Huvudvärk!!!
Nu är jag inne på min andra vecka och jag har konstant huvudvärk. Äter mellan 10-15g kohlhydrater per dag. Jag är helt slut. Alla skriver om omställningsbesvär på ett par dagar, är det ingen som känner igen sig. Behöver lite stöd ocg råd. Åt strickt LCHF för ca ett årsedan då var jag trött de 6 första veckorna men hälsovingten var att min kroniska värk försvann helt och har inte kommit tillbaka. Nu vill jag plocka lite kilo och återfå optimal hälsa.

du kanske dricker för lite vatten. och kanske du behöver mera fett i din vardag. du vet ju vad du uppnådde förra gången håll det i dina tankar och tänk på att du vill dit igen. positivitet.. kram
Jag får ont i huvudet om jag äter eller dricker dåligt.
Huvudvärk är vanlig omställsnings problem. Drick mycket och ät dig mätt.
Det brukar gå över, men är olika. Vissa klarar sig med mindre besvär och andra får dras med svårare.
Lycka till!

jag hade omställningsproblem i tre veckor. Sen kom kicken. Ät och drick, och gör inte mer än du klarar av. tids nog får du hur mycket energi som helst . Kanske redan om ett par dagar.
Har ätit lchf sedan jan/feb och då ca 20 kolisar per dag. Har varit på semester i en vecka där det slarvades med framför allt frukosten (frallor). Väl hemma - nya tag. Huvudvärk med detsamma i 2 hela dagar. Idag, 3:e dagen är det bättre men jag känner av den. Övergångsbesvär skulle jag tro. Det ger nog snart med sig. Håll ut!

Mmm, mmm, abstinens, detox, sugar withdrawal :)
Tack för synpunkterna. Har ökat vatten mängden då släpper huvudvärken lite tillfälligt ibland. Äter tre mål och försöker äta fettrikt. Efter jag skrev min fråga åt jag en liten kiwi föra att testa, nu är huvudvärken bättre. Jag får nog öka på kolhydraterna lite och trappa ner succesivt. Men är det någon som har haft svårt att ställa om skriv gärna och berätta. Tack!!
Jag körde 2 veckors nedtrappning och undvek därmed nästan alla övergångsbesvär. Det kan jag rekommendera. Den enda risken med det är väl (gissar jag) att det finns risk för att öka i vikt då du har insulinpåslag tillsammans med fett som blir fettlagring. Rätta mig gärna om jag är ute och cyklar
#7 - Jag tror jag fick alla övergångsbesvär man kan få - så kändes det i alla fall…
Kopierat från min egen tråd:
Kroppen har fått en rejäl törn. Den är ju inte van att få i sig så mycket fett… och inte sååå mkt ägg…
* Jag har inte gått ner, tvärtom, jag har gått upp i vikt, det syns på omfånget.
* Jag har fått en hejdundrande värk i höfter och lårben. En dov värk som jag inte vet om det är "skelettvärk" eller muskelvärk. Idag känns det aningen bättre dock - vilket jag tror beror på att jag ätit mindre fett och lite mer kh igår.
* Från att ha haft en riktigt bra hy har jag fått en läskigt "fet-torr" hy med många små röda "nippor".
* Huvudvärk…
* Lite Hjärtklappning ett par dagar 4-5:e da'n…
* Illamåendet de första dagarna är borta nu - jag har minskat på fettet.
* Har helt tappat sugen (efter bara några dar) efter kaffe (som var sött med mjölk, latte eller cappuccino). Som den kaffetunna som jag är/har varit har denna effekt förvånat mig mest… En del av besvären beror säkert på koffeinbristen också…
Fick dessutom en släng av utmattning i några dagar, då jag kände mig helt utan kraft och energi…
Jag bestämde mig för att "gilla läget" och fortsätta. Några perioder ökade jag lite på kh-intaget för att göra det lite lättare.
Nu har jag endast lite hudproblem - och nyligen åkte jag på snustorra och nariga läppar. I övrigt är allt borta. Men det har tagit tid… Har ätit LCHF i snart 5 månader! Och inte har jag gått ner i vikt - vilket var det som lockade mig till att försöka mig på lchf.
Men, jag antar, att en stor del av det beror på att jag levt "långt under svältgränsen" i många, många år och jobbar fortfarande på att komma upp till en vettig kalori-nivå och på ett stabilt sätt! Ännu så länge går det upp och ner med den saken…
Men - jag ger mig inte!!! Jag mår ju så oerhört mycket bättre på andra sätt nu! Piggare och starkare - på så många sätt!
Ge din kropp en chans - och tid - och du kommer alldeles säkert bli av med din huvudvärk och ev andra omställningsbesvär!
Lycka till!
Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge." /Pearl Buck ♥· Medarbetare på Healing
Jag hade abstinensproblem i flera veckor när jag bytte till LCHF. vad gällde humör och känslan i korppen och trötthet men det gick över, tyvärr fick jag tarmproblem och kunde inte fortsätta efter ca 18 månader. så nu äter jag vanligt igen