Istället för rökt och saltat?
Jag klarar inte längre bacon och sidfläsk pga saltet. Provade att köpa rökt skinka att steka till äggen men samma där. Ölkorven,som jag förut älskade, är numera otroligt salt. Etc, etc…
Visst är det skönt att kroppen lärt sej "säga ifrån" till det vansinniga saltandet i "all" mat, men vad finns för alternativ?!
Finns det osaltat bacon, sidfläsk, skinka? (Att blötlägga det känns bortkastat, då avstår jag hellre.) Det vore skönt att kunna variera frukostarna något. Numer blir det mest ägghalvor med ost och smör.
Varje gång baconsuget slår till blir jag lika grymt besviken *uäck, vad salt!*
Jag upplever det på samma sätt. Jag har mer eller mindre lagt av med bacon. Vanligt bacon är sällan äkta rökt bacon utan de tillsätter ofta röksmak och nitrit och mycket salt för att de ska kunna presentera en lång hållbarhet. Det är helt enkelt inte lika gott som äkta rökt sidfläsk.
Det lär väl sluta med att jag fixar en egen rök.

Jag tycker det funkar bra att lägga bacon i blöt en stund innan man steker det, då dras saltet ut.
Tulips ekologiska bacon är jättegott och rökt på riktigt.
Färskt sidfläsk! Jättegott och obehandlat. Krydda efter egen smak och stek! Mmmm! Finns i köttdisken på min COOP-affär.

Jag gör som Aniara4, "tvättar" bacon innan jag steker. Det funkar ypperligt.

Som vegetarian med smak för rökt mat brukar jag köpa "Falbygdens rökta ost".
Tror inte att den är så salt. Fast det är ju inte kött. Det beror väl på vad man är ute efter. Den rökta smaken eller köttet.
(Man kanske kan använda annat kött och "krydda" med rökt ost?)
Jag gör också som Aniara4.
Låter fläsket ligga i vatten innan.
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Ta färskt fläsk och krydda med lite röksalt för att få lite rökt smak och lite salt (men då kan du styra mängden själv) kanske? :)
Färskt fläsk, hm… Heter det "färskt fläsk" eller nåt annat i disken? Det finns ju nåt som heter stekfläsk och sidfläsk. Men färskt? *hjälp*

#8 Titta i köttdisken, det kött som ligger där är färskt (=håller sig bara några dagar) till skillnad från det i charken som är konserverat eller rimmat på olika sätt.
innehåller inte röksalt rökarom?

Jou ja, tar bara färsk sidfläsk och kryddar själv efter egen smak.
Vänliga hälsningar Stephan

#10 Det jag köpte är rökt salt. Alltså salt som är rökt i sig själv.
Å andra sidan kan man ju fundera på vad rökarom verkligen är och om det är farligt. Jag har tex en flaska med liquid smoke och den innehåller bara vatten och kondens från hickoryrök. Inget som jag tycker skulle vara farligare än att äta "äkta" rökt mat :)
Hemlige kocken tog upp det med rökarom som något väldigt skadligt på en föreläsning jag var på, men exakt vad det var somv ar farligt minns jag inte!

Som jag har förstått det så är det lika skadligt med äkta rökning, det som diskuteras är att rökaromen tillsätts i så många produkter så man får i sig så mycket. Men jag vet inte jag, jag hittar ingen bra info om det.
Ett minus med att köpa produkter med rökarom istället för att de är röka på riktigt är ju att rökaromet inte verkar konserverande så man istället måste tillsätta konserveringsmedel. Men så är ju inte fallet om man kryddar själv med liquid smoke eller rökt salt, eller för den delen slänger på lite rökspån på grillen :)