Sten Sture Skaldeman
Jag har skickat efter några av SSS's böcker, bland annat GI-boken för kvinnor, men det tar sådan tid att få dem och de var slut i bokhandeln!
SSS måste ju ha rätt eftersom han inte bara gått ned i vikt, utan håller sin nya vikt år efter år och dessutom har blivit frisk!
Så nu vill jag fråga er "SSS:ianer": Sten Sture säger i vissa intervjuer i tidningar att man enbart skall äta animaliska produkter och inga grönsaker och ingen frukt, men i TV-intervjun (såg den precis) säger han att man skall äta kött, fisk m fl animaliska produkter samt grönsaker som växer ovan jord.
Jag har inte sett hans recept än, men undrar om han inte har grönsaker i dem? Jag har svårt att tänka mig att helt sluta med grönsaker.
Och vad säger SSS om vin (inte öl, jag vet att det är förbjudet) och bär?
har du tur svarar han kanske själv, det gör han rätt ofta..
oj då! Är öl förbjudet! Vilket straff får man? 
lowcarböl duger gott åt mig, inte mycket värre än vin…

Hej. Jag har boken "GI-NOLL! för kvinnor som vill äta sig smala".
SSS skiljer på hur man bör äta beroende på hur stor övervikt man har och/eller hur känslig man är för kolhydrater.
När du får din bok kommer du att förstå lite mer om du läser den noga men några exempel:
Han delar in lchf i "10+", "25+" samt "50+" -kost. Detta är kort förklarat för dem som har ca 10, 25 eller 50 kilo (eller mer) i övervikt.
Men det handlar alltså inte enbart om hur många kilos övervikt man har utan även om hur känslig man är - hur lätt man lägger på sig extrakilon.
Du kan ha ca 15-20 kilos övervikt men ändå behöva äta enligt "50+"-recepten. 
En sak han beskriver i sin bok är att man kan t ex äta enligt "50+" tills man har gått ner halva sin övervikt (alltså hälften av själva överflödskilona). Sedan trappar man upp med lite mer kolhydrater i form av lite mer ovanjordgrönsaker och provar vad som händer.
Du får visst äta grönsaker men måste kanske vara lite mer restriktiv om du har mycket övervikt eller är extremt känslig.
Jag äter själv väldigt strikt (tills jag gått ner hälften av mina överflödskilon) men jag är absolut inte utan grönsaker för det. Jag äter t ex gröna bönor, blomkål, broccoli, tomat isbergsallad, svamp etc etc. Jag kommer ändå inte upp i mer än ca 6-8 kolhydrater per dag. 
sen är frågan hur många kolhydrater det går på ett gram då förstås! 

Hmmm…. var det till mig? Fattar inte hur du menar - hur många kolhydrater det går på ett gram av vadå? 
Tack, Siggebus, det förklarade mycket!

Hej!
De allra flesta kan äta ovanjordgrönsaker och ändå gå ner bra i vikt. Det framgår av mina böcker. Vissa grönsaker, som sparris och spenat, är nästan fria. Hela familjen kål är ganska godkänd. Lök är bra och nyttigt, men bör inte ätas obegränsat av den som är kolhydratkänslig. Tomat och röd paprika bör vi vara försiktiga med under strikt viktminskning. I korthet.
SJälv äter jag nästan mest grönsaker i familjen. Det gör jag för att hålla vikten. Vill jag gå ner minimerar jag grönsakerna, vill jag gå upp lägger jag till frukt. Även detta framgår av mina böcker.
Sten Sture
Tack Sten Sture!
Jag ser fram emot att läsa dina böcker och successivt lära mig mer av andra här i forumet!
siggebus jag bara larvade mig… du skrev 6-8 kolisar… inte gram… jag var på ett så skojfriskt humör! Det har gått över nu 

Ha ha ha - såg det nu
. Man tänker rätt men är lite slarvig när man sen ska skriva ner det hi hi.
Jag blev bara så konfunderad - fattade inte vad du dillade om 
förstår det! Jag är sååå larvig 
Vi som äter enligt UFO äter ju UnderFemgramOmdagen och betraktas ganska ofta som just larviga.
Numer pensionär i Nynäshamn
Jag har oxå tänkt skicka efter en bok av Skaldeman. Har ätit LCHF sedan 15 februari i år, men inte gått ner något. Så jag börjar fundera på om jag gör något fel, eller om det beror på kortisonet jag äter.
Kan någon rekomendera vilken bok som är bäst att börja med.
#12 Alla! 
Näe skämt åsido. Jag har en given favorit - det är Sten Stures bok Ät dig ner i vikt! Det var den som "räddade mig", min allra första kontakt med LcHF, långt innan jag hittade KIF.
Har den andra åxå, samt böcker av andra författare, men denna är och förblir favoriten!
Tack kaisakavat
Då ska jag beställa den.

Jag tycker om både "Ät dig ner…" och GI-noll, men även hans svampbok som han skrev innan LCHF-tiden. Men det var den första av de två som räddade mig precis som kaisa, så den håller jag av mest.
Nu har jag beställt Skaldemans bok, ser med spänning fram emot att få läsa den. Jag är väl kanske en av de få som inte hört talas om honom innan jag hittade in på KIF.
Så han har skrivit en svampbok åxo, vad heter den? Jag älskar att plocka svamp o har en del svampböcker redan, men man kan ju alltid lära sig nåt nytt.

#16 Gott om svamp
En bok som inte har nåt med LCHF att göra men som jag fann mycket trevlig (även min mor)…en bok mer om svampupplevelser än svampbeskrivningar. Känns nästan som man är med i skogen då man läser boken.
Pasi
Tack så mycket!!!
Den verkar bra.