Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: lchf-för-nybörjare
Läst 1413 ggr
AnnaB72
0

protein kontra fett

GI-metoden rekommenderar att man drar ner på kolhydraterna och äter mer proteinrika livsmedel, medan LCHF säger att man inte skall äta mer protein än tidigare, utan i ställer mer (mättat) fett. Vad är orsaken till att LCHF förordar fett i stället för protein?

Wtn3
0

Får man i sig för mycket protein omvandlas det till socker i kroppen. Fett däremot är det väldigt svårt att få i sig för mycket av så länge man äter lagom protein och få kolhydrater.

AnnaB72
0

Hur mycket är "för mycket" protein? Jag har t.ex. väldigt svårt att äta måttligt av skaldjur (som jag tycker är jättegott men som inte mättar så mkt i sig), så där äter jag lätt 300 g själv när det står 150 i receptet. Skaldjur innehåller ju väldigt få kalorier, men kanske blir det för mycket protein? Finns det någon tumregel för att bedöma när proteinintaget blir för stort?

Wtn3
0

1-2 gram per kilo muskelvikt om dagen, mer om man tränar.

bazz
0

1-2 gram PROTEIN alltså, inte gram mat!

Zepp
0

Kött innehåller typiskt 20% protein.. fisk ligger nånstan 16-18%

Räka, kräfta,  15% P

http://www.fineli.fi/foodclass.php?classif=igclass&class=shellfis&lang=sv

Jag reagerar oxå på det där dom säger ibland.. ät mer protein.. mer än vadå?? Mer än en vegetarian eller??

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Rynna
0

#3 Inte per kg muskelvikt väl va?

1- 2g/kg kroppsvikt ska det vara!(?)

Wtn3
0

Därom tvista de lärda. Dock är jag rätt övertygad om att det är musklerna som behöver proteinet, inte fettet, så jag äter 1-2 gram protein per kilo fettfri vikt, inte per kilo faktisk kroppsvikt inkl övervikten.