Receptet på äggmjölk?
Jag har letat, men inte hittat receptet på äggmjölk. Det låter inte gott men jag är nyfiken att prova då ni verkar vara många som använder det.
Gärna kompletterat med förslag på hur man använder mjölken. Läst att ni har det i kaffet, men skär det sig inte då?
//Fat makes Me fit//

Jag brukar göra äggmjölk AV kaffe. Det blir jättebra! Som tjock latte…
2dl varmt kaffe. En skiva smör och en skiva kokosfett får smälta i kaffet.
1 ägg + 1 extra gula
Något med smak - kanel, vaniljpulver etc.
Brrrrrrrrrrrrum i mixern… Klart!
När jag använder äggmjölk är det just för att ersätta grädden i kaffet. Jag gör en sats på söndagskvällen, tar med till jobbet och har i kylen. Den räcker hela veckan och skär sig inte. När jag gör äggmjölken smälter jag fettet tillsammans med vattnet och strilar det hett över äggen samtidigt som jag mixar. Den blir inte så tjock då och funkar utmärkt i kaffet, kall som varm. En gång fick jag äggmjölk som var tjockare, jag tror att de hade mixat ihop osmält smör med ägg och hett vatten. Den skar sig i tevattnet. Men jag vet inte om det berodde på att äggmjölken var tjockare eller på något annat. Jag har i alla fall aldrig upplevt det med min egen äggmjölk.
Det finns mängder av recept och tips på äggmjölk i många smaker och versioner här på KiF - har du provat att söka på sökfunktionen?
Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge." /Pearl Buck ♥· Medarbetare på Healing

Jag smälter ca 50gr smör och slår i 1-2 ägg så mixar jag detta tills det har blandat sig ordentligt sedan slår jag på varmt vatten, ca 2-3dl. Sedan har jag detta stående i kylen hela dagen.
Jag använder det i kaffet istf mjölk. Kan även slurpa i mig lite av det som det är när jag blir lite "sugen".
Jag har provat att göra en stor kopp av detta med en sudd kakao i, det blir jättegott. Även gjort med kanel och kardemumma,supergott! Men båda dessa blandningarna drar igång mitt sötbegär, så jag håller mig till den naturella.
Någon har gjort soppa på detta också, tycker jag låter spännande.
Första gången jag gjorde det så smakade det äckelpäckel, men man blir fort beroende…. så prova!