Efamol
Hej jag äter Efamol med jättenattljusolja som innehåller fleromättade Omega 6 fettsyror. Jag behöver äta den mot humörsvängningar i samband med ägglossning. Skall jag komplettera med Omega 3 och i så fall hur mycket? Hur vet jag att jag får rätt balans mellan Omega 3 och Omega 6?
Tacksam för svar!

Innehållet man vill åt är Omega-6 fettet GLA som är essentiellt och var förr ett populärt kostillskott.. men det är otroligt att vi skulle få i oss för lite GLA då modern föda ofta har ett överskott av Omega-6!
Lite om popularitetens orsak kan du läsa här;
"The medical use of GLA has been controversial. David Horrobin published much research on the use of GLA (as evening primrose oil) as a dietary supplement for treating atopic eczema.[10] He also founded Scotia Pharmaceuticals, which sold this oil as a pharmaceutical, which led to controversy even after his death."
http://en.wikipedia.org/wiki/Gamma-Linolenic_acid
I vilket fall som helst kan GLA bilda både antiinflamtoriska Eikosanoider och inflamatoriska, det som avgör huruvida det blir inflamatorisk Arakidonsyra är mängden Insulin.. så för Lowcabers kan det antagligen vara ofarligt med GLA, men för högkolhydratkostare bildas Arakidonsyra!!!
Så bara detta borde få någon att fundera på om det är detta underbara medel när det uppenbarligen får olika verkan hoss olika personer!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.