Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: allt-om-lågkolhydratkost
Läst 4164 ggr
NomNom
0

10 gram kolhydrater eller 10% ??

Hjälp mig nu ni alla kloka fina. Är grejen att man ska äta lite kolhydrater i gram över en dag eller i procent?

Varför jag undrar är pga av min gamlafavoriträtt som jag fortfarande unnar mig då och då, färsk äggpasta med mycket grädde, parmesan och broccoli…den rätten hamnar rent fördelat på ca 80% fett, 9%protein och 11% kolhydrater.

Och minda dagar generellt, enligt matdagboken, hamnar på ca 10 % kolhydrater totalt…är det rätt tänk eller?

Siggebus
0

Själv kollar jag på hur mycket av allt jag äter i gram.

Ett exempel: Om jag t ex äter omelett med grädde och bacon stekt i smör, kaffe med smör och grädde i på morgonen samt en middag med fläskkarré, broccoli etc med gräddsås lite senare OCH dricker en burk coca cola till middagen så kan jag komma upp i 9% kolhydrater på "Min Mat".

Det låter kanske inte så mycket men tittar jag då på hur mycket det blir i gram så blir det i mitt exempel 39.28 gram och det är i alla fall för mycket enligt mitt sätt att äta just nu. Glad

Procenten visar ju bara hur stor del av det hela som är kolhydrater.

Jag har många kilo att gå ner och är dessutom väldigt kolhydratskänslig har jag märkt - kör väldigt strikt just nu. Ligger på ca 7-8 gram kolhydrater om dagen.

Emea67
0

Hej och välkommen hit!

Några ligger 5 % när de räknar energi% och mäter mat mängden i min mat tex, men några  tänker i gram och då oftast i max 20 gram dagen om de vill gå ner i vikt, några tittar bara att produkter de handlar inte innehåller mer än 5 gram kolhydrater per 100 gram produkt.

Hoppas du förstår hur jag menar men nästan 40 gram kolhydrater på en dag tycker jag låter mycket. Sedan så har de flesta utav oss valt bort kolhydratrika mat källor för att vi inte mår bra av det antingen att vi har mindre värk i kroppen och mår allmänt bättre eller att kolhydraterna i pastan skulle dra igång ett sockersug som heter duga hos många.

Sen så är det olika för oss alla och man väljer själv vart man vill ligga gram och % mässigt beroende hur man mår och vad man vll med kosten.

Viktor-88
0

Ju lägre ju bättre. Därför är 10 gram/dag att rekommendera före 10% av ditt dagliga kaloriintag.

greensis
0

Jag använder % för att bedöma produkter när jag handlar, dvs gram/100g för att se vad man kan äta fritt, vad man kan ta en dutt av och vad som är väldigt-sällan-mat.

För egen del försöker jag hålla ett öga på absoluta kolhydrater, dvs i gram. Där vet jag nämligen var mina gränser går, på ett ungefär. De relativa värdena i % är nog bra när man vänjer in sig vid LCHF, men du kan äta lika mycket kh varje dag, och beroende på hur mycket smör/ister/kokosfett du får i dig varierar kh% i uträkningen.

Så lite i % eller i gram… Du kan ha låga procent och höga gram om du är stor i maten (och lurar dig själv), sedan kan det bli tvärtom om du äter väldigt lite. Mitt tips är att titta på båda två tills du känner dig säker.

Fabricati diem, pvnc!

Adur
0

Jag håller koll både på grammen och procenten. Som en ganska liberal LCHF:are har jag satt en personlig gräns vid 50 gram kolhydrat per dag.

Det har fungerat utmärkt för mig, även om jag ofta hamnar lägre i praktiken, runt 30 - 40 gram. Samtidigt vill jag inte gå över 10 E% kolhydrat i den totala fördelningen - alltså i cirkeldiagrammet på MinMat.

Vissa dagar har dock dessa 50 gram motsvarat 13 - 14 E% eftersom jag har ätit för lite fett och protein. Då har jag ätit lite mer riktig mat och på så sätt justerat dagens energifördelning. Jag tyckte mig märka att det avgörande för min viktnedgång var just fördelningen. Inte de absoluta grammen.

Nu för tiden äter jag ganska lite mat och då blir 50 gram kolhydrat för mycket om jag vill hålla mig inom 10E%. Det är ju skillnad på 50 gram kolhydrat när man äter 2700 kcal och när man äter 1500 kcal…

[Pennylane1]
0

om det inte är viktminskning du är ute efter (ser inget om det) så kan du ju prova med 10 E% men det är nog för mycket för de flesta. 5 E% eller lägre behövs för de flesta att gå ner i vikt på men det finns undantag som i allt! En del måst tom hålla sig Under Fem gram Om dagen (UFO) för att lyckas gå ner. Du får testa…

NomNom
0

tack, tack för alla svar!! Är väl egentligen inte ute efter viktminskning utan efter att må bra.

Kort sagt, är 33 år , fd självsvältare, käkade xenical för ett par år sedan (fråga inte…) när jag vägde 56 kg till mina 169 cm. Ja, ni förstår hjärnspöket. Har alltid tänkt på mat konstant, klappat mig själv på axeln de dagar jag endast ätit ett halvt äpple..

MEN, det var många år sedan jag var såå illa däran, däremot provade jag en strikt lchf för ett par år sedan och rasade till 52…jag var inte snygg!! Tyst Nu vill jag väl egentligen bara  hålla vikten,(ca 60 kg, har ingen våg men gissar), jag styrketränar mycket och var väl helt enkelt ute efter ett kryphål att få gå till den grymma lilla italienska restauranten en gång i månaden. Cool

Men, jag tror jag har rätt bra koll på min kropps funktion numera så att ligga lågt på procent kan nog fungera för mig också. Mitt allra största problem är väl att komma över 1200 kcal typ. Men grädde i kaffet är gott och jag är en stolt fd anorektiker som häller upp det !!

[Pennylane1]
0

Om du klarar pastan utan att bli dålig så go for it! SKulle jag säga…