Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel-matfett
Läst 6296 ggr
Karin20
0

Macadamiaolja

Ny sorts olja som presenteras på mässan Det goda köket till helgen. Texten här nere är kopierad från deras annons i mässbladet. Där står det också att den är bättre än olivolja och rapsolja. Någon som vet något och kan kommentera. Annars ska jag dit på fredag. AusScan heter företaget som också har en hemsida med bl a macadamianötter till ett helt annat pris än vad som finns i handeln!

Macadamiaträdet är inhemskt i regnskogsområden i östra Queensland och New South Wales, och har införts därifrån för kommersiell odling i till exempel Hawaii och Frankrike. Oljan pressas ur nötterna, som innehåller omkring 71,5 % fett. Brookfarms produkter är fria från kemikalier och genmanipulerade ingredienser. Oljan har mycket hög rökpunkt och är perfekt för grillning, i marinader och i wokrätter, och nötsmaken gör den perfekt för efterrätter. Macadamiaolja innehåller mycket hög andel enkelomättade fetter – hela 84 %.

//Karin

Margareta
0

Vore intressant att veta hur det är med Omega6 i den oljan, det är ju det vi skall vara försiktiga med om jag förstått allt rätt…

Numer pensionär i Nynäshamn

matson
0

jag är förbannat misstänksam mot alla oljor det är i stort sett processade allihop..oc börjar man syna marknadsförarna i sömmarna så dyker det upp nån matjätte i bakgrunden…

Delfonic
0

Macadamiaolja är som jag förstått en mycket bra och användbar olja, med ett omega 3/6 förhållande på 1:1.

Den ska införskaffas snarast för diverse äventyr i köket, kallpressad givetvis.

Jag får återkomma med resultat…

nikita3
0

Hej Karin 20!

Vad heter hemsidan där man kan köpa billiga macadamianötter?

Är en stor älskare av dessa nötter, resten av familjen också.

Mvh nikita3!

hemul
0

http://ausscan.se/

Vad kostar macadamianötter annars?

BigBr
0

Ser trevligt ut Räcka ut tungan

Margareta
0

35kr påsen eller mera har jag sett och det är inte mycket i en påse. De är verkligen dyra, även på Lidl, som trots allt verkar ha bäst priser…

Numer pensionär i Nynäshamn

hemul
0

Men det är ju det de kostar på den där sajten också? Påsarna kan väl knappst vara mindre i butik?

Karin20
0

Det låter som om jag borde gå till Lidl någon gång, har aldrig varit där. Mina Macademianötter har jag köpt på ICA och då har de kostat 52,50 och 49,50 och det blir ju nästan 2 kr per nöt!!! Vad jag har läst har ni andra hittat massor av "godsaker" på Lidl.

//Karin

korseett
0

(Av princip går jag aldrig på Lidl.) Macadami oljan är även fin som hudolja men fukta området först innan du smörjer in.

nikita3
0

Hejsan!

Har hittat en utländsk affär här i malmö som heter LUCU.

Den har funnits i många år och många handlar billig läsk odyl där.

De har macadamianötter i plåtburk om 150g och kostar 25kr.

Märket är Fruit farm.