Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettövrigt
Läst 14047 ggr
bustas
0

Micrad mat farlig?

Kan inte hitta om detta varit uppe tidigare i forumet. Här i Litauen diskuteras denna fråga mycket. Många avstår att micra sin mat. Har vi någon relevant kunskap om detta?

Wildrat
0

Det finns ett par gamla diskussioner om detta. Bla skulle Skaldeman ha testat att vattna blommor med mikrat vatten och de skulle ha dött av detta. Själv vet jag inte. Jag använder mikron till att tina saker och värma rester, om det gjort mig sjuk? Tja, det eller ett dussin andra grejjer, svårt att veta. Tycker det är så pass bekvämt med mikro att jag inte tänker kasta ut den iaf och väntar nog på lite bättre bevis om dess farlighet.

Ulf-S
0

Det verkar mest vara en myt att mikrovågsugnen är farlig.

Däremot vet man att vissa näringsämnen förstörs extra effektivt i mikron jämfört med andra tillagningssätt. (Bl.a. B12 om jag minns rätt.)

bustas
0

Undrar vad som händer där inne i "burken" rent fysiskt?

[Pennylane1]
0

mikrovågorna påverkar vattenmolekylerna så de börjar röra sig och när de gnider mot varann uppsår det värme av friktionen…typ så

det finns en beskrivning

här

julia61
0

Jag blev rädd för att använda micron efter att ha hört om att de som har ormar och tinar sin mat, råttbebisar, i micron.Då dör ormen av det efter okänd tid!!

Men eftersom det är hörsägen så kan jag ju inte veta säkert, men blev fundersam efter det.

Använder den till att värma lite och smälta smör. Men tänker då hela tiden på om jag gör rätt…..

Jag som har använt micron till matlagning o bakning och tyckte det var så smidigtObestämd

McSteamy
0

Mikrovågor är helt vanlig elektromagnetisk strålning. Lite kortare våglängd och du får värmestrålning (som på spisen eller vanlig ugn). Ännu lite kortare och du får det synliga ljuset. Ytterligare kortare och du får osynligt ultraviolett ljus. Inga konstigheter, ingenting magiskt.

Att man sen kan förstöra näringsämnena genom ovarsam hantering av mikrovågsugnen är självklart, men det man å andra sidan göra med spisen eller utegrillen också.

dufva
0

Undrar hur man dör om man lagar mat på dom nya populära induktionshällarna? Obestämd

McSteamy
0

Hoppas inte att induktionshällar är farliga. Tror jag det? Nej, jag tänkte montera in en när jag gör om köket (om bara kassaflödet kunde stabilisera sig Skrikandes)

chilisalsa
0

Mmmm… finns många skrönor… typ som att torka katten i micron.

http://www.snopes.com/horrors/techno/microwavedpet.asp

eller att stoppa katten i en flaska… http://www.shorty.com/bonsaikitten/gray.html

Däremot bör man inte använda plastkärl att värma mat i. Gäller inte bara polykarbonatplast med Bisphenol som finns i t.ex nappflaskor utan även mjukare plaster som kan innehålla s.k. mjukgörare. En del sådana har t.ex östrogenliknande effekter vilket kan vara verkligt farligt framförallt för avkomman med missbildade könsorgan m.m. Illa oxå för fertilitet för mannen… spermiekvalité påverkas. T.ex har antal minskat med 40% på bara 20 år i samma åldersgrupp i Frankrike… minskning med 2% per år !

Medarbeterare på Kost

Besika
0

Jag läste otrevliga saker om det här och ville inte använda micron mer. Och det går oooootroligt bra utan!!!!!!!!!!

Jag saknar den inte alls faktiskt. Det krävs lite mer framförhållning om man ska tina. Nu värmer jag maten i en liten stekpanna istället. Fick mer plats på bänken också… ;)

cacao
0

Alltså ärligt? Ni som är rädda för micron, har ni slängt ut mobilen och radion också då?

//Suss

Medarbetare på sajten irishcob

storost
0

Vi använder micron ganska ofta. Micron tar också mindre energi än vanliga ugn för samma sak.

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

Skogiz
1

Förutom på jobbet undviker jag micron för att den är oduglig. Allt micron gör kan vattenkokaren eller spisen göra bättre.

JAUS
0

Eftersom jag har en matlåda i rostfritt kan jag inte använda mikron, utan ska skaffa en sån här istället.

[Pennylane1]
0

min mikro är inte oduglig, jag skulle inte klara mig utan tror jag! Har crisp och grillfunktion och den används dagligen… upptining är ju suveränt, t.ex. De har haft mikro betydligt längre än vi i USA t.ex. och om den skulle vara så farlig tror jag det skulle  ha kommit fram i större omfattning än några obskyra studier…

JAUS
0

Att mikra i plast är dock inte att rekommendera då gifter läcker ut i maten.

bustas
1

Vad jag finner praktiskt är att lägga ost på bantarbiffen. Den smälter så där ljuvligt i micron! Vidare, ett par äggulor blandat med spenat osv.

[Pennylane1]
0

gjorde precis en saffranspannkaka i mikron, skulle haft lite lägre effekt, för det pöste över lite, men mamma mia, smaken!

bustas
0

Pennylane1, vad är saffranspannkaka? Snälla!

[Pennylane1]
0

det är den gotländska nationalrätten, den har egentligen risgrynsgröt i sig men det blir lika gott på mitt sätt! Skrev ett recept i nån tråd häromdagen minns inte var men nu gjorde jag bara sålunda: körde lite saffran och sukrin ( kanskeen tsk sukrin) i bulleten, sen i med ett ägg och 1 dl grädde och körde några sekunder och så hällde jag i en liten skål och körde1,5 minut på 650W  men jag skulle nog tagit 500 eller så för som sagt så pöste det över.

serveras på gotland med salmbärssylt och vispad grädde , men några hallon och vispgrädde , med ljummen saffranspannkaka är ljuvligt!

Det är nog oftast lite hackad mandel i också

Andina
0

Jag talade för många år sedan med några personer och bl a en man från kina som studerat detta en del (hur mycket har jag ingen aning om och inte heller "kvalitén" av hans kunskaper). Det jag minns att kina-mannen sa' är att det inte alls är farligt att äta micrad mat - men man förstör näringen. Jag minns det som att han förklarade att atomer/molekyler e d, "slås sönder" och näringen blir oanvändbar.

I övrigt förklarade han att microvågorna inte är skadligare än vanliga radiovågor som vi ju omges av också.

Jag har inte micrat mat på många år nu heller - och saknar inte micron en endaste sekund. Nu efteråt har jag konstaterat att jag nog inte tjänat så jättemånga minuter på att micra maten, då det begav sig…

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Pasi
0

I micron blir maten varm för att vissa molekyler tar åt sig den elektromagnetiska strålningen….dessa molekyler kan då utsättas för ganska hög energimängd så att de slås sönder, eller i värsta fall slås sönder och förenas med annan sönderdelad molekyl (allmänt känt inom kemin att nya föreningar kan bildas med tillförd energi). Vad som då bildas vet nog ingen…allt som bildas kanske inte är nyttigt.

bustas…lite mastig lista!:-O

MimLan
0

#15 i USA har de ännu inte kommit på att fett inte gör folk feta. ;-)

[Pennylane1]
0

nej men det är ju lite en annan sak tycker jag

Moonbeam
0

Slängde ut micron för snart 10 år sen. Saknar den inte

JAUS
0

Induktion kommer ersätta microvågorna i framtiden.

Inke
0

Nyligen slängde jag ut micron. Den är ful, tar plats och jag tror inte den är bra för maten. Och det går lika bra utan.

lizaohman
0

För några år sedan slängde brorsan ut mikron, han hade läst en studie där det sades vara påvisat (och nu börjar jag bli riktigt luddig…) att det bildas liknande skador på blod som hos patienter med blodcancer. Nä, jag minns inte riktigt hur det var, men nåt om blodcancer och det räckte för honom. Själv har jag kvar mikron men använder den så otroligt sällan så det är nästan aldrig. Vattenkokaren är min bästa vän. Och så ska jag skaffa äggkokare, jag som har garvat rått åt denna århundrades onödigaste pryl ända sedan den kom ut på marknaden. Min bakmaskin står numera oanvänd, den som jag var så stolt över. Man kunde baka så mycket billigare fullkornsbröd än affärens, så den betalade sig på en månad. Ha, vad lite man visste.

[Pennylane1]
0

fast… majoriteten av svenskar ( och amerikaner och där så mycket längre) använder mikro dagligen (okej inte vetenskabligt belagda siffror, men hyfsat uppskattat tror jag) och skulle det vara så skadligt borde det ha resulterat i stora utbrott av t.ex. blodcancer under de, åtminstone i USA (vilket jag menade ovan fast det skojades bort) ,  över tre decennier som man använt mikro mer eller mindre i varje hem

mikaelka
0

Jag undrar hur många som finns därute som får fakta från "säkra källor" och sedan spenderar en massa tid med att oroa sig över hemska saker som att få rabies av micron och få cancer av all dihydromonooxid de slänger i sig. Förstår inte varför det finns så många som rynkar på näsan åt korrekt utförd forskning medan de snabbt kan hitta verkliga fakta på någon angelfiresida med animerade gif'ar.

JAUS
0

Maten smakar hur som helst bättre om man värmer i ugn eller värmeskåp än i mikro, och man behåller fler vitaminer i maten.

julia61
0

Människor är väl i många fall oroliga av sig, så då har man nog fallenhet att höra lite väl mycket på alla "nyheter" och oroa sig.

Många gånger i onödan kan jag tänka mig!

Men det är ju inte så lätt alla gånger när man är orolig av sig att sålla allt som kommer i sin väg.

Micron är väldigt bra att använda sig av, men visst kan man fundera…..

lizaohman
0

Cacao: du frågade ifall vi slängt ut mobilen och radion. Vad jag vet har det inte kommit några larmrapporter om radiovågor, men det kanske någon annan vet. Däremot anses väl mobilens skadliga inverkan, cancerframkallande, vara bevisad för flitiga användare.

Mikaelka: du skriver "Förstår inte varför det finns så många som rynkar på näsan åt korrekt utförd forskning medan de snabbt kan hitta verkliga fakta på någon angelfiresida med animerade gif'ar."

Vem är det som rynkar på näsan åt korrekt utförd forskning?

cacao
0

Att strålningen från mobilen inte är speciellt bra vet vi ju, men en telefon bär du oftast på dig nära kroppen och har vid örat när du talar i den. Hur ofta står du med huvudet vid micron och hur ofta använder du den jämfört med mobilen?

Samma med alla trådlösa enheter, skärmar mm vi idag har i både hem och på arbetsplatser. Att oroas sig för micron är nog ett av det minsta bekymmret i den moderna världen idag skulle jag tro.

//Suss

Medarbetare på sajten irishcob

Agyr07
0

Jag slutade använda micron för flera år sen för jag tyckte maten blev sämre när den var uppvärmd i den. De enda gångerna jag använder micro så är det på jobbet för att värma mat. Hemma blir det spisen eller ugnen för det smakar helt enkelt godare så.

Matten2
0

Angående induktionsspis….jag bytte tillbaka till vanlig glashäll när jag förstod att det inte gick att använda batteriet av kastruller jag redan investerat i….alla måste hålla exakta mått som spisen annars funkade det inte, i varje fall inte på den vi köpte!!

[Pennylane1]
0

dubbelt

[Pennylane1]
0

är det inte så att kastrullena måste ha järn i sig för att det ska funka? Har verkligen storleken betydelse? Alltså, aluminium eller rostfria fungerar inte.

bustas
0

Har haft inductionshäll i 5 år och kommer aldrig att ha något annat i framtiden Det är "out standing" att laga mat på denna. Man kan jämföra med gas då det gäller den direkta temperaturregleringen. Kastrullerna kan vara i viken metall som helst så länge bottnen är magnetisk, det är allt. Alla mina kastruller är av rostfritt stål men i bottenskiktet har lagts in magnetisk metall. Storleken spelar liten roll. Man kan ha en kastrulldiameter som är 6-8 cm mindre än plattan och man kan använda hur stor kastrull som helst. Den allra största fördelen dock är energibesparingen. Det är endast kontaktytan av kastrullen som värms upp. Har ni råd så tveka inte, ni kommer inte att ångra er.

Det låter som om jag är i branchen men jag lovar, det är jag inte. Jag är bara entusiastisk över denna nya teknik som spar energi!

[Pennylane1]
0

det finns ju sådana som inte vågar använda induktionsspisar heller, av samma anledning tror jag, som med mikro…

Pasi
0

bustas - Nu kan jag inte låta bli att vara lite elak ;)

Min matlagning drar mindre än 1kWh per dygn (ca 0,8)…med tanke på att de flesta långkok görs i ugnen så är bara ca 50% från spisplattorna.
Hur mycket sparar jag per år….samt hur mycket kostar en induktionshäll med tillhörande kastruller och grytor?:-)

bustas
0

Pennylane, det är endast värme som förs över till produkten. I en microugn är det ju vågorna som går in i maten direkt.

Pasi, Du har rätt! En induktionshäll är svindyr och kastrullerna även de (har dock blivit billigare de senaste åren) Det tar givetvis många år innan krona för krona kommar tillbaka. Men rent energiförbrukningsmässigt (jäkla långt ord jag fick till) så finns det inget som är billigare än induction därför all energi går in till maten. Är övertygad om att om c:a 10 år så säljs endast inductionshällar, om inget annat mer energisnålt poppar upp på marknaden. Personligen är jag en liten kökstok som vill ha topp i köket. Bilen kan däremot vara skit om ekonomin så kräver.

anki1
0

När min micro pajar, vill jag nog inte ha en ny. jag upplever att en del sorts mat  som fisk och korv mister konsistens och smak i den, för att inte tala om att värma blomkål och broccoli. Blläähh.

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

bustas
0

anki1, håller med dig! Jag tinar spenatkuber och liknande, det är allt.

[Pennylane1]
0

#43 det finns olika synpunkter om det… i denna tråd diskuteras det

rätt gammal tråd, jag vet!

Matten2
0

Kanske därför då som inte mina fina kastruller fungerade…ingen magnetbotten. Men det upplyste inte handlaren oss utan vi blev tillsagda att vi skulle få byta ut allt mot rätt storlek….kvitta egentligen vilket, för vi hade ju fått byta alla kastruller ändå!! Den kostnaden plus hällen hade nog inte varit inbesparad på el innan hällen varit utsliten.

JAUS
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Kastrullerna värms upp av induktion. Fördelelarna är att det går mycket snabbare att få upp temperaturen, man får jämnare värme och mer exakt temperaturkontroll.

JAUS
0

Här finns mer info om induktionstrålningen. En tvättmaskin strålar ut mer än dubbelt så mycket som en induktionsspis.

Cissit
0

Jag tror absolut inte att det är farligt med mikron. Känns helt ologiskt att det skulle vara det. Däremot tycker jag att mat från mikron är otroligt trist så jag använder den väldigt sällan, tinar ibland saker eller värmer på te när det blivit för kallt och sådant.

Min magläkare varnade mig för att äta för mycket mikrad mat efter att det konstaterats att jag hade B12-brist eftersom det tydligen var vanligt att man lyckades förstöra B12:et i mikron. Men som sagt, jag har aldrig ätit några mängder mikrad mat. Luncherna när jag jobbade blev ju rätt ofta värma i mikron förresten, nu när jag tänker efter. Men som sagt, bortsett från att maten blir tristare (i min mening) så tror jag att man kan vara lugn.

Pasi
0

#50 Jag som är naturvetare och har sysslat en hel del med kemi och sett alla kemiska reaktioner man kan få tycker det är ganska logiskt att hög energi* kan ställa till med mycket, vissa ämnen bryts sönder och andra förenas…..så förklara gärna det logiska i att det är ofarligt så jag förstår.Tungan ute

*Mikrovågor värmer inte alla molekyler lika mycket utan vissa fångar upp mer av energin…bla vatten.

Cissit
0

Pasi - Ja vi värmer vattnet i maten, vad av det skulle vara farligt? Du dricker inte varmt vatten heller? :) Jag är förstås ingen kemist så jag vet inte vilka farliga reaktioner som skulle kunna bildas av uppvärmning av vanlig mat, men du kanske kan ge exempel?

Det jag tror är ju att det inte är speciellt bra att äta BARA mikrad mat under en längre period just eftersom det kan påverka näringsinnehållet, tex med just B12 men å andra sidan kan ovarlig uppvärmning på vanlig spis/ugn ha samma effekt. Själva mikron tror jag inte är farlig i sig.

Pasi
0

#52 Jag pratar inte om att värma vatten, utan ett hopkok av kemiska ämnen = mat.
När man värmer med vanlig platta så fördelas värmen mellan molekylerna….med mikrovågor så är det vissa (inte bara vatten) som fungerar som mottagare, energin fördelas först i nästa steg. Värm en sked eller annan metall på platta resp i mikro och studera skillnaden på reaktion. Nu är inte skeden lika reaktiv eller känslig som många ämnen i mat.
Vilka ämnen som kan tänkas bildas om man blandar 10000 olika kemikalier/molekyler (en maträtt) och sätter mikrovågor till dem, går aldrig att förutsäga….det är därför som jag inte finner det logiskt att det är ofarligt….utan istället finner det logiskt att det är potentiellt farligt.Glad

igilla
0

Pasi, tack för detta klarläggande inlägg!

Min micro, inköpt december 87, gick sönder för ett par månader sen. Tänkte vänta litet med att köpa en ny, min gamla var en Philips, jättestor, eftersom det inte var någon roterande tallrik gick stora fyrkantiga fat in, ville inte ha roterande tallrik i den nya!

Tror att jag avstår från micro efter att ha läst den här tråden. Det går hur bra som helst att värma i kastrull/stekpanna/ugn numera som LCHF-entusiast, det är ju bara att klicka på smör eller hälla i grädde eller strö på fet ost! Det var under fettskrämda eran, med oljesprayflaskan i högsta beredskap för att åstadkomma en så tunn oljehinna som möjligt, som micron var bra! Slängde för övrigt sprayflaskan i går, mycket nöjd!

