Annons:
Etikettmat-recept-på-fågelrätter
Läst 5474 ggr
pyre-lena
2009-04-27 22:23

Kycklingkroketter

Jag har kommit på ett sätt att använda äggvitorna som blir kvar, hoppas jag kommit på något smart och inte rent ut sagt puckat i alla fall Obestämd

Jag har en kokbok om Atkinsmetoden där det står ett recept de kallar Kycklingkroketter.

Receptet för 2 personer

350 g kycklinfärs

2 äggvitor

1/4 tsk valfri kryddblandning

1 nypa salt

vegitabilisk olja till stekning

Rör ihop ingredienserna och låt dem stå kallt i kylskåpet i ca 30 min. Forma till kroketter och stek till det att de är knapriga och genomstekta.

Jag gjorde på 1200 g kycklingfärs och 9 äggvitor och det blev 33 st kycklingkroketter Skrattande alