vilket sötningsmedel?
Jag ska göra hemgjord glass i morgon åt icke-lchf:are. Vilket sötningsmedel kan jag köpa i affär som fungerar bra till det. (Jag har aldrig någonsin tidigare använt sötningsmedel) Jag tänker alltså om det finns något som fungerar bra till glass och som helst inte är laxerande.
Jag har förstått att stevia och sukrin är bäst, men jag behöver alltså något jag kan köpa i affär idag…
Om du inte är van vid sötsmak så tycker jag bäst att göra glass utan sötningsmedel. Grädde ger ju en viss sötma även den.

Jag skulle ta en liten gnutta honung eller vanligt socker, frukt- eller druvsocker. Av någon anledning behövs socker i glass, men det räcker med bara lite grand.
När jag satte i ung 1,5 tsk vaniljsocker och bär så tyckte jag att det i princip smakade som fryst grädde, bär och ägg… Vilket det ju var…
Men glass smakade det inte! Och särskilt gott tyckte jag inte att det var…
Så jag behöver mer sött i det, speciellt när jag ska bjuda icke-lchf:are. Så de också tycker att det är gott.
jag skulle inte bjuda folk på sötningsmedel, de flesta jag känner skyr det dessutom som pesten, är dom inte LCHF så ta socker då, eller är det för att du själv ska äta det?
Om jag inte hade tillgång till sukrin eller stevia skulle jag göra två sorter, med sötningsmedel åt mig och med socker åt de andra
Pennylane1:
Ja, jag och maken tänkte också äta den. Och våra kompisar skulle inte bry sig om ifall de fick äta lite sötningsmedel. (de skulle nog bara tycka att det var intressant att prova)
Men frågan är fortfarande… Vilket sötningsmedel skulle du välja? 
antagligen Hermesetas för det är det jag har hemma, spelar nog ingen större roll.
Det är inte laxerande? (Jag vet inte vilka sötningsmedel som är det)
Jag ska ju visserligen inte ha i några stora mängder…
nej det tror jag inte… det är malitol och andra sockeralkoholer som är laxerande, sukrin borde kanske vara det också men det har jag inte märkt… men när jag gjorde godisklubbor och karameller av malitol för ett par år sen och överåt fick jag diarre, men då åt jag jättemycket, karamellerna klibbade ihop ich jag var för snål för att slänga den stora klumpen… och så… 
egentligen borde malitol också vara "godkänt" liksom sukrin efter vad jag kan förstå… men som sagt… i måttliga mängder.