Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: mat-livsmedel
Läst 1094 ggr
[[anna-a]]
0

Gårdsförsäljning av vin?

Ni som tycker det borde vara tillåtet med gårdsförsäljning av det vin man odlar själv på gården kan gå in på länken nedan och rösta, före den 10 juni.

http://www.vinsverige.se

PerH
0

Klart att svenska vinbönder skall ha rätt att sälja egenproducerat buteljerat vin i egen gårdsbutik.

Jag skrev på.

igilla
0

Kommer för närvarande inte in på länken, men ska skriva på!

Smörälskare

Tilda-T
0

Jag har skrivit under, va kul det skulle vara att besöka vingårdar hemma i Sve och kunna prova och även handla hela buteljer.

Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

Margareta
0

Spännande - jag gjorde länken klickbar

Numer pensionär i Nynäshamn

[Karro]
0

*bokmärker och ska följa med stort intresse*

igilla
0

Margareta, jag fattade inte att det inte gick att klicka för att komma in, trodde jag gjorde något fel! Så tack, nu är listan underskriven och kommenterad: Självklart ska svenska vinbönder ha samma möjligheter som vinbönderna i EU! Förstår inte varför allt ska krånglas till!

Finns det någon motsvarande lista för svenska mjölk och köttproducerande bönder, som vill kunna ha gräsätande djur, och sälja mjölk och ost från gårdsmejeri, utan inblandning från ARLA och storslakterierna? Om inte, finns det någon KiF:are som vet hur vi ska starta en rörelse som främjar närproducerat, även gällande grönsaker och frukt - hallon mm? Marit Paulsson har gjort lappkast, helt bedrövligt. Jag bor i Kungsängen, i bördiga Mälardalen, förra sommaren var jag utan bil i 4 månader. Min "närbutik" är COOP FORUM, gick aldrig att köpa sockerärtor, gröna bönor, vaxbönor mm där. Det som fanns var jättedyrt, inpackat i plast och från Kenya! Jag kunde inta ta mig till grönsaksodlingar, kommunalt går det inte, orkar numera inte cykla! Hur kan vi ha hamnat i detta läge? Måste således åka in till Stockholm, handla i Hötorgshallen eller någon annan hall för att få riktig mat. Förr kunde jag i Konsum tala med kunnig dam (oftast dam) och välja ut lämplig högrev, fransyska eller lammstek, eller vad jag ville ha, och detta var till vardagsmiddagarna (inte lammstek förstås, då blev det framdelskött). I dag ville jag ha något festligare, trots allt Valborg, fanns som vanligt bara plastförpackad mat på Konsum i Kungsängen, det blev Biff i skivor, av svenskt nötkött, 296 g, 2 skivor, packdag 26/4, bäst före 3/5, urtrist! Kostnad över 70 spänn!

Margareta, om du tror på min idé att starta något slags uppror eller listor för svenska "gräsbönder" oavsett vad de producerar, kan du väl lägga upp en ny tråd? Har inte satt mig in i hur det funkar att lägga upp en tråd, frågade dig i Västerås och du svarade snällt. Men sen bestämde jag mig för att sälja mitt radhus, är helt uppslukad av att tömma huset och få ordning inför fotografering och visning, har låtit Läkarmissionen hämta 9 höga vita bokhyllor, 40 konsumkassar med böcker, jättestor soffa, soffbord byrå, hurts lampor, mm. Sönerna säger att det bara är början om huset ska gå att sälja1

Så tack och lov för KiF, känns litet otillåtet att kasta sig överdatan och se vad som skrivs! Sönerna är vuxna, de vet inte hur mycket tid jag tillbringar med KiF,  AD:s blogg och Doc!