Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etiketthälsovinster
Läst 6058 ggr
raphanus
0

Min bror, vegetarianen, skriver:

Avocado är en av cellernas bästa beskyddare eftersom den innehåller stora mängder glutation, den viktiga antioxidanten som bland andra mirakulösa egenskaper har den att hjälpa till att neutralisera destruktiva fetter i livsmedel. Att äta avocado sänker och förbättrar kolesterolvärdena i blodet, enligt aktuell forskning bättre än en fettfattig kost gör.

Broccoli har ett imponerande antal antioxidanter. Speciellt verkningsfull är en typ som heter sulforafan.

Blåbär, tranbär, jordgubbar, hallon är fulla av antioxidanter som räddar cellerna från att åldras i förtid,  t.ex. antioxidanter som kallas antocyaniner.

Apelsiner är fulla av antioxidanter. Graperfrukt innehåller också en unik typ av fibrer, i synnerhet i hinnorna och saftkärlen, som dramatiskt reducerar kolesterol och till och med kan få åderförkalkning att gå tillbaka. Grapefrukt är också rik på glutation, antioxidanten som bekämpar alla former av skador på cellerna från fria radikaler.

Lök är en nära släkting till vitlök. Lök är full av antioxidanter. Röd och gul lök är det livsmedel som är rikast på quercetin, en berömd antioxidant som avaktiverar cancerorsakande ämnen, hämmar enzym som gynnar cancertillväxt och motverkar inflammationer, bakterier, svamp och virus.
Quercetin hindrar också det skadliga LDL - kolesterolet från att bli toxiskt och angripa artärerna. I undersökningar har lök visat sig beröva vissa fetter, t.ex. smör, förmågan att starta bildandet av blodklumpar som kan täppa till artärer.

Spenat är full av antioxidanten lutein, som tros ha lika kraftig verkan mot åldrande som betakaroten.

Tomater är utan konkurrens den rikaste och praktiskt taget den enda pålitliga källan till en märklig antioxidant, lykopen. Forskningsresultat tyder på att lykopen bevarar mental och fysisk funktion hos äldre. Hög nivå av lykopen i blodet skyddar också mot cancer i bukspottkörteln och livmoderhalsen.

Vindruvor innehåller tjugo kända antioxidanter som samverkar för att avvärja angrepp av fria radikaler som gynnar sjukdom och åldrande. Antioxidanterna i druvor motverkar proppbildning i blodet, hämmar oxidation av LDL - kolesterol och ger avslappning i ådrorna.

En speciell antioxidant i vitkål, indol-3-karbinol, påskyndar undanröjandet av en skadlig form av östrogen som gynnar bröstcancer Savoykål är ännu bättre. För att dra mest nytta av kålsorternas antioxidanter ska man äta kålen rå eller skonsamt tillagad.

Man kan fråga sig om vegetarianer lever längre och håller sig friskare därför att de äter massor med grönsaker eller därför att de undviker kött. Svaret är troligen bådadera, enligt experterna. De undviker de ämnen i kött som gynnar åldrande och drar nytta av de ämnen i frukt och grönsaker som hämmar det. De har mycket högre halt i blodomloppet av antioxidanter från växter, vilket håller åldrandet och kroniska sjukdomar på avstånd. De har robustare immunsystem som avvärjer infektioner och imunrelaterade sjukdomar, inberäknat cancer. De får i sig mindre mängder järn, som förekommer koncentrerat i kött och som uppmuntrar de fria radikalernas skadegörelse i cellerna. De får i allmänhet i sig färre kalorier och mindre mängder farliga fetter. Att se till att man får tillräckligt med antioxidanter är en satsning, som kan betala sig bättre än någon annan - med längre liv, mindre lidande, mindre sjukdom och handikapp och mer lycka och livsglädje.

Tja, vad säger man…?

Pasi
0

Ja, vad skall man säga!? Göra en mätning på oxidativ stress på en LCHFare och en veg!?

En kvinna jag känner ringde för ett tag sedan och sa -"Ja, nu har ännu en av mina vegetarianvänner dött i cancer. Allihop dör i cancer, en efter en, och det trots att de påstår att de äter så nyttigt!".

Verkar som om stort intag av antioxidanter ger öka oxidativ stress, genom att kroppen tillverkar mindre antioxidanter själv. Masktestet, som jag tagit upp tidigare, tyder på det.
Dessutom ökar högt intag av fleromättade fetter cancerrisken, det vet man sedan länge, även om det hålls ganska tyst om det.

MimLan
0

Är man trygg i sin övertygelse borde det ge positiva effekte rpå hälsan. :)

Sagajo
0

Om det ha skriver är sant så bygger det väl ganska mycket på om man tror antioxidanter och fibrer från frukt är bra? Jag vet för lite om det…

kaisakavat
0

…tja, jag kommer att tänka på mina väninnor (är 30-45 år i ålder) som är vegetarianer. Lider av bl a blodbrist (en av dem var ett tag nere i Hb 68) och ständiga behov av sockerkickar, samt är så trötta att de gråter alt. somnar stående.

Detta trots att de sedan några år äter lite fisk och ägg och sånt.

Den yngsta av dem, 30-åringen, har sedan ett halvår övergett veg och äter nu kött av alla sorter. Hon mår bäst av dem. Tipsade henne om att dessutom äta naturligt fett. Hon var mottaglig, Hurra!

Men min lilla "statistik" är nog baserad på slumpen… Flört

Känner ett antal kvinnor som fått brist på blod i "mittemellanåldern", typ efter 35. Däribland jag själv. Läget har förbättrats avsevärt med LCHF. Jag fattar inte det där med att det inte är bra att få i sig järn från kött…det är ju köttet som har "räddat" mig.

Men det kanske också är slumpen… Obestämd

parsley
0

Någonstans har jag läst att om man äter artriktig föda så behöver man inte antioxidanter (vet inte om det är här på forumet eller i någon av LCHF-böckerna).

Vill man äta lokalproducerad mat och inte vara beroende av importerad mat så är det ju inte möjligt att äta en del av de uppräknade frukterna och grönsakerna.

Zepp
0

För att ha nytta av alla dessa antioxidanter bör man vräka i sig en massa kolhydrater, och lättoxiderade fröoljor, margrainer!

Det är väldigt få som är fullt ut vegetarianer någon längre tid, man får lätt näringsbrister, trots alla antioxidanterna!

Den vanligaste bristsjukdomen är järnbrist och järn får vi främst i från kött o blodprodukter!

"Vi är inte vegetarianer"

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

magma
0

"_Man kan fråga sig om vegetarianer lever längre och håller sig friskare därför att de äter massor med grönsaker eller därför att de undviker kött."

_Det man kan fråga sig är om de lever längre och håller sig friskare… Och vilka de isådanfall har jämförts med, vanliga sockerätare (dvs tallriksmodellen) eller LCHF:are.Flört

Skaldeman hade ju varit och mätt sin oxidativa stress och hade exeptionellt låga värden, för att ta ett exempel.

Lottar8
0

Jag har så dåligt Hbvärde nu, är nere på 114….

Äter mycket fisk o en del kyckling, men har tyvärr svårt för kött. Väljer alltid Quorn ist för kött… Har alltid haft svårt att äta det, tycker inte om det helt enkelt.

Vad kan man göra för att få upp blodvärdet i mitt fall? O hur lågt anses som normalt?

birma
0

Vet inget om några sanningar. Kan bara lyssna o läsa om olika åsikter som möjligtvis är faktiskt kunskap och sanningar. Ibland är det omöjligt att veta, för A säger att XXX är jättebra med B säger att XXX är jättedåligt.

Har sedan jag började med LCHF inte märkt några speciella hälsovinster. Har sedan jag började med LCHF gått över från vegetariskt till kött. Märker inga skillnader. Åtminstone inte som medvetet nått mig på något påtagligt vis. Inte ens ett enda överflödskilo har lossnat på dessa dryga sju månader. Men man kan ju tro på det om man vill ändå. Jag utesluter inte möjliga hälsovinster, jag hoppas åtminstone på sådana, även om de inte ger sig till känna. De kanske verkar i tysthet. Det är sådant man får hoppas på då. Men jag förstår inte när folk säger om LCHF: "Jag mår så bra av den här kosten!"

Det "brodern" skriver låter väl annars bra.

… antar jag. Kanske skulle öka på de källorna. Vad vet man.

Anders-S
0

Din bror nämner ovanjordgrönsaker, frukt och bär som är ganska måttliga beträffande kolhydratinnehåll, vindruvorna undantagna.  Ät och njut tillsammans fast nöj dig med lite mindre mängder av det som ligger högst när det gäller kolhydrater.  Det är säkert bra att även äta sådant som inte värmebehandlats.  Men glöm inte att duka fram lite fisk också, fet vildfångad fisk som innehåller mycket omega-3.

parsley
0

Får man inte bättre blodvärde om man äter järntabletter?

sunface
0

Det skrivs ju mycket om ph-värdet i kroppen. Att man skall vara basisk och inte försurad. Är man försurad i kroppen drar man lättare på sig sjd och immunförsvaret sätts ned.

Men blir man inte försurad av allt kött och mejeriprodukter?

Är ju dessutom slembildande.

Jag stortrivs med lchf men man undrar ju hur det hänger ihop vissa saker.

Lottar8
0

#11 Jag har ätit 2 järntabl dagligen väldigt länge o det händer inget!Obestämd O jag vet att man ska ta dem tillsammans med c-vitamin o ej med te el mjölkprodukter….

HakanKrakan
0

Ska inte börja tjafsa alltför mycket, men att äta en större mängd kolhydrater någon gång då och då är inga problem, problemet ligger i konstant höga nivåer/utsöndringar av insulin , är det ingen som hajar.

Tror ni att våra förfäder inte åt kolhydrater i form av bär, frukt, nötter, grönsaker osv

Tror ni att om dessa förfäder fick tag på tex honung inte skulle äta det? "Nä tack jag måste tänka på kolis intaget..jag vill ju inte lägga på mig.."

Knappast..inte en chans, vi är allätare inte renodlade köttätare, vi kan äta alla makronutrienter, kolhydrater är dock inte livsnödvändigt.

Vad man åt var geografiskt och säsongsbetonat, fanns det tillgång till äpplen så åt man det säkert så mycket man kunde, inget kontigt med det.  

Pasi: " fleromättade fetter ökar cancerrisken"(fleromättade fetter har dock lätt att oxidera, syre, ljus och värme) oxiderade fetter ökar cancerrisken, inte fleromättade i sig och i synnerhet inte omega 3, du får gärna visa referenser, bra referenser. Ska en lvsnödvändig fettsyra öka risken för cancer?skum evolution isåfall..

Va får du allt ifrån?Eskimåer och Stroke av omega 3? lägg av, snarare tvärt om..

Folk som har risk för eller har haft stroke får inte blodförtjocknade mediciner, det är väl raka motsatsen.

det är när blodet är för tjockt och riskerar att klumpa ihop sig det är farligt( för mycket omega 6 gentemot omega 3 är ett vanligt problem i västvärlden, som kan ligga på så mycket som 20:1 ratio)

eicosanoiderna påverkas bland annat av omega 3 och omega 6 men också av hormoner som insulin(förtjockar) och glukagon(förtunnar).

Du förvirrar många med dina kommentarer, speciellt mig.

magma
0

Tvärtom så är Pasi en ovärdelig källa till information här på kif, och om man blir förvirrad så kanske man inte enbart bör lägga skulden på den som ger informationen- utan se till hur kapabel man själv är att förstå den?

Var skriver Pasi om eskimåer i denna tråd? Eller "blodförtjockande medicin"? Om du talar om något som sagts i en annan tråd än denna, så behövs det hänvisningar.

Att det skulle gå fint att äta stora mängder kolhydrater vid enstaka tillfällen får stå för dig, tala inte för alla andra… Jag får alla möjliga negativa symtom i olika grad- vissa kortvariga, andra mer långvariga om jag äter som du beskriver. Och jag vet efter ett par år här på forumet att jag inte är ensam.

andreas0
0

#0, Alla dom argumenten bygger på att antioxidanter har en bra effekt på kroppen. Men det finns ingen studie som visar någon fördel med stort intag av antioxidanter. Detta är mera en "modegrej" bland "hälsomedvetna". Fria radikaler skadar kroppen, och antioxidanter motverkar fria radikaler. Då gör dom kopplingen att äter man mer antioxidanter så minskar halten fria radikaler i kroppen. Det kanske låter logiskt, men det finns ingen studie som har visat något sådant, utan det görs antagligen om till andra former eller neutraliseras på något annat sätt, eller så tar kroppen inte upp dom helt enkelt, eller så transporteras dom inte till rätt ställen. Det finns en rad möjligheter, och det behövs helt klart mer forskning på området, men att tvärsäkert säga att antioxidanter ger en stor possitiv effekt finns det inga vetenskapliga belägg för.

Bästa sättet att få mindre oxidativ stress i kroppen är inte att motverka dom fria radikalerna, utan att se till att undvika att få i sig det som skapar dom från början. Det som skapar fria radikaler är främst fett som oxiderar (härsknar). Då främst fleromättat fett eftersom det oxiderar över 1000 gånger snabbare än mättat fett.

Växtoljor och produkter baserade på dom som t.ex. margarin har stora mängder fleromättade fetter. Undviker man dom så bör man klara sig bra.

Alla fettkällor innehåller i alla typer av fett, men fördelningarna är olika. Animaliska produkter innehåller minst fleromättat fett och mest mättat fett.

#12, Det där om syra-bas balans är en hypotes som inte har så mycket vetenskapligt stöd. Kroppen är beroende av att ph värderna är rätt exakt rätta. Därför har den väldigt effektiva mekanismer som reglerar detta utan att man behöver göra något. Skulle t.ex. blodet bli försurat så skulle man bli svårt sjuk och om man inte får medicinsk behandling dö inom ett par dygn. Och eftersom man inte blir sjuk och dör inom ett par dygn även om man uteslutande lever på livsmedel som är "syrliga" så anser jag att den hypotesen inte är något man behöver bry sig om. Eftersom dom balansen är så viktig för kroppen så fixar den det själv utan problem.

För övrigt finns det inget naturligt livsmedel som är basiskt om man ska gå på den vetenskapliga definitionen, det är bara olika grader av surhet. Den enda produkten som är basiskt som vi använder inom matlagning överhuvudtaget är bakpulver.

#14, "Vanliga" personer kan väl klara av att äta kolhydrater lite då och då. Något annat har ingen här påstått. Men har man varit överviktig ett tag så har man antagligen metabola syndromet, vilket innebär att man är väldigt insulinresistant. I sådana fall så kan även en liten mängd kolhydrater en gång ge en märkbar viktökning, alternativt stoppa pågående viktminskning.

Visst, vi tror att våra förfäder åt frukt, bär, osv. när dom var i säsong. På våra bredgrader är det inte särskilt många månader på året som det finns frukt att plocka i naturen. Eftersom produkter med mycket socker leder till viktuppgång så utnyttjade våra förfäder det och åt mycket sådant i slutet på sommaren och  på hösten för att bygga upp sina fettlager, eftersom risken var stor att det blir ont om mat under vintern, och då är det en stor fördel att ha ett litet större fettlager att ta av, det ökar kraftigt chansen att överleva. Varför skulle dom resonera att dom "Inte ville lägga på sig"? Det var ju en överlevnadsfördel, dom blev nog glada om dom fick lägga på sig lite, det var inte så jätteofta dom fick den chansen. Historiskt sett så har man ansets vara en person av hög status om man har varit tjock, eftersom det tydde på att personen hade det mycket bra, då dom flesta inte hade någon chans att lägga på sig under deras levnadsförhållanden. Att det skulle vara något dåligt att vara tjock är ett modernt påhitt (då menar jag lite överviktig, fetma fanns inte på den tiden, eftersom ingen åt så onaturligt mycket kolhydrater som vi gör idag).

Vi är allätare till viss del. Vårat matsmältningssystem är främst anpassat till kött. Det är det vi har allra lättast att bryta ner och kan ta upp allra mest av. Sedan har vi en rätt bra anpassning till saker som frukter och bär, inte lika bra som kött, men vi kan ta upp sockret ur dom rätt effektivt. Sedan saker som t.ex. spanmål och frön kan vi inte använda så som dom finns i naturen. Utan det är först under dom senaste 1000-4000 (upp till 10000 år på enstaka platser på jorden)  som vi har lärt oss att med hjälp av tekniken modifiera sådana produkter så att vårat matsmältningssystem kan luras att ta upp energin ur dom. Men vårat matsmältningssytem har inte anpassats på en sådan kort tid evolutionärt sätt, så fytiner och andra antinutrienter som är växternas försvar. En del djur har utvecklat försvar mot dom, och kan därför äta frön, spannmål, m.m., men det är inte särskilt bra för människan att göra det. Anledningen till att många gör det i så stor grad numera är att med hjälp av spannmål så är det lätt att producera stor mängd mat för många. Men egentligen är vi inte ett dugg anpassade till sådant.

Det är också därför så många är t.ex. allergiska mot gluten. Det är något nytt helt enkelt som våra kroppar inte har behövt handskats med förut, därför är vi inte anpassade till sådana.

Så medans vi kan äta mång saker från både från det animaliska riket och växtriket, så är vi inte allätare, för det är en hel del saker vi inte klarar av att äta också (om vi nu inte lurar kroppen, och även då är det dåligt för oss).

Numera blir det inte ont om mat på vintern, så det finns ingen anledning att äta för fettlagring. Sedan att större delen av populationen äter för fettlagring året runt numera i alla fall förklarar den kraftiga ökningen av "västerländska" sjukdomar så som övervikt, diabetes, osv. på senare år.

Cindy
0

"De har robustare immunsystem som avvärjer infektioner och imunrelaterade sjukdomar, inberäknat cancer."

Pah! Jag var ständigt sjuk under mina 3 år som vegan och 7 år som lakto-ovo-vegetarian. Förkyld jämt! Och dessutom drog jag på mig två autoimmuna sjukdomar.

Nu när jag ratar veggomaten till förmån för kött o animaliskt fett mår jag MYCKET bättre.

Blir så arg att jag fräser när jag hör de lögner jag köpte i ett decennium!

Vänliga hälsningar
Cindy

Elka
0

#9 birma: Ifall du inte märker några fördelar med att äta LCHF så undrar jag vad det är som driver dej att fortsätta? Nyfiken!

Elka
0

#14 Jag tror absolut att våra förfäder åt kolhydrater då det fanns! De frossade säkert i bär/frukt/honung så fort tillfälle gavs. Allt för att lägga på sej och spara till sämre tider. Nu för tiden behöver vi ju inte lagra inför svälttider. Däremot ser jag själv ingen anledning att alltid vara i ketos, jag unnar mej lite kolhydrater då och då!

Elka
0

En av mina närmaste vänner är vegetarian (liksom hennes man), nu har de två barn. I  barnens kost ingår kött, jag undrar varför de väljer att själva äta vegetariskt men inte vill att deras barn ska göra det? Måste fråga henne nästa gång vi ses …

andreas0
0

#20, Det uppmärksammades för ett tag sen att ett litet barn dog av undernäring för att deras föräldrar gav det en vegetarisk kost. Inte i sverige, kommer inte ihåg vilket land det var i. Dom blev dömda till fängelse för motsvarigheten till dråp i det landet om jag minns rätt.

Så det är nog inte så smart att ge barn vegetarisk kost. Nu var detta ett mycket litet barn, lite större barn kanske skulle kunna överleva på det, men om dom skulle må bra på det är en annan sak.

Min personliga åsikt är att barn bör få mycket kött och animaliskt fett, jag är övertygad om att en vegetarisk kost skulle hämma utvecklingen av barns hjärna (inte bara små barn), och eventuellt kunna ge olika men för resten av livet.

Det finns ju många nya hjärn-sjukdomar som är på uppsvingen nu, ADHD, dyslexi, osv. samtidigt som folk äter alltmer fettsnålt, och även ger mer fettsnål mat till sina barn. Det finns en del som tyder på att det finnns samband.

Hjärnan behöver bra fetter medans den fortfarande utvecklats, helst även efteråt också, men under utvecklingen så är det viktigast. Hjärnan slutar utvecklas vid ca 20 års ålder. (av samma anledningen är det egentligen inte bra att dricka alkohol före man är 20)

Elka
0

#21 Jag läste också om det fallet, skrämmande!

Det jag egentligen undrar är varför de själva äter vegetariskt, när de 'vet' att barnen måste få kött! Varför äter de inte kött själva? Av moraliska skäl skullle jag gissa.

Omega3 är väl ett erkänt botmedel mot ADHD & co!

Blow
0

#21 Inte därför att barnet åt vegetarisk kost, utan därför att det åt en otillräckligt sammansatt vegetarisk kost.

Ulf-S
0

21 & 22: Vegetarisk kost kan vara bra för både barn och vuxna om det är en variant som innehåller animalier som ägg och mjölkprodukter.

I det omskrivna fallet var föräldrarna veganer, eller kanske t.o.m. frukterianer, och gav barnet juicer om jag minns rätt.

HakanKrakan
0

andreas0 jag pratar om att det är konstant höga insulin nivåer/utsöndringar som kan vara problematiska(för folk som vanligtvis är inaktiva, man är väldigt aktiv kan man tål man mer+ gener och annat speler också roll), inte då och då, det är väldigt enkelt. Håller med om att det är en onaturilgt stor konsumption i dag av kolhydrater. Det är inte bara kost, motion är väldigt viktigt, sömn mm… High Insulin+High Fat=Bad Combination

magma vad äter du då(om du skulle äta kolisar)? Hur lång tid(dvs hela dagen eller är det bara ett mål, tex sista målet på dagen?)Vilken typ av kolhydrat består dina mål bestått av då?

Hur mycket fett har du ätit vid dessa tillfällen?

En del kan få så som du säger efter en lång tid utan en större mängd kolisar(har själv upplevt det) men det går att fixa(tror jag)men det är inget nödvändigt. En kost med  lite kolhydrater är jämfört med en high carb kost helt enkelt bättre, för blodsocker nivåer, insulinkänslighet mm

"Var skriver Pasi om eskimåer i denna tråd? Eller "blodförtjockande medicin"? Om du talar om något som sagts i en annan tråd än denna, så behövs det hänvisningar" Pasi vet vad jag menar..eller? Jag menade inget ont..

Omega 3 har en "bra" påverkan på eicosanoiderna som förtunnar blodet. Omega 6 har påverkar de eicosanoiderna som gör blodet tjockare.

Det var kommentaren om fleromättade fetter(cancer), det finns flera olika fleromättade fetter jag vill ha specifika, eller gäller det alla.

birma
0

#18 Elka
Det är sådant man läst och lärt om LCHF som driver en. Tänker att läkningsprocesser kan vara på gång utan att man märker/uppfattar dem. Det vore inte så dumt. Om det är sant att LCHF har en läkande och hälsobringade verkan så är det dumt kanske att inte ta del av den. Jag har inte beslutat mig för att det är osanning det bra som sägs om kosten. Men märker något speciellt det gör jag inte. Så jag känner inte alls igen det där när folk utbrister: "Jag mår så bra av den här kosten!" 

Särskilt fokus finns ju på önskad viktminskning och där har inget hänt alls. Men annat är viktigt också, egentligen viktigare t.ex. dess verkan på hjärta, kärl osv. Så det är sådant som styr till stor del. Att det antagligen är hälsobefrämjande. 

Sedan är kosten fullt ätlig och det är inte jättejobbigt att ha lagt av med allt man åt innan dvs massor av kolhydrater inte minst i form av söta produkter. Det går ganska bra att äta lchf. Någonstans finns kanske hoppet om viktminskning kvar också. För några lär det kunna ta upp till 1 år. Kanske är jag en av dem och när man ändå hållt på i snart 8 månader så, då tänker jag ibland att man kan vänta 4 månader till. Jag har aldrig hört att någon där viktnedgången kommit ännu senare än efter 1 år. Så senast då kommer den väl antar jag, om jag fortsätter.

Ja, ungefär så ligger det väl till med varför man fortsätter.

andreas0
0

#26, Den egentliga frågan är väl, fick du ut något av din gamla kost som du inte får ut av LCHF? Finns det någon fördel med den gamla kosten som du inte får med den här, som gör det värt det att gå tillbaka till den? Du säger att du vill gå ner i vikt så jag antar att du är överviktig. Hur åt du när du blev överviktig? Om du står stilla med LCHF och gick upp i vikt med din tidigare kost så är det det väl ett steg i rätt riktning i alla fall?

magma
0

#25:"_vad äter du då(om du skulle äta kolisar)?

_Nu har det förstås varit lite olika under de drygt 2 år jag ätit LCHF, men samma negativa effekter har dykt upp vare sig jag ätit godis en kväll, eller om jag ätit surdegsbröd, fullkornspasta, potatis eller frukt. Nu har detta inte hänt så ofta, men dock hänt. Det som sker varierar lite från gång till gång- ibland får jag magont, ibland sömnsvårigheter, sår i hårbotten dyker upp efter ett dygn men det som är klart vanligast är svampinfektioner som tar flera dagar med strikt LCHF att bli av med.

Äter jag "vanlig" kost med spannmål och frukt under en hel vecka, som det blev nu i somras när vi var på semester, så stegras min ryggvärk till följd av en ökad inflammatorisk värk i ryggmuskler och ligament.

_Hur lång tid(dvs hela dagen eller är det bara ett mål, tex sista målet på dagen?)
_

Ibland har jag provat mer kolhydrater på morgonen (tex provade jag en period grovt bröd- knappt tuggbart) och LCHF resten av dagen, med viktökning som resultat. Ibland har det varit till kvällen, ibland under en hel dag eller som mest en vecka. Efter den veckan blev resultatet +5 kg, svampinfektioner (oja, håhåjaja) sår i hårbottnen (som jag ännu dras med flera veckor senare, men de är på upphällningen) insomningssvårigheter och humörsvängningar samt ont i halsen.

_Vilken typ av kolhydrat består dina mål bestått av då?

_Hur menar du? Vill du ha dem uppdelade i fruktos, laktos, glukos, stärkelse eller menar du livsmedel? Som synes ovan så har det varit alla varianter. Häromdagen åt jag 1 liten persika, min mamma har ett eget, stort persikoträd som dignar med frukt just nu… Dessutom kanske 0,5 dl björnbär. Dagen därpå hade jag ökat över ett kilo i vätska och dagen därpå ytterligare ett halvt kilo! Vilket innebär svullna fötter och fem, sex dagar innan dessa kilon är borta igen. Och vilket i sin tur innebär att om jag skulle äta 1-2 frukter/veckan så skulle jag aldrig hinna gå ned i vikt alls mellan turerna, utan hela tiden avbryta ketonförbränningen och i värsta fall inte ens hinna få igång den igen innan det är äppeldags igen- eller vad det nu skulle vara.

Hur mycket fett har du ätit vid dessa tillfällen?

Jag kan inte ge dig specifika näringsberäkningar för de gånger dessa tillfällen uppstått under två år, men jag kan säga att det har varit allt ifrån fettfritt till fettdrypande.

Pasi
0

#14 Det finns 2 olika typer av stroke!

Som Andreas0 skrev, hade nog inte våra förfäder metabolt syndrom, det innebär en viss skillnad när man äter kolhydrater. Har du provat dina råd på människor med metabolt syndrom eller gäller dina påståenden bara dig själv, en relativt frisk ung tränande man utan insulinresistens?Flört

Eftersom du inte orkar söka referenser själv så kommer en här (om du söker på iFokus hittar du nog fler, då jag länkat till ett par studier genom åren).
Omega 3 i form av EPA och DHA har aldrig visat sig öka cancerrisken, troligen eftersom de aldrig tas i så enorma mängder som de vegetabiliska omegafetterna.
Att man lättare får cancer av lättoxiderade fetter är inte så konstigt…eller tycker du det?

#12 Jag personligen äter inte så mycket mer kött nu än jag gjorde tidigare utan främsta skillnaden är att jag bytt ut det försurande spannmålet mot neutralt fett. Spannmål är ju annars basen i modern västerländsk kost.
Jag har definitivt inte fått sämre immunförsvar!
Vad är det för slem du pratar om….mucus, eller?Skrattande

HakanKrakan
0

magma:Jag är ingen läkare men om du får sår i hårbotten efter en måltid med tex fullkorns pasta( om det är sista målet på dagen, dvs inget mer mat den dagen)så låter det onekligen problematiskt, har du varit till läkare och frågar vad det skulle kunna vara?kan du kanske vara allergisk av något ämne? Men det är klart, om jag skulle få sår i hårbottnen av kolhydrater(om det är det som är problemet?) så skulle jag inte heller fortsätta med det.

"Äter jag "vanlig" kost med spannmål och frukt under en hel vecka" nej det menar jag inte, jag är för en kost med mer protein och fett och mindre kolisar än normalt, 6 dagar low carb under 20 gram aktiva kolisar om dagen, jag ligger på ca 5-10 gram, 1 dag high carb sista målet på dagen.

Ingen bra kombination att äta mycket fett och kolhydrater samtidigt. "Dagen därpå hade jag ökat över ett kilo i vätska" jag kan gå upp flera kilo i vätska när jag har laddat, men jag tycker inte att jag ser så fet och plufsig ut?

Pasi: jag vet inte om jag varken är speciellt frisk eller vältränad Skrattande, det enda jag kan säga är att jag mår väldigt bra, men det är  tyvärr ingen garanti det heller(att man är frisk).

Jag har själv haft symptom på diabetes typ 2( finns i släkten), bla ovanligt högt fasteblodsocker ( det var ett tag sedan) men lyckats vända på steken.

Först måste man vara i ketos och stanna där ett tag innan man provar på kolis laddning+mineraler som extra magensium och krom hjälper till(av egen erfarenhet)vid kolis laddningarna.

Att fleromättade fetter oxiderar lättare än enkel och mättat fett stämmer bra, syre ljus och värme kan förstöra tex en flaska fiskolja. Men om man förvarar flaskan mörkt kallt och förslutet och förtär den inom en rekommenderad tidsperiod  så borde man väl åtminstånde kunna minska på risken att förstöra en flaska helt, eller?+ att supplemeterad fiskolja brukar inehålla e-vitamin, som är hjälpsam mot oxidation.

Men om detta stämmer så borde eskimper dö som flugor i cancer (eller beror det på alla tungmetaller och annat skit som fisken fått i sig genom vattnet?)"Omega 3 i form av EPA och DHA" tillhör den fleromättade grenen, det var därför jag reagerade..

Pasi
0

Jag är mindre orolig för intag av oxiderade fleromättade fetter (har aldrig ens sett bevis på att de släpps igenom tarmbarriären) än för vad som händer med dem i 37 graders värme tillsammans med fria radikaler!

Cancer handlar troligen inte om en faktor utan om 3 - Fria radikaler, lättoxiderade fetter (som kan fungera som radikaler) och om apoptos.

Jag säger nu inte att fiskolja är dåligt, utan kanonbra i rätt dos. De övriga oljorna tjänar ett bättre syfte om de åker i soporna.

Hur många med diabetes typ2 känner du som mår bra av kolhydratladdning (tillsammans med mg o Cr)?

MimLan
0

Om inte annat kan det ju vara kul att se hur era liv artar sig, det är ju inte otroligt att ni har likadana grundförutsättningar, så får vi se hur ni mår om tio år eller så. Ni kan ju ta lite blodprover, lista hur mycket ni är sjuka och hur ni sover osv. :)

HakanKrakan
0

"Hur många med diabetes typ2 känner du som mår bra av kolhydratladdning (tillsammans med mg o Cr)?" vet du några själv? Bara morsan, hahaha.Skrattande.

får verkligen inte hoppas att jag sa hade diabetes 2 utan symptom på diabetes (oturen att ha fel gener). Om man anpassar insulindosen efter denna måltid så kan man prova om man vill? dock inget tvång(inte från min sida) iallafall, och inget måste för att bränna fett.

Men å andra sidan är jag ingen läkare, det känns lite korkat av mig att svara, när jag uppenbarligen inte vet långtidseffekten.

Var nog väldigt otydlig, jag menade friska personer som inte har diabete typ 2 eller 1.

mimlan:

"Om inte annat kan det ju vara kul att se hur era liv artar sig, det är ju inte otroligt att ni har likadana grundförutsättningar, så får vi se hur ni mår om tio år eller så. Ni kan ju ta lite blodprover, lista hur mycket ni är sjuka och hur ni sover osv. :)" ---- en vecka senare efter denna kommentar är jag död i cancer, SkrattandeLOL..man vet aldrig, det finns ingen garanti för något..

Fiskolja i rätt dos, ok, hur ska dosen vara?var det inte förhållandet mellan fetterna som är viktigast?

MimLan
0

#33 Jag syftade till originalinläggets två bröder.

Pasi
0

#33 Först bör man hålla nere omega6 så gott det går med dagens spannmålsuppfödda djur. Sedan får man väl gissa sig till lämplig dos/balans utifrån det.
Någon exakt dos för hur mycket som egentligen behövs har jag inte sett….men åtgången är nog ganska liten (som länk i annan tråd visar) om man minimerar omega6 och har låg oxidativ stress.

Någon garanti mot cancer kan man nog knappast få trots LCHF….men man minimerar nog risken. Så vi får hoppas du överlever kommande vecka!Flört

birma
0

#27 andreas0

Lite svårt att sätta fingret på det, om jag fick ut något av min gamla kost som jag inte får ut av LCHF. Det skulle vara glädjen i att äta söta saker (glass, bakverk, godis, ljus choklad etc). Det smakar väldigt gott. Men redan då visste jag att sötsaker inte tillför något nyttigt, och att de möjligen kan ge negativa hälsoverkningar. Det finns inpräntat även från icke-lchf-världen. Fast sistnämnda om eventuella hälsovådliga verkningar reflekterade man inte så mycket över. Det fick man upp ögonen för när man läste in sig på LCHF. Det enda man visste säkert är att det är dåligt för tänderna med sötsaker. Jag trodde väl att jag åt hyfsat i övrigt, för jag åt ju en hel del grönsaker och frukt, samt fisk. ägg och mejeriprodukter som i svenssonvärlden anses ganska nyttigt och bra. Men åt ofta för dåligt med lagad mat och för mycket smörgåsar. Det var man väl medveten om i alla fall, inte så bra. Kanske åt man en sammantaget så dåligt sammansatt kost, så det är verkningar från detta som kroppen håller på att reparera nu under dessa många månader, innan den ger klartecken till fettsläpp. Det får man inte klaga på i så fall. Eller så bör jag inte mjölkprodukter, men det gör jag, men håller det nere så det ej blir stor mängd, ibland hör man att det inte ska ätas alls. Lite nötter ingår, kan också vara viktbromsare har jag lärt mig. Men ingendera är väl iaf hälsovådliga och intas ej i stora mängder.

Ditt antagande om att jag är överviktig, och att det är därför jag vill gå ner i vikt stämmer. Det är ingen stor övervikt, men från 30 års ålder (nu 55) ökade jag inom ca 15 år med 15-17 kg och i stort sätt allt satte sig runt midjan. Bukfetma är farligt har man inpräntat i sig. Så viktminskning känns som en angelägen hälsoaspekt, ej bara att det känns obekvämt och inte är så estestiskt tilltalande med denna stora mage/midja. Är även farligt med just bukfetman så vitt jag vet. Sedan dess har jag kämpat med åtminstone 70-kilosgränsen, att inte överstiga den. Det stämmer att det har varit lättare att hålla vikten sedan jag började äta LCHF, det är en fördel. Trodde dock att det även skulle bita på övervikten.

Ibland tänker jag att EN del i att jag inte märker speciella skillnader i måendet oavsett vad jag äter för koster, kan vara att jag är lite för dåligt uppmärksam på det hela. Dock fick jag min första sjukskrivning från jobbet på 25-30 år 1½ månad efter att jag börjat med LCHF (en ilsken variant av vinterkräksjuka). Jag har inte tagit det som bevis på att lchf är dåligt, och min förra kost så mycket bättre, jag tror det var en tillfällighet med ev noll samband.

Ursäkta mig trådskaparen. Det for iväg från huvudtemat nu. Gemensamt är  åtminstone hälsoaspekterna i diskussionen. Jag åt vegetariskt inriktat tidigare.

HakanKrakan
0

MimLan: ok, hahaha

Jennix
0

1.  Jag vet ingen forskningsrapport som visar på att vegetariankost leder till ett längre liv helt utan sjukdomar. Skrattande

2. Det finns säkert massor av nyttigt i grönsaker och frukter men där finns också socker och stärkelse som vissa inte tål. Att man generellt sett skulle få bättre hälsa av att LÅTA BLI kött ser jag som helt ologiskt och osannolikt.

Vill man vara säker så äter man både kött och grönt + kanske lite frukt ibland, om man nu inte har problem med vikt eller mage. Flört

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

raphanus
0

#32 - Min bror, vegetarianen, har ständiga magproblem, är ofta förkyld och kan inte lämna blod utan att tuppa av. (Han är portad på blodcentralen numera.) Jag, likätaren, har sedan jag börjat med LCHF, med mera kött och ingen frukt i kosten som följd, aldrig varit förkyld, blivit av med envisa eksem och halsbränna, och lämnar blod utan yrsel.

Jag var helvegetarian förut. På det hela taget har jag nog aldrig varit så uppblåst och yr i huvudet eller haft såna äckliga tvångstankar som då.

Pasi
0

Jag tror att en välkomponerad vegkost som utesluter spannmål faktiskt kan vara nyttigare än en normalkost med kött, baserad på bas av spannmål. Men det krävs stor kunskap för att sätta ihop en sådan vegkost. Eller vad tror ni?Glad

Det finns en studie som jämför veganers livslängd med normalkostare…epidemilogisk tror jag, så den säger kanske inte så mycket. Troligen är vegetarianer ofta mer insatta i kosten och motionernar mer samt byter ut en del spannmål mot grönsaker osv. Oftast är de dessutom ickerökare, vilket troligen spelar in.

MimLan
0

#39 Vad säger han om sin ohälsa och dina hälsoförbättringar sedan du började äta kött? Du är ju inte vem som helst så det är kanske inte så lätt att vifta bort dig?

raphanus
0

#39 - Vi diskuterar det inte så mycket längre. Sin ohälsa skyller han på dåliga gener, fast vi är helsyskon. Han brukar bara säga de få gånger vi ses att jag ser bättre ut för varje år som går till skillnad från honom själv. Att jag fick hans här återgivna mejl härom dagen var ganska oväntat.

MimLan
0

#42 Trist. Det är bara att hoppas att han ber dig om hjälp/info innan det gått för långt.

Jennix
0

#40  Ja, eftersom det är just spannmålet som orsakar ohälsan hos folk. Inte köttet. Flört

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

parsley
0

#28 #30 sår i hårbotten och svampinfektioner efter att man ätit kolhydrater kan bero på candida, en svamp som normalt finns i tarmsystemet. Äter man för mycket kolhydrater / socker så förökar sig svampen och kan ge upphov till diverse problem. Drar man ner på kolhydraterna får candidasvampen mindre näring och vilket kan ge upphov till aggresiva utbrott när den väl får näring. Kunskapen om candida är inte så utbredd inom läkarkåren, så jag är inte säker på att man skulle få så mycket hjälp om man sökte för t ex  sår i hårbotten efter att ha ätit kolhydrater. Förmodligen skulle man bli rekomenderad något schampoo eller medel mot svamp, t ex Pevaryl.

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
magma
0

#45: Jag instämmer helt och hållet i ditt resonemang, eftersom jag vet att jag haft sådana problem med just candida ända sedan tonåren. Min pappa hade samma småsmår i hårbottnen när han åt "vanlig" kost men dessa är läkta nu efter ett tag på LCHF. (Han har typ2 diabetes.) Min sexårige son (!) får t.o.m han småsår som kommer och går i hårbottnen!

Pasi
0

raphanus - En bit ner på denna sida har de en diskussion runt studier.

raphanus
0

#49 - Kiitos paljon!

Pasi
0

#50 Ole hyvää, lihapoika!

Zepp
0

Ops.. såg att min länk inte kom med.. Här är den;

"Vi är inte vegetarianer"

kaisakavat
0

Zepp - Kanske har jag missat - men hurschomhelst - varifrån kommer den där texten i din länk?? Glad

Zepp
0

Lars Wilsssons bok, Välfärdens ohälsa!

http://www.larswilsson.se/bocker.htm

kaisakavat
0

Tack!

Viktor-88
0

Jag har många gånger undrat hur gammal min nu 27 åriga syster kommer att bli. Hon är hardcore vegan och ser väldigt undernärd ut. Just att försöka resonera med hon och hennes diet (filosofi..), går bara inte, påminner lite om hur troende människor blir helt bestörta då någon ifrågasätter deras idio---a tro med högst sensibla argument.

Hon och hennes man har även ett litet undebart flickebarn på 3 år som redan blivit uppfostrad (inlurad?) till vegetarianspåret. Suck :/

Anders-S
0

Brukar vända på veganerna argument att man dödar djur.

1. Även ett vetekorn har liv.  Hur många embryon går det åt till en smörgås.

2. Om vi inte åt kött skulle miljarder djur aldrig fått leva. De fick ett liv tack vare att du vill äta dem.  Annars skulle ingen brytt sig om att föda upp dem och de skulle varit utdöda.  Se till att de får ett bra liv.

[Anega]
0

Varför känner du att du måste säga något? Din bror verkar nöjd med sitt val av kost. Det är väl bra för honom och bara att respektera. Om du är nöjd med LCHF så är väl det bra. Ni behöver väl inte bevisa respektive diets vetenskapliga förträfflighet.

MimLan
0

#58 Läs #32. Raphanus har själv erfarenhet av att vara vegetarian och är medveten om skillnaden i hälsotillstånd. Hans bror mår dessutom inte bra. Det vore åt det mer arrgoanta hållet att inte påtala skillnaderna när man ser en familjemedlem med försämrande hälsa.

flikkan77
0

Jag har varit lakto-ovo-vegetarian sen jag själv började kunna bestämma vad jag ville äta och inte, ungefär vid 7 års-åldern. Började med lchf för sex veckor sen och har börjat äta bacon och kyckling. Har än så länge inte märkt några förbättringar alls, fryser lika mycket som innan, har samma blodvärden och blir fortfarande lika lätt yr i huvdet. Den ända försämringen är dock bara att magen fungerar sämre. Behöver gå på toaletten mycket oftare, varje dag, och det luktar sämre.

Vet inte hur fort någon förbättrning kan ske bara för att man lägger om kosten, det jag främst skulle vilja komma till rätta med är att jag jämt fryser.

Sen har jag väl ett superimmunsystem för jag var i stort sett aldrig förkyld varken som "vegetarians" anorektiker eller annars heller. Fast jag kanske utsattes för tillräckligt med förkylningar under uppväxten med mammas dagbarn för att bli immun. Flört

"You just have to belive…"

raphanus
0

#58 - tja, när han mejlbombar mig med sin terrorpropaganda vill jag ju gärna anlägga moteld. Syskonkärlek kallas det visst.

Bengt-Olov
0

En kvinna jag känner fick två missfall på raken, och det var hur nära som helst att även den tredje som överlevde förlossningen, skulle ryka. Det var först ett halvår in på LCHF för MIN del som jag kom att tänka på att hon faktiskt äter strikt vegetariskt! Berättade detta för en annan kvinna som har flera vänner som vegetarianer, som då kunde berätta att en av dessa också fått missfall, och en annan varit nära…

Dessa anektotiska fall lever väl knappast upp något allt för hårt statistiskt bevis - fast vad har alla NI för erfarenheter här, och vad kan man tänka sig att befintlig statistik, skulle kunna tänkas visa!? Kan det finnas statistik som talar för att missfall för vegetarianer är betydligt större än för "normal"kostare, men att sådan statistik av någon anledning aldrig offentliggörs!?

magma
0

#60: Äter du cocosfett? Många säger att de blir varma av att äta det.

kaisakavat
0

#57 Anders-S - För att inte tala om hur otroligt elaka växterna är. De äter minsann andra arter de också, via rötterna. Hur har vi kunnat förbi se detta oetiska förfarande från deras sida. Jag tycker att vi bojkottar dem som människoföda!! Skrikandes

flikkan77
0

#62 Jag kan bara tala för mig själv och hur jag mådde när jag var lakoo-ovo-veggis och få statistik på bara mig är ju ingen statistik. Dessutom är jag allergisk mot siffror, får ont i huvudet. Flört

#63 Ja, jag har någon matsked kokosfett i teet jag dricker men det hjälper inte direkt det heller. Jag fryser mest när jag äter och precis efter, helmysko. Fast sen kan jag frysa annars med. Oskyldig

flikkan77
0

#64 Glöm inte växterna som äter insekter med, de är ju riktigt otäcka. Insekter är och djur… fast inte spindlar för de är monster! Flört

anki1
0

Och om inte vi åt kött och fisk, skulle de bli för många, och äta för mycket av all gröda tom det vi själva skulle äta. då skulle vi inte kunna leva på den här jorden. vi skulle inte få tillräckligt med mat.

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

Miyu
0

Då vi inte äter så mycket fleromättat fett behöver vi inte lika stor antioxidantmängd, correct?

mikaelj
0

Mm, för fleromättat fett är en kolkedja som inte har alla bindningar mättade och därmed lätt drar åt sig syre (= oxid), vilket är samma som att rosta/oxidera.

Samma som händer med järn som samlar på sig syre. Mättat och enkelomätt är stabilare.

Fisk innehåller enbart (?) fleromättat fett, kött innehåller hälften mättat, men andra hälften vet jag hur den förhåller sig i enkelomättat och fleromättat.

Pasi
0

#68 Inte riktigt, men nästan. Jag tror tyvärr att flertalet faktiskt får i sig mer fleromättat fett på en högfettdiet än på en lågfett, även om man är hyfsat noga med matval.
Rätt enligt mig - Då vi har låg oxidativ stress behöver vi mindre antioxidanter. Äter vi dessutom minimalt med fleromättat fett så behöver vi än mindre.

mikaelj
0

Vad baserar du det högre intaget fleromättat fett på?

----

Wikipedia om fleromättat fett, för övrigt:

Ett fleromättat fett är ett fett där det finns minst två dubbelbindningar i fettsyrornas kolkedjor. Fleromättat fett oxiderar lätt (härsknar) på grund av alla dubbelbindningar. Därför bör mat med fleromättat fett även innehålla antioxidanter som skydd mot den ohälsosamma oxidationen. Avokado och fet fisk är bra källor till fleromättat fett.

Pasi
0

#71 Det är lättare att få i sig mycket om man äter 400g fett per dag istället för 100g, eller varför inte under 50g ;-). Äter man då hyfsat mycket ägg, kyckling, griskött, majo, fuskbeasås osv så springer gärna siffrorna iväg.

mikaelj
0

Ålrajt, så då bör man ändå få i sig en hel del C-vitamin?

Pasi
0

#73 C-vitamin är inte fettlösligt och därför en dålig antioxidant för just fett etc.
Inom rimliga gränser sköter nog kroppen antioxidanterna bäst själv…tillsätter man utifrån så verkar den egna produktionen minska. Kanske därför som oralt intagna antioxidanter sällan el aldrig gett bra resultat i studier!?

Anders-S
0

Tjôtat lite med en bekant som är vegetarian. Hur skulle du svarat?

Anders S skriver:

1. Även ett vetekorn har liv.  Hur många embryon går det åt till en smörgås.

2. Om vi inte åt kött skulle miljarder djur aldrig fått leva. De fick ett liv tack vare att du vill äta dem.  Annars skulle ingen brytt sig om att föda upp dem och de skulle varit utdöda.  Se till att de får ett bra liv.

K skriver:

Min gräns för att döda djur går ungefär vid myggor, dom har jag inget problem med att klappa till om dom försöker sticka mig. Ganska få köttätare skulle döda djur själva för att äta om det fanns annan mat (dvs vegetarisk) att äta i stället.
De flesta uppfödda djur får varken ett bra liv eller en "bra" avlivning. Dessutom bidrar de till växtuseffekten i samma storleksording som världens transporter och kräver 10 ggr så stor odlingsareal och vattenförbrukning som vegetarisk mat vilket bidrager till att många människor svälter. Om kineserna som föder upp grisar och fåglar blandat hade odlat vegetarisk mat i stället så hade mänskligheten sluppit de globala influensorna typ Asiaten, HongKong fågelinfluensan osv. De uppstår i ett område i sydöstra Kina där höns, grisar och människor lever och umgås tätt fick jag lära mig när jag läste humanekologi på 70-talet. Virusen muterar och frodas i den miljön och sprider sig sedan över världen. De har dödat många människor, både unga och gamla.

Anders S skriver:

Som vegetarian, tycker du alltså att miljarder husdjur inte har rätt till något liv alls, möjligen några stycken på Skansen?

K skriver:

ungefär så ja, dvs människan gör inte rätt i att föda upp dom för att döda och äta dem

Anders S skriver:

och den monokultur, dvs. utrotning av den fauna och flora som annars skulle funnits, som säd- och risodling innebär är OK?

K skriver:

Utrotning av fauna och flora är inte bra men krävs mindre för vegetarisk matproduktion. Köttproduktionen kräver mer monokulturer för att odla foder till köttdjuren, se ovan, 10 ggr. fritt strövande får i naturen skulle inte räcka till många korvar

Anders S skriver:

Där jag vistas omges vi av gräsätande kor som blir Kaprifolkött och så har bonden får på holmarna på sommaren.  Köttproduktion baserad på spannmål är osunt och onaturligt.  Det ger kött som har alldels fel fettsammansättning med för mycket omega-6-fettsyror. För hög omega-6/omega-3 (EPA) kvot föranleder inflammationer och infarkter.

K skriver:

Den sortens köttproduktion är nog så arealkrävande att ännu mer skog och regnskog skulle få huggas ner till betesmarker och ändå skulle betydligt mindre kött kunna producera än nu.

Anders S skriver:

När jag var ung fanns det kor och får som strövade lösa i skogarna i Värmland. De kom ner till vårt torp varje dag för att dricka från sjön och beta på ängen. Sedan vandrade de tillbaka genom skogen några km hem till gården för att mjölkas.  Ledsamt nog finns de inte kvar längre.  Ängen planterades med gran.

K skriver:

det var bättre förr, ju förr desto bättre :)

kom på att jag inte ätit, lite sent nu men nödvändigt. Det blir nog grönsaker i kväll också :)

Anders S skriver:

Vildfångad lax i ugnen.

Pasi
0

#75 Det blir fel i diskussionen redan från början då det påstås oriktigheter, vilket inte ger en bra utgångspunkt för diskussionen.
Gräsbetesmark binder upp mer kol än vad kor fjärtar ut så kor på bete hindrar i praktiken den kommande klimatkatastrofen (som mer troligt egentligen är en myt).
Allt vatten som kon förbrukar - var tar det vägen med tanke på att kon har drukit 16000 liter innan slakt men bara väger 400 kg?;-)

Monokultur av spannmål kräver mindre landarea, men utarmar jordarna beroende på att uttaget är större än vad marken klarar av, något som inte drabbar marken vid gräsbete. Hur länge till är den typen av odlingar gångbara om vi skall få i oss alla viktiga mineraler etc?
Dessutom krävs stora mängder konstgödsel, iallafall i frånvaro av slaktdjur.

Ärligt talat orkar jag inte längre ge mig i kast med människor som inte tänker längre än vad näsan räcker! Blääää!:-D

Jennix
0

Som något "andligt intresserad" själv har jag väldigt svårt för att se den moraliska skillnaden på t.ex. växter, myggor och kor.

Allt runtomkring oss har liv och en själ, som jag ser det. Man ska ha vördnad och respekt för allt liv. Liv och död är naturligt, något måste alltid dö för att något annat ska få leva. Födelse och död är ett kretslopp som inte går att stoppa.

Jag har respekt för det som dör för att jag ska få leva och jag är tacksam för det som naturen/universum/gud ger mig, jag är tacksam för det liv jag får genom att något ger sitt liv för mig.

Att människor inte har rätt att döda för att få föda är för mig helt otänkbart och helt orimligt. Det är onaturligt. Alla djur har rätt att döda för att få mat, människor är också djur.

bertina
0

oj,, nu fick jag något att tänka på. jag trodde att jag förstog, men det gjorde jag inte. va jobbigt det blev.Gråter

Pasi
0

bertina - Vad menar du?:-)

helvete
0

Jag känner inte många vegetarianer lr veganer , men de både röker , dricker öl och vräker i sig glass och godis för att bli mätta. Vad förtjockningsmedel i glass och godis består av, vill de inte tänka på. Urmänniskan var säkert allätare, åt säkert  myror, maskar , fågelägg och det hon kunde komma över. kanske t.o.m as. men hon höll sig nog inte med kor och drack mjölk.

Anders-S
0

#76 "fel i diskussionen redan från början"

Menar du att det var fel i mina två punkter?  Hur då?

#77 "Man ska ha vördnad och respekt för allt liv."

Jag håller allt liv heligt. Inte bara mänskligt liv. Jag anser att meningen med livet är att föra det vidare. 

Sedan måste jag acceptera att jag är en vattenapa som lever på as som någon annan dödat åt mig.

Pasi
0

#80 Mjölk är naturlig föda för alla däggdjur någon gång i livet….innehåller alla essensiella näringsämnena och kanske inte skall smutskastas eller!? Om hon höll sig med kor vet vi inte då vi inte hittat nån levande urtidsmänninska att fråga. Men man har både hittat krukrester som är närmare 10000 år gamla med mjölkrester i och nulevande folk som lever på stor andel mjölk….då med god hälsa (vissa samburu och nomadfolk).

Människan är inte tålig mot prioner och därför högst troligen ingen asätare i grunden, som t ex hund och varg…..även om en och annan tryckt i sig en " road kill" när maten trytit.;-)

Fast förtjockningsmedel, konserveringsmedel och kemikaliesmörja som köpeglass kan man allt avstå!

bertina
0

jag lilltok, läser allt som in storkloka skriver. va ni kan. jag häpnar och undrar om jag kommit hem?? jag äter allt som jag har fattat varit rätt. jag har den största respekt för alla liv. jag har även respekt för döden. jag önskar att alla som har med slakt att göra, har den vördnad inför liv och död som kan göra det naturligt för oss att äta djur. jag är född på bondgård, jag har rört i blod många gånger. det var en naturlig del avslakten. nää. nu har jag läst igen, jag kan bara konstantera att, jag mår bra av kött och fett. ni får gärna fortsätta att informera mej om vad som är rätt och fel. jag litar på er, eller nästan ialla fall.Obestämd

Pasi
0

#81 Nej, du hade definitivt inte fel i dina punkter:-), utan syftar på att du fortsatte diskussionen på Ks premisser med felande fakta. Du borde aldrig låtit diskussionen flytta förbi klimathot, vattenförbrukning (vad nu det innebär) och area. Genom att släppa förbi detta så medger man (halvt om halvt) att det är riktiga påståenden.

Trots allt så är risodling större klimathot än kouppfödning, även om båda tillhör det naturliga kretsloppet och knappast skall räknas som bovar på nåt sätt. Gräsbeteskött binder kol till skillnad från ris och annan odling som egentligen bara utarmar. osv…..

Bara mitt sätt att se på en diskussion…och definitivt inte det optimala sättet.;-)

bertina
0

#84 pasi, det är många tankebanor som överenstämmer. jag har inte den kunskapen som du försitter. men jag tycker som du, i det jag förstår.

NomNom
0

Jag äter allt på den braiga listan, semi-veg som jag är, förutom frukten och bären och det  är väl kanon LCHF hela vägen! Skrattande Att jag sedan vräker i mig av grädde och smör till min spenat och vitkål gör ju inte saken sämre. Tycker absolut inte att vi LCHF_are skall dela upp oss i kött- och veg-läger utan bara njuta av LCHF på våra egna vis.

Och jag har inte läst hela tråden, kände bara att jag ville reflektera listan. Är inne på på elfte arbetstimmen och mår oförskämt bra så det blev lite Di Leva-vibbar här Oskyldig

molana
0

Mycke att läsa här och fundera över.  Skrattande

NomNom
0

Nä, usch. Nu har jag vaknat till och läst hela tråden. Det är så tråkigt att ni som LCHF som måste försvara er kost i tid och otid SJÄLVA kommer med kommentarer om vegetarianer som ni gör och dessutom blandar ihop vegetariarism med frukterianer (som bla orsakade babyns död). Det är faktiskt inte samma sak! Och jag har varit veg sedan jag var 15 år (33 idag), och är inte det minsta sinneslö eller hjärnkapacitetsmässigt underutvecklad, tvärtom gick min universitetsexamen som en dans och jag essade nyss min nya arbetsplats psyk- och logik-tester….

Och som någon skrev att de måste fråga någon om deras kostvanor..varför??? Njut av din kost, ifrågasätt inte andra som inte ifrågasätter dig. Och som veg vill även jag trivas här eftersom jag uppenbarligen lever och mår bra och inte varit sjuk sen..nä, jag kommer faktiskt inte ihåg.

inget är så rättvist fördelat som förståndet - alla tror att de fått tillräckligt

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.