Afte i samband med lchf??
Har av någon anledning fått små blåsor i munnen, som jag tror är vad som kallas afte, efter beskrivnng på wikipedia och apoteket.se.
Står att man oftast får dessa besvär redan som barn, men detta är första gången jag haft ens något liknande. Kan det ha samband med kostomläggningen tro? Har ätit lchf i 5 månader nu.
Någon som har tips på hur man blir av med blåsorna snabbare, de skall ju försvinna av sig självt på en vecka men de gör ju ont :(
Jag har inte märkt någon ökning av Afte sedan jag började för dryga två månader sedan.
Och ja, de gör förbenat ont! Stackare och hoppas de försvinner pronto!
Jag får det ibland om jag slarvar; ännu en anledning att undvika att slarva. Och jag vet tyvärr heller inget sätt att bli av med dem fortare.
Visst går det. Om inte annat, så går det galet
Jag hade afte för rätt många år sen, det försvann med tandkrämen Zendium (OBS! REN MÄRKESREKLAM!) och sen dess har jag aldrig haft problem med blåsor. (Det var en tandhygienist som rekommenderade Zendium).
#3 okej, tack. får ta och prova den om det inte ger med sig..
Min sambo hade stora problem med det där när han slutade snusa, när han började med snuset igen efter nästan 1 år försvann de. Inte för att jag vill göra reklam för snus (absolut inte!), men dessa blåsor kanske har något att göra med Ph-värdet i munnen eftersom snus och viss tandkräm verkar motverka dem…?
Använd en tandkräm utan laureth sulfat, t.ex. zendium.
Jag har haft dessa i 14 månader nu, ända sen jag slutade röka. Naturligtvis är det bättre nu men ibland blossar dom upp. Jag använder zendium. Köpte också en salva att pensla på och även medel att gurgla med. Kommer tyvärr inte ihåg namnen, fråga på apoteket. Sen är det bara att stå ut som gäller tydligen, tar ca 14 dar för mig innan det lättar.
Jag har för mig att om de är många så beror det på glutenintolerans. Det finns en kräm på apoteket, kostar kanske 99 kronor för en jätte liten tub som är mkt bra för afte. Min man brukar använda den.
Jag tror också att det kan ha och göra med PH värdet. När jag druckit apelsinjuice kommer de nästan som ett brev på posten…
Men med LCHF dricker jag inte längre juice så jag har sluppit än så länge…