Behöver lite mellistips!! Samt fettmängd?
Har nyligen börjat med LCHF och jag känner att jag inte håller mig mätt mellan lunch och middag. Vill gärna få lite tips på vad man kan äta till mellis. Har en dag prövat att mixa frysta hallon med turkisk yoghurt samt lite sötningsmedel (0 kolh) så att det blev en glass.
Dessutom så undrar jag om hur mycket fett som är lagom? Jag är ju, som de flesta andra, inte van att äta fettrikt. Så därför känner jag en rädsla av att äta fett.
Räcker det att titta på mängd kolhydrat/100g och bara använda de som har max 5kh/100g eller ska jag hålla på och mäta och väga allt jag äter och sedan börja att räkna? Då börjar det bli bökigt, tycker jag!
//Fat makes Me fit//
Kolla på förstasidan. Där finns det mycket för nybörjare. Du måste hitta ditt eget sätt. Det kan ta lång tid.Själv gör jag ett överslag sådär var tredje månad utifrån förpackningarnas innehållsförteckning.
Ja, det kan ta ett tag innan man vänjer sig vid allt fett. Tips: använd kokosfett, helst från hälsokosten. Det finns många trådar här om det. Det tog alltför lång tid innan jag började med det….
Mellanmålstips: coleslaw eller en bit brieost med smör på
Jag äter inte mellanmål men ost är jättebra, ta en skiva ost och lägg en skiva smör (hyvla med osthyveln) på osten rulla ihop, gott till em. kaffet. Om du äter för lite fett blir fortare hungrig.
Det går utmärkt att välja livsmedel som innehåller högst 5 % kolhydrater.
Lycka till!
Jag gör ofta smoothie med vispgrädde till mellanmål. Alltså som din glass men med lite ovispad vispgrädde så att det blir lite halvflytande. Om man är extra hungrig kan man öka grädde och minska yogurten.
Ost är också bra mellanmål. Ost med ost är idé från min syster. Klassiska ost/smörrullar fast med cream cheese istället för smör. Babybelostar är bra när man är ute och springer. Och Skrattande kon, speciellt de små kuberna. Klarar sig mycket bra utan kylförvaring.
Creme fraiche med bär är bra om man behöver extra mycket fett men vill ha något som känns friskare än grädde. Man kan blanda hälften CF och hälften vispgrädde också.
Nötter, speciellt valnötter, macademianötter och pecannötter. De har högt fettinnehåll och lite kolhydrater. Läs dock på förpackningen eftersom det är väldigt olika mellan olika märken. Rostade och saltade nötter i en burk är bra varma dagar när man svettas mycket.
Det är väldigt svårt att ställa om hjärnan till att tänka mycket fett, själv hade jag vansinniga problem i början. Mellanmål kändes också jättekrångligt när man inte längre kunde ta en macka. Men det går över, man lär sig tänka utanför lådan.
Kokospannkakor som du kan hitta recept här på forumet är också bra. De går utmärkt att äta kalla med antingen smör eller vispgrädde. Och de håller sig i kylen i åtminstone tre-fyra dagar.
Och ett tillägg. Man behöver verkligen inte räkna om man inte vill. Det tycker jag är en av de bästa sakerna med LCHF. När jag gick på Viktväktarna höll jag på att bli knäpp av räknandet (och då är faktiskt pointssystemet förhållandevis enkelt jämfört med att t.ex. räkna kalorier) Själv gör jag precis så som du föreslår. Utgår från ett livsmedels procentuella kolhydratinnehåll. Personligen satsar jag dock på att ligga under 10% för det känns som en mer lagom nivå för mig.
Jag har kollat på hur många gram per dag det blir och jag ligger ofta på kanske 20-30 gram, men procentuellt svarar kolhydraterna för mellan 5 och 10% av mitt energiintag. Jag går ner ungeför 1.5 kg i veckan.

När jag är hungrig under dagn, så äter jag några macadamia nötter. Mycket fet och nästan ingen kollisar.
Vänliga hälsningar Stephan