Är detta verkligen ok???
Har alltid varit en grädd- och choklad-oman, nu när jag är riktigt godissugen gör jag detta: smälter en ruta riktigt mörk choklad tillsammans med en stor matsked smör och några droppar bryggt kaffe -- sen blandar jag den lilla röran i ca en halv dl vispad grädde och mumsar
Och SEN är jag mätt ett par timmar
Men allvar, vad säger ni erfarna om att jag gör detta någon gång i veckan? För övrigt så har jag skitsvårt att komma upp till typ 1200kcal om dagen…. Tacksam för respons på mitt bus :)

Andra mer erfarna får svara på detta, men det låter onekligen gotti gott gott!
Ska prövas som helggodis nån gång.
Jag tycker det verkar helt ok om du i övrigt mår bra och når de mål du har föresatt dig. Riktigt smaskigt!
Numer pensionär i Nynäshamn

ja, för er som inte kvalmas av att mumsa vispad grädde är det sååååå yummie!!!! och jag menade förstås en halv dl ovispad grädde…blir ju lite mer volym när man vispat 

Tackar för det Margareta! Då slickar jag skeden också 

Det är nog bra för kroppen att hållas ganska strikt och på den smala vägen och allt sådant där, men det fattas en parameter. Den heter LIVSKVALITET! Men det är en avvägning även där; inte för mycket livskvalitet; heller inte för lite.
Som jag ser det så är det nog bra att "hålla sig i skinnet"… men framför allt att se till att man har en känsla av att må bra. Vad har man för nytta av levernet, om man mår som en påse nötter?
Personligen handlar det om tre saker. Att äta god och hälsosam mat enligt LCHF nu. Att ge mig själv mer tid till att hinna stanna upp och känna lukten av blommorna… och att se till att MÅ bra i själen. När de tre samspelar så mår jag fantastiskt. Hela livet blir då till en glad operett.
Busa på! 
M.V.H.
Stefan
Stefan Bloggar här på sajten
Stefan bloggar också här, på extern sajt
#0, Det är helt okej, en halv dl vispgrädde är väl inte så mycket, jag brukar ha mer än så i kaffet. Smöret är ju bara bra. Kolhydraterna i kaffe är så få att man inte behöver tänka på dom alls om man inte dricker litervis med kaffe. Chokladen beror på vilken sort du har, dom ljusare sorterna har för mycket kolhydrater, men dom mörkare går alldeles utmärkt att äta lite av någon gång ibland. De som är 70% eller mer choklad i alltså. Ju mörkare choklad desto mer kan man äta (och ju godare blir det enligt mig). Själv köper jag den 90%-iga från lindt.
Jag tror jag ska testa ditt recept någon dag, det låter gott.
Fast att du har svårt att komma upp i 1200 kalorier låter inte så bra, 1200 kalorier är alldeles för lite, det är under gränsen för undernäring. Helst ska man ligga en bra bit högre än så.

Jag gör Chokladmousse då och då när jag är sugen på något gott! Det har inte varit till nackdel öht för min viktnedgång.
Mitt recept för 4 personer är:
1 kaka mörk choklad, gärna 89%. Smält den försiktigt i vattenbad eller micro, akta så att den inte blir för varm då blir det grynig mousse
2 äggulor rör jag sedan ner i chokladen och sedan vispar jag 3 dl grädde lite löst och rör ner i choklad/äggulesmeten.
Häll på portionsglas/skål och ställ i kylen eller servera genast!
//Suss
Medarbetare på sajten irishcob

Ni är så fantastiska på att svara här!! 
StefanBlix, tacktack, jag busar på nån gång i veckan och mår alldeles ypperligt!
andreas0, jo jag tänkte väl också att det egentligen var mest tillåtna saker i min röra, men skönt att få det okejat. Och jag använder bara minst 72%-ig choklad
Vad gäller kaloriintaget så hänger det nog ihop med mina gamla syndiga självsvält år, jag har helt enkelt svårt för att äta mer än en gång om dagen. Det blir kaffe med grädde till frukost och sedan en god middag 6-7 timmar senare. Däremellan är jag inte hungrig..
Suss mmmmm, låter gott gott!!!!! helt i min smak!! 
Tack alla!!

Såna här trådar är ruggigt bra om man lider av muntorrhet! Saliven rinner till riktigt ordentligt! 
Undrar om jag har någon 86%-ig choklad kvar…. måste kolla!

#5.
Vad härligt du skriver.Precis så vill jag leva med.Underbart när flera visar sig leva så bra.

Det där med att hinna med… att leva med livskvalitet…
Jag ska precis börja läsa en bok som handlar om just det. Den heter SLOW - Lev Livet Långsamt! av Carl Honoré
ISBN 91-7028-053-3, Bazar Förlag AB
Arbeta snabbare, laga mat snabbare, läsa snabbare, älska snabbare och resa snabbare. Problemet är att snabbare inte nödvändigtvis är bättre. Den ständiga kapplöpningen tär på vår hälsa och försämrar vår livskvalitet.
I Slow - Lev Livet Långsamt! visar Carl Honoré att det finns alternativ till denna eviga kamp mot klockan. Slow-rörelsen började med Slow Food i Italien, som en reaktion mot snabbmatens frammarch, och har sedan förgrenat sig till en rad olika områden i vårt dagliga liv. Världen över finner folk olika sätt att dra ner på tempot och ta tiden tillbaka. Det är inte fråga om att säga nej till det moderna livet, undvika den nya tekniken, säga upp sig från jobbet eller flytta till landet. Slow handlar om att finna sitt tempo giusto - det rätta tempot just för dig.
Om man tar det som boken vill förmedla och kombinerar det med en hälsosam kost OCH ett hälsosamt syndande för själens lycka… vad kan då gå snett? Det handlar om att våga leva så fullt och rikt som man kan; tycker jag i alla fall.
Jag tror att vi busar för lite! Det är ju lite svenskt och lagom. 
Kram

Nomnom. gjorde lite "bus" till efterrätt idag. Jag avnände Premium 86% och den blev lite för besk för mig så jag "busade" till den med lite florsocker
, men så himla gott det blev! Den stod i kylen i ca 15-20min och blev precis perfekt i koncistensen (för mig)! Men så sabla mätt jag blev! Nästa gång ska jag prova med den 72%-iga.
Stefan: Jag håller med dig - det blir för lite bus! Bus behöver ju inte nödvändigtvis handla om mat-bus. 

Tackar för länken! 
/Stefan

Tack själv för tipset, ska beställas.
cacao:
Din Chokladmousse räddade just mig från att gå och köpa en stor godispåse. Jag var sååå oerhört sugen idag!
Det var nog det godaste jag har ätit sedan jag började med lchf! 
Sicken tur att jag hade choklad hemma! Testade bums!
Jag hade 70% apelsinchoklad och tillsammans med kaffedropparna blev det kanongott!
Supertack för ett bra recept när nu chokladsuget blir för stort!
Mmmm… Rivet apelsinskal ska jag testa nästa gång! 

Undrar hur det blir med en droppe pepparmintsolja… Kanske blir lite After Eight-smak?