Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 881 ggr
AnnaB72
0

Atkins Fast Fat

Jag läser precis en bok skriven av en sköldkörtelsjuk för sköldkörtelsjuka, och boken handlar närmare bestämt om hur personer med sköldkörtelrubbningar kan gå ned i vikt. "The thyroid diet" heter den. En av metoderna som rekommenderas när man prövat allt kallas "Atkins Fast Fat" och innebär att 70-95% av energiinnehållet i maten skall komma från just fett. Bra måltider sägs bland annat bestå av makadamianötter, brieost, tonfisk-/kycklingsallad med majonnäs, avokado, ägg och helfet paté.

Författaren säger: "According to Dr. Atkins, when you eliminate almost everything but fat from your diet, you can force even the most resistant body into lipolysis".

Är inte detta LCHF-metoden i amerikansk tappning?

bazz
0

Nej. Atkins Fat Fast betyder att du äter 1000 kcal/dag med 90-09E% fett fördelat på 5 måltider/dag a 200 kcal/mål. Det krävs ordentligt räknande för att få det att fungera.

Har kört den. Funkar. Jag var inte hungrig (beroende på lågt kcal och stor andel fett).

Atkins varnar för att Fat Fast endast skall provas om man kört motsvarande LCHF lång tid (1 år tror jag det står i äldre böcker) och ändå inte gått ner ett endaste gram. Går man ner på vanlig Atkins så skall man inte käka enl Fat Fast.