Smörälskare

[Pennylane1]
0

Min mikro kommer INTE att åka ut… jag vill allt ha mer belägg för dess skadlighet…

Pasi
0

#55 Då får du nog vänta länge för inga (i stort sätt) forskar i ämnen där det inte finns pengar att tjäna. Pengar rules the world!Flört

[Pennylane1]
0

va bra! Flört då får jag behålla min äklskade mikro lääänge

haha felstavingen KAN ju utläsas äckelskadande om man så vill

JAUS
0

Att mikra mat är farligt ifall matlådan består av plast då gifter läcker ut i maten pga uppvärmningen.

[Pennylane1]
0

ja iallafall vissa plaster!

JAUS
0

De flesta plaster, och det gäller inte bara uppvärmning utan även förvaring.Så endast #2, #4 och #5 av 7 olika sorter är OK vad man vet än så länge. Jag har gått över till rostfritt stål istället för att vara på den säkra sidan.

Edit. Hittade info om att #5 också verkar läcka ut gifter. Då blir det bara 2 sorters plaster som är ofarliga att ha mat i #2 och #4.

frodig
0

Ähhh.. ja tycker mickrovågsugnar är skräp jag.. Tyst

..tycker inte det blir gott när man mickrar maten.. kan inte komma på nånting som blir bättre eller godare när jag mickrar istället för att använda vanlig ugn eller platta Obestämd.

Om det beror på att det också blir onyttigt i mickron.. eller att det helt enkelt bli mat av dålig kvalité.. då är det ju bara bra att jag låter bli…

Nä, tacka vet jag gamla hederliga vedspisar Skrattande, där kan man snacka om att maten blir goood Flört!

[Pennylane1]
0

Det där fattar inte jag, har precis ätit lite uppmikrad kyckling och jag kna absolut inte känna någon skillnad mot när den var nylagad från ugnen.

starhawk
0

Har slutat med Mikron sen ett par år, Skaldemans experiment gick ut på att han vattnade tre krukor med rädisor som stod på samma plats med olika vatten den första fick mikrat vatten den andra fick gammalt mikrat vatten och den tredje fick kokat vatten allt vatten hade givetvis fått svalna först. den första växte väldigt dåligt och rädisorna blev knappt förtjockningar på rottråden, den andra blev inte mycket bättre, den tredje däremot växte så det brakade med stora välmatade rädisor. I USA var det en sjuksköterska som hade bråttom och värmde blod till en transfusion i en mikro, patienten dog! Två Schweiziska läkare kollade folk som käkade mikrad mat kontra folk som åt "konventionellt" lagad mat i en liten undersökning, blodvärdena gick ner på dom som åt mikrad mat, eftersom Schweiz inte är en demokrati utan en korporat stat så tog ett vitvaruföretag och stämde dom inför domstol eftersom uppgifterna var "skadliga för företagets verksamhet" företaget vann och läkarna vart ålagda att göra avbön, den ena vägrade och flydde till Tyskland för att inte bli inburad

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Andina
0

ÅSIKTER O ARTIKLAR SOM MAN KAN FUNDERA KRING

*** Nettan på Passagen säger så här: "Det finns forskning på att micrad mat INTE är nyttig

• Den schweiziska Regeringen ville få reda på om det var farligt att äta micrad mat, så de beslutade att en fristående forskare (Berhard H Blanc, Schweizisk proffessor i biokemi) skulle undersöka detta. Han tog 8 personer, ( de tog blodprov ), de åt vanlig mat i 8 dagar ( tog blodprov ), hittills inga förändringar. Sedan åt de micrad mat i 8 dagar och då hade samtliga 8 personer förändringar i blodet likt de som har latent cancer i kroppen. -Referens Expressen 93.10.22.

• I USA har man hittat liknande resultat på 2000 st militärer som fick tinad o lagad micromat. Man fann förändringar i de vita och röda blodkropparna och förhöjt kolesterol; vilket man också finner vid radioaktiv strålning.

• Neurolog Olle Johansson som jobbar på Karolinska sjukhuset. Har hittat att de patienter som överlever strålningsbehandlingen (de använder samma frekvens kortvågsstrålning som i micro, mobiltelefon, o sladdlös telefon ) för hjärntumörer, framkallar allergier till 99%…"

(http://debatt.passagen.se/show.fcgi?category=3500000000000014&conference=10500000000000326&posting=19500000001456989)

*** Från utbildningscenter.se: "Forskning har under de sista åren visat att mat som tillagas i ”mikron” utsätts för allvarliga molekylskador. När vi sedan äter den ”mikrade” maten, kan den

orsakar onormala förändringar i människans blod- och immunsystem.

Tillverkarna av mikrovågsugnar har gjort allt som står i deras makt att försöka undanhålla dessa forskningsresultat för allmänheten och deras kommentar är att det finns ingen tillförlitlig forskning och därför inget bevis att det skulle innebära några hälsorisker att äta ”mikrad” mat…"

Läs vidare på:

http://www.utbildningscenter.se/dokument/nyhetsbrevmicrovag.pdf

*** Björn Bergman säger i en artikel: "För att få behålla en stor del av näringen i maten bör vi tillaga maten skonsamt. Vid för snabb upphettning försvinner både vitaminer och mineraler ur maten samt att enzymerna dör. Microvågsugnen har en oftast alltför snabb uppvärmning men den har också ett uppvärmningssätt som inte är naturligt. Det som händer med maten vid tillagning eller uppvärmningen i micron är inte bra våra kroppar. Våra kroppar reagerar på ett sätt som borde få oss att sluta använda micron och värma maten på ett mer tradionellt sätt…"

Läs mer på http://www.coacha.se/index.php?option=com_content&task=view&id=119&Itemid=1

Vad är det för fel på spisplattor och ugnar?

(Jag kan inte lägga in länkar i denna tråd - funktionen finns inte med… därför hela webbadresser…)

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga

BalticJohan
0

Ett glas för kallt rödvin micras med fördel ca 8 sekunder i micron!

Glömt att tina räkorna - 75 % effekt någon minut så är de tinade.

Vetekudden - den som man lägger på öm rygg etc - 1,5 minuter i micron på full effekt…

Kaffet kallt? 30 sek i micron!

Rester av levergrytan? 1, 5 minuter i micron - glöm inte skyddet, lever kan "explodera".

Ärligt talat - microvågor sätter bara fart på elektronerna i atomerna  - en bra micro kan effektregleras. Inte farligare att värma korv i micron än över eld - samma energi, samma fart på elektronerna. Fast godare att grilla korven dockSkrattande.

bustas
0

Här hänvisas till Skaldeman och det vill även jag göra! Han rekommenderar bantarbiff och att denna bantarbiff med frördel tillverkas i stora mängder när man ändå håller på, så att säga. Så, jag tar med en bantarbiff till kontoret varje morgon. Det är alltså ett "kontor" och inte ett kök jag jobbar på. Vi har en micro, det är allt. Nu då jag fått en mängd svar i denna tråd har jag beslutat mig för att sitta på biffen en timma innan lunch så den i alla fall kommer upp i 37 grader.

Cissit
0

Men Bustas, kalla biffar är ju bland det godaste som finns! Mums! :)

bustas
0

Jo, det ligger något i det du säger men de är så jäkla stora så jag steker dem medvetet halvfärdiga och då är dom lite röda i mitten. Nä, nu vet i katten vad jag skall göra. Kanske mindre biffar och två per lunch. Då passar de bättre, en under varje armhåla.

[Pennylane1]
0

under tuttarna kanske?Flört

Cissit
0

*skrattar* låter som en plan!

bustas
0

Pennylane1 Nog har jag varit tjock alltid, men så illa är det tack och lov inte. Kanske en av tre tjejer som jag skulle kunna tänka mig anlita på kontoret men skulle jag fråga henne får jag nog lägga biffen på ögat för att lindra svullnaden!

[Pennylane1]
0

här skulle dom sitta säkert på nämnda plats !

bustas
0

Wow, nu börjar det hetta till så det borde gå att leva utan micro trotts allt!!!

starhawk
0

#64: Ja en välkommen förändring när jag skippade mikron var ju att maten blev mycket godare

#65: Nej du så enkelt är det inte, uppvärmningen är olika i olika delar av maten det är ingalunda fråga om någon jämn uppvärmning, vilket den exploderande levern borde få dig att inse, jag kommer ihåg att lax också var explosiv vara i mikron, vissa delar blir väldigt varma och då händer saker. Om man tillagar laxen i vanliga ugnen exploderar den inte, alltså är det frågan om en jämn uppvärmning

Andina
0

#66 - Fisljummen bantarbiff… alltså…

Pasi
0

Pressmeddelande från Uppsala universitet:

När komplexa läkemedelssubstanser byggs upp utifrån mindre byggblock är reaktioner där kol-kol bindningar skapas de absolut viktigaste processerna. Karl Vallin har utvecklat nya transformationer med en mild, mycket effektiv och allsidig metallkatalyserad kol-kol kopplingsmetod. Genom att optimera olika betingelser och styrningsredskap (utvecklat av nobelpristagaren i kemi, 2001, Prof. Noyori), har han kunnat bestämma precis var kopplingen ska ske. Vidare har han värmt upp reaktionsblandningen med mikrovågor, vilket har reducerat reaktionstiden upp till 1000 gånger.

OBS 1000ggr….handlar det om att man har 99,9% effektförlust med vanliga värmekällor?

JAUS
0

Tillbaks med värmeskåpen på arbetsplatserna!

frodig
0

bustas! här får du ytterligare ett förslag på alternativ uppvärmning.

Sy en mössa med lämpliga insidesfickor; på öronlapparna, där biffen sitter fint om du inte vill höra dina arbetskamraters pladder Flört, i pannan eller nacken vid hög och överansträngd hjärnaktivitet Tungan ute, osv…

Pasi
0

Andra lämpliga värmekällor om man packar in biffarna på lämpligt sätt - bilmotor, brödrost, diskmaskin, element…eller varför inte bara en glödlampa som man sätter biffarna mot med hjälp av några gummiband!?Flört

[Pennylane1]
0

jag ber om ursäkt Bustas! P.g.a. bilden (som jag iofs knappt ser för de flesta bilderna  är så pyttesmå) har jag dragit slutsatsen att du var kvinna! Nu såg jag att du hänvisade till din fru (behöver iofs inte betyda att du är man, har goda vänner som bevisar motsatsen!) men …tja Då är det svårare att värma biffen under tuttarna det förstår ajg!

Andina
0

Kan du göra upp en liten eldstad på kontoret?

Då kan du både steka och grilla!

Eller alternativt ta med dig en liten minigrill att ha på skrivbordet.

[Pennylane1]
0

det finns ju doppvärmare att ansluta till usbuttaget…KAN funka om man sticker in själva värmardelen i biffen! Förslagen haglar! (fast jag skulle ju eg. säg… mikra på! )

igilla
0

Härliga förslag, har litet svårt att få plats med bantarbiffarna i BH:n, har inte minskat tillräckligt där ännu! Är tack och lov sen snart ett år ålderpensionär så jag kan: sätta på ljutjärnspannan, i med stor klick smör ochc när den smält, i med biffen/biffarna, på med lock, vänd biffen/arna efter några minuter, sätt eventuellt till grädde och stek ytterligare några minuter så har jag härlig sås!

Som inte längre fettskrämd behöver jag inte micro längre. Ska köpa en mindre tekanna, har iofs redan 9 stycken, allt från 4-liters ner till 2 dl, men ingen ca 3,5 dl, då behöver jag inte värma i micron, kokar bara nytt vatten och häller på i kannan!

Smörälskare

bustas
0

Tjaha go vänner! Jag har antagits vara kvinna (vilket i och för sig skulle vara intressant att pröva på) och jag har fått de mest tokiga förslag som tänkas kan då det gäller att värma mina biffar, men, katten vet om något av förslagen är gångbara. Vissa förslag kräver ju extrem renlighet på vissa kroppsdelar dessutom. Så, plötsligt slog det mig, finns de gamla mattermosarna kvar i Sverige? Här i Litauen är det ingen som vet vad en mattermos är! Då jag steker min morgonbiff, skulle jag ju lika väl kunna steka två styck och lägga den en i en mattermos och låta en ostbit ploppa i på toppen och denna kan sakta smälta tills lunch. Vad sägs, och finns mattermos fortfarande?

[Pennylane1]
0

#83… när man inte har tillgång till spis? På vad ska man ställa gjutjärnspannan menar du? Elementet? Tungan ute

Andina
0

#84 - Renlighet är en dygd…. sägs det…

- Jejjemänn, mattermosar finns fortfarande.

Se ba' här: http://www.google.se/search?hl=sv&q=mattermos&btnG=S%C3%B6k&meta=

(funktionen att lägga in länkar fungerar inte för mig i denna tråd…)

Så, jag gissar att det är ett av de enklaste alternativen för dig, om du vill hålla din mat lite varm till lunchen.

Annars tycker jag nog att de "alternativa metoderna" är intressanta och värda att prova… :)

starhawk
0

#85: Det går att laga till mat i t.ex. Diskmaskinen en amerikan har visst t.o.m. skrivit en kokbok på det temat

BalticJohan
0

Jag jobbade på S/S Blidösund i maskin i mitten av 80-talet. Ångpannan är koleldad - en favorit var Eldarbiff.

Man tar kolskyffeln och spolar av koldammet med sjövatten - på med en biff - öppna eldstadsluckan och in med skyffeln…!

30 sekunder på varje sida… Salt och peppar.

Äts direkt från skyfflen i maskinrummet med en kall pilsner - inget annat till.

Gudomligt gott - och väldigt långt från micrad mat…

starhawk
0

#88: Låter som ett läckert recept, synd att jag inte har tillgång till en eldstad

Pasi
0

#88 Låter gott!

bustas
0

#88, Vi har ingen koleldad ångpanna på kontoret!

Pasi
0

#91 Har inte utvecklingen kommit så långt i Litauen?Flört

igilla
0

Minns inte i vilken affär jag sett;gammeldags elektrisk liten spisplatta, har sett både en och tvåplatts, även tvåplatts med ugn under, mycket billigt, runt 500 kr, kanske var det RUSTA eller Jula?

Hemlagad ångbåtsbiff låter mycket frestande, kanske finns det plats på kontoret för en liten vedkamin? Fast gjutjärns pannan får väl stå uppepå!

Smörälskare

JAUS
0

Miniugn kan man få för 235kr enligt prisjakt.

Andina
0

Be din arbetsgivare investera i en minispis (eller om du är din egen arbetsgivare så be dig själv). Det är väl en bra idé?!

Denna med ugn kostar säkert ingenting.. eller en spottstyver - för arbetsgivaren… Eller va' tror du?

bustas
0

Nja, Andina, arbetsgivaren är en snål rackare, jag känner honom allt för väl! Någon här ovan nämnde en minigrill. Nu påstår hustrun att vi i källaren till lägenheten i stan har en pytteliten AEG grill med en rostrfri plåt på 2 x 2 dm. Är detta sant (får reda på det nästa vecka) så är ju saken biff om man så får knorra till det. Då kan jag ju äta direkt från plåten och därmed spara disk. Ni ä la för goa som har hållit tråden i gång så denna tanke dök upp!

Jag ber om tusen kronor för hjälpen, förlåt skall vara "tack" för hjälpen!

JAUS
0

Ni som anser att mikron är harmlös kan ju prova att tillaga en rå hamburgare i den.

Andina
0

Jag anser inte att mikron är harmlös… men jag är väldigt nyfiken ändå… vad händer med burgaren i mikron?

[Pennylane1]
0

det har jag gjort många gånger? Borde jag vara död då?

BalticJohan
0

#89 Funkar till nöds med en gjutjärnsstekpanna som du hettar upp ordentligt - på med biffen, utan fett i pannan. Stek 30 sek per sida. Ha inte för tjock biff.

Man kan ju ta stekpannan över öppen eld ute också.

#90 Otroligt gott - funkar på vanlig spade över eld ute också. Man missar koloset men det blir gott ändå.

Cissit
0

Appropå mattermos så läste jag ordet någon gång för flera år sedan och gick och klurade länge och väl på vad "matter-mos" kunde vara för något. Det lät ju spännande. Till slut frågade jag någon och de förklarade att det var en termos att varmhålla mat i. Inte alls lika spännande som jag tänkt mig. :P

Andina
0

:) ja, det är som med plåtter-mosen… Jag har aldrig förstått vad en plåtter är… :)

(När jag var tonåring blev jag omskriven i ett pm internt inom ett företag, där jag skulle få en eloge för min insats. Jag blev naturligtvis jätteglad och väntade i två-tre veckor på den f-benade elogen! Jag var ju så nyfiken på vad det var för nåt… Till slut tog nyfikenheten överhand och lexiconet läxade upp mig rejält…)

Tilda-T
0

På tal om felavstavning/felutläsning av ord så hade jag en moster hon är död idag(salig i åminnelse) hon köpte 10 lotter för man kunde vinna kastruller, hon hade tur och vann, döm om hennes förvåning när vinsten kom och hon hade vunnit ett kastspö.

Den skrevs som kast-rulle i vinstlistan!

Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

Andina
0

SkrattandeSkrattandeSkrattande

(Vi borde kanske skapa en Feluppfattningstråd istället för att kapa denna microtråd… :)  )

JAUS
0

#98 prova så får du se, men skyll inte på mig om ingen vill äta den sen.

#99 är du allvarlig? Du har alltså tillagat biff i mikron mer än en gång? Förvånad Har du inga smaklökar? Skrikandes

[Pennylane1]
0

jag förstår inte vad du menar nu? I crisppannan till mikron blir de jätte bra…

bustas
0

Kommer ni ihåg det gamla varumärket "Nils-Johans"? De hade köksredskap och kastruller. En slogan som missuppfattades var,

"Nils-Johans kittlar bäst"!

Tilda-T
0

Kul!

Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

Cissit
0

*skrattar*

Andina
0

Uj uj uj… Nils-Johans kittlar… Skrattande

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.