står att man ska undvika sådant med E-nr 620-625 i, samt mjöl… men bacon innehåller ju ofta en massa E-nr, ska jag sluta äta det då?

6. Jag mår ganska illa om dagarna, vad kan det bero på?

7. Om jag nu får förslaget att äta mindre grönsaker och mjölkprodukter, vad i hela friden bör man äta då?

8. Jag är ingen ostfantast, avskyr fetaost, brieost, mjukost, ja det mesta - något förslag på vad man kan äta då? (Tycker om de flesta hushållsostar dock)

Väldigt tacksam för svar!

Skrattande

mio80
0

Prova 1 dl creme fraiche blandat med ½ dl grädde (blir som en riktigt krämig och smaskig yoghurt) Jag brukar smaksätta med kanel och rent ekologiskt vaniljpulver eller några hallon eller jordgubbar. Fungerar lika bra som frukost och lunch, och jag lovar att du står dig läääääänge.Fetthalten blir dessutom betydligt högre än i fil.

Ett kokt ägg med en rejäl klick majonnäs är ett utmärkt mellanmål, eller lunch. Eller varför inte en ugnsomelett på 2 ägg, 1dl grädde och salt/peppar + smör i formen. Gör en stuvning på svamp/tonfisk/räkor/skinka etc. och grädde, tjocka ihop med ph.ost.

Göteborgs smörgåsrån innehåller bara drygt 2g/100g kolisar om du vill ha något att lägga smöret och osten på. De och flatbröd är det många som börjar med.(ca 4,5g/100g tror jag?)

Illamåendet är en del i utrensningsfasen. Tror att det är värre ju mer kolisar man har varit van vid.

Gräddost 38% har du provat den, eller babybelostarna?

Har du provat smör i kaffet eller äggmjölk? (finns recept här på forumet)

Hoppas detta hjälper dig på vägen.Glad

[mejlinbox]
0

Hmm, den där "yoghurten" låter faktiskt riktigt god. Ska fundera på det!

Gräddost har jag absolut provat och älskar den! En av favoriterna på julbordet haha!

Smör i kaffe? Njaaae, jag vet inte… det låter lite udda.

Jag är den typen som gärna ger upp om jag inte får ett snabbt resultat, därför försöker jag verkligen undvika att äta över 10% kolhydrater enligt minmat.net när dagen är slut.

Tack så hemskt mycket för ditt svar! Glad

nobban7
0

1. Stoppa mat i munnen Skrattande

2. De måste inte dricka mjölk om du inte vill - ta vatten istället

3. Då tillagar man det.

4. Du måste inte ha fett i kaffet om du får i dig tillräckligt genom maten. Annars kan du prova med lite smör eller kokosfett och se om du gillar det.

5. Bacon är väl inte den ultimata kosten p g a tillverkningen/tillsatserna men innehåller väl inte E 620-625?

6. Illamåndet kan bero på omställningsbesvär eller att du äter för lite.

7. Ägg?

8. Hushållsost.

Läs på så mycket du kan både här och på andra lchf-sidor, prova dig fram och se hur din kropp reagerar. Ska du kunna leva med lchf måste det ju kännas rätt för dig.

Lycka till!

odezza
0

Jag kände också illamående under omställningsperioden… och det visade sig bero på hunger. Det är ganska vanligt att hunger ger sig tillkänna på det sättet.

Mig hjälpte det att äta, trots att det inte är så lätt när man mår illa.

"still lost in space and time"

[mejlinbox]
0

Tack för dina svar! Visserligen innehåller inte bacon E620-625 vad jag har sett, men de innehåller ju ändå en del E-nr… men kanske relativt ofarliga då?

Ang. att äta mer ägg känns väldigt tradigt. Jag kan erkänna att efter kokt ägg, äggröra eller stekt ägg till frukost sedan starten har jag börjat tröttna lite grann. Saknar rostat bröd med marmelad, eller flingor!

Hunger? Oj, jag kanske ska försöka äta lite till då. Det låter helknasigt men jag hoppas att det blir bättre. Illamåendet är inte roligt alltså.

Sen alla glada har jag kommit på en ny fråga!

På fredag ska jag sitta på tåg i sex timmar - vad bör jag ta med mig att äta? Normalt hade jag plockat ner frukt och bröd och sådant… men vad ska man ta med sig nu? Göra en sallad på räkor ägg och majonnäs låter så ofräscht efter ett tag.

Tack för alla svar återigen! Så roligt med engagerade medlemmar!

vinteralvan
0

Kokt ägg med skalet kvar håller sig ju fräscht länge, sen kan du ju baka Polarbröd el Oopsies att ha med istället för vanligt bröd. Grillad kyckling kanske?

Vajulv
0

Kanske kan det funka med lite skivor brie och salami i en burk? Inte så värmekänsliga varor. Det ska jag ha iaf Glad

ebet
0

testa äggmjölk? Med en ostmacka ac Oopsies MMMMM….

[mejlinbox]
0

Åh, bra idéer allesammans! Nu är jag övertygad om att resan kommer bli angenäm.

Tack för svaren!