Sodavatten skadligt eller
Jag dricker mycket sodavatten dagligen undrar om det kan vara skadligt????Har led-muskelvärk till o från äter Lchf sen 3 månader.
Förmodligen inte "skadligt". Men var medveten om att det kan spela spratt med dina hungerkänslor. Kolsyran öppnar nedre magmunnen tidigare (än den borde) och släpper ut "mat" i tarmen, vilket gör att det snabbare får plats mer mat i magsäcken innan nivån är så hög att den påverkar mättnadssignalen som sitter i den övre delen av magsäcken.
Det är populärt med kolsyrad läskedryck på snabbmats- / hamburgerrestauranger. Vem har inte gått ifrån McDonalds och varit hungrig efter en kvart/halvtimme? Gissa varför. Måste man av någon anledning besöka dylika restauranger dricker man med fördel vanligt isvatten utan kolsyra för att inte göra det värre än det redan är.
Tack för det utförliga svaret,jag har dessutom brock på magmunnen med mycket rap och sura uppstöttngar,skall testa vatten ett tag och se vad som händer.
Vilken bra info matsmurfen, att kolsyran öppnar nedre magmunnen osv.. och vad det innebär..
Det hade jag aldrig hört förut, men jättebra att få veta
(är själv nästan nollkonsument av kolsyrat men iaf..)
Om maten kommer ut snabbare i tarmen borde ju det också innebära att den inte är färdigprocessad i magsäcken, och kommer ut i en felaktiv form i tarmen.. Får en bild av att den då jäser och är "hårdhänt" mot tarmväggen, på ett sätt som inte är bra.. 
Kanske du matsmurfen, eller någon annan har kunskaperna och kan utveckla det vidare.
Hoppas att du fatsdomino också skulle vilja veta det. Det är ju din tråd
!
Se upp med mineralvatten som innehåller fluor som t.ex. Ramlösa det är direkt hälsovådligt att dricka och har t.o.m. en åldersgräns på 7år. Loka innehåller inget fluor så det är ok.
Varför är flour farligt?? Hade Jack D. Ripper i Dr. Strangelove rätt?
Och jag gillar också att ha lite bubbelvatten till middagen som en "treat" eftesom vi inte dricker något annat med smak… Om vi byter till Loka, är det några andra negativa aspekter med att dricka kolsyrat vatten från ett LCHF prespektiv?

Jag dtricker en del bubbelvatten.. undviker Ramlös och föredrar numer faktist de som inte har någon smak!!
"Fluor är en mycket giftig, blekt gul gas bestående av molekyler (F2). Fluor är det mest reaktiva och elektronegativa av alla grundämnen,"
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Aah, det var spännande att få lära sig att bubbelvatten triggar igång magmunnen!
Jag är ingen fan av bubbelvatten men jag har faktiskt reagerat på att jag blir mer hungrig/sugen när jag druckit det - men jag har också blivit mer törstig! (Törsten har jag dock förknippat med salter i vattnet… och så kanske det är..?) Vissa mineralvattensorter dricker jag absolut inte eftersom de gör mig enormt mkt törstigare!
Men, en följdfråga dyker upp; Brustabletter, påverkar de magmunnen på samma sätt som kolsyran i drycker??? Är det själva "bubblet" som får (mag-)"munnen att gapa" - alltså oavsett vad bubblet orsakas av? Någon som vet?
Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge." /Pearl Buck ♥· Medarbetare på Healing
Aha! När min magmun krånglar brukar jag dricka bubbelvatten, då släpper krampen. Nu vet jag varför:-D
Men den har iofs inte krånglat en enda gång sedan jag började med lchf!
Sedan har jag för mig att någon här för ett tag sedan skrev att kolsyra försurar kroppen. Någon som minns/hört detta?

Hm.. rapar man inte upp den??
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
tänker, tänker…. visst bildas det ofta rapar när man dricker bubbelvatten, och då är det ju en del som försvinner upp och ut, men den del som är kvar då.. vad innehåller den…?… Är de det som är kvar som öppnar nedre magmunnen då…?
Jag tror att det är bubblorna som vill ut, helt enkelt. De hamnar ju i magsäcken, och öppnar magmunnen när de stiger uppåt igen.
Tror jag ;-)
Bubbelvatten hjälper mot halsbränna, fungerade bra när jag var gravid och inte ville ta mediciner. Rapningarna gör att halsbrännan släpper. Som tur var så är det enda gångerna jag har haft halsbränna för det är verkligen obehagligt
Dricker aldrig mineralvatten eftersom det stör matsmältningen precis som matsmurfen beskrev så bra.

Jag tycker kolsyrat vatten släcker törsten så otroligt mycket bättre. Jag har alltid tyckt att det var konstigt men så sa min man någon dag att han hade hört/läst (han är en sån där som läser jättemycket och snappar upp ALLT och kommer ihåg det ;) ) att kroppen har lättare att tillgodogöra sig vätska som är kolsyrad, att det är lättare att bli av med vätskebrist om man dricker det, men jag vet inte jag, hittar ingen vettig info om det.
Vi har en egen kolsyremaskin, det känns mycket bättre.
Försöker att inte dricka så mycket kolsyrat för jag får väldigt ont i magen om jag dricker för mycket bubbligt. Kör oftast utan smak de få gånger jag köper vatten på flaska också (om jag är ute på stan eller så). Tycker inte det är lika gott med deras smaksättningar längre.