Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-på-stan-hur-gör-jag
Läst 17445 ggr
cvrle
0

Gyrostallrik

Om man äter ute hur funkar det med Gyrostallrik (utan bröd eller pommes) med tzatziki, fetaost svarta oliver och salad (tomat, gurka och lök)? Det är got tycker jag, och låter inte ”farligt”. Vad säger ni?

Pasi
0

Låter som bra mat!

Zepp
0

När man äter ute får man kompromissa lite och äta sånt man tror verkar bra helt enkelt!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[iovis]
0

Jag brukar ta en gyrossallad utan bröd. Det är jättegott, speciellt med karré, men jag bad också att de inte skulle ha på nån "dressing" andra gången. Tyckte det räckte med tzatsikin och jag tyckte att dressingen var för söt första gången. (Om det är Grekiska kolgrillen vi pratar om. )

cvrle
0

Vet faktiskt inte hur det tillagas. Ingen dressing, bara tzatziki var det, och kryddor förstås.

konichiwa
0

Vad är gyros`?

Jag har sett att Lidl har det i frysdisken men aldrig vågat köpa det för jag vet inte hur det smakar.

Likadant cevapici (?)

Är det kryddat och i så fall med vad?

monchan
0

Gyros är kebabkött gjort av malet nötkött, alltså inte fläskkarré som "vanlig kebab". Det levereras till restaurangerna i samma typ av "klump" som den fläk-kebaben och grillas på samma sätt.

När/om vi äter ute tar vi oftast gyros och sallad och massor av god kebabdressing. *mums*

Wtn3
0

Gyros är fläsk, kebab är nöt (egentligen ska det vara lamm, men i Sverige är inte det så vanligt).

Lidl-gyrosen är marinerad och kanske inte passar allas smak men jag gillar den skarpt. Deras cevapcici är väldigt god också, det är i princip bara köttfärs i den, inga ovanliga kryddor som ger den någon lustig smak.

Pasi
0

#7 I Turkiet tror jag väl att man menar grillat kött då man säger kebab…finns i alla varianter (fläsk, nöt, kyckling osv). Finns ingen särskild variant som är mer äkta än nån annan. :-)

--------------------------------------------

Jag tycker om Lidls gyros.

aussiemia
2

Häromdagen när vi var ute och handlade så beställde jag bara kött och lite sallad. Som sås bad jag om majonäs.

Jag fråagade om den var light eller vanlig och dom påstod att det var vanlig. Jo men tjena. Det såg ut som genomskinlig salva och var så söt att tungan krullade sig. Nä, jag stegade iväg in på närmase affär och köpte min favvo-majo, en japansk i plastflaska med 0 kolhydrater. DET är majonäs det!

aswedishsmorgasbord.com

konichiwa
0

japansk majjo? Du kan väl inte bo i sverige, eller?

ariaam
0

Gyros är gott, tryter fantasin vid matlagning så kan det bli sånt hos oss då o då…

aussiemia
0

#9 Nä, jag bor i Adelaide i South Australia.

aswedishsmorgasbord.com

Solpuss
0

När Familjen beställer pizza, ber jag att få en låda med kebabkött och pepperoni. Brukar få så mycket att det räcker till två måltider. Smälter smör och ost ovanpå och äter med cf.

*slickar mig om munnen och funderar på att ringa pizzerian i kväll*

konichiwa
0

'aussiemia' ja det hörs ju egentligen :-)

Vad trevligt att bo i Australien! Jag har träffat många australiensare på mina resor och tycker att de är väldigt sympatiska. Lika oss svenskar, tänker lika på många sätt. Utom möjligen när det gäller jämlikhet.

Förlåt att jag snor tråden, blev lite till mej…

Aramintha
0

Cevapcici är kryddstarka köttfärsrullar från serbien. Fantastiskt goda, och definitivt värda att prova. Men det bästa sättet att äta dem, är på restaurang.

Finns det inte någon restaurang som erbjuder sådana i din närhet, får väl köpevarianten duga. Men den är inte tillnärmelsevis lika god som originalet!Glad

konichiwa
0

Ok, jag ska till Stockholm imorgon (ska njuta av de blommande körsbärsträden i Kungsträdgården!), då ska jag se om jag kan hitta en restaurang som har cevapcici(?).

Tack för tipsen, jag har testa gyros och tycker det är gott och perfekt att ha hemma i frysen :-)

Thyra4
0

Cevapcici! Jättegott! Vi hade vänner här i somras och de bjöd på det. Då hade vi inte börjat med LCHF ännu, MEN när vi nu har kollat, så innehåller kryddan E621 och då avstår vi. Säkert kan man krydda manuellt, men jag har inte kollat innehållet. Gyros är väl helt OK "tror jag"

Pasi
0

#15 Aha, så det är bara restauranger och fabriker som kan laga cevapcici?Förvånad

Greddelin
0

Det var bara att googla på "recept cevapcici" så kom det några olika förslag på hur man lagar det själv. Jag åt det gärna när jag var i Makedonien, mycket gott.

chilisalsa
0

Det finns färdiga kryddblandningar till Cevapcici. Köpte själv en från Santa Maria för ett par år sedan. Har inte testat den än då den innehåller lite stärkelse. Utöver det innehåller den vitlök, lök, svartpeppar, selleri, paprika, cayennepeppar och persilja.

Köpte den bara för att man fick med en Cevapcici-spritsmojäng som man trycker fram 5 korvar åt gången med… tämligen meningslöst ! Glad

Medarbeterare på Kost

Aliki
1

Prova även att göra egen "Gyro", även om det kan vara bökigt att få in ett Gyrospett i ugnen…och vem orkar sitta i timmar framför ugnsluckan och snurra?Cool

På allvar:

Köper fläskkött, det som är billigt, gärna karré men även benfri kotlett eller skinkstek går bra.

Skär i små, tunna skivor och krydda med salt, svartpeppar och lite oregano och stek sedan i olivolja och/eller smör.

Stek lite i taget så det blir genomstekt, vad gäller fläskkött så är det ett "hopp" från rare till väl genomstekt då det blir mört igen!

Bra att ha i en plastburk, i kylen eller frysen, och äta med tzatziki, sallad, tomat och lök, med eller utan pitabröd.Tungan ute

Eller att variera med andra såser och tillbehör.

[iovis]
0

Stek inte i olivolja! Det nyttiga i den försvinner och det bildas omega 6! (istället) Stek i smör men på lägre värme istället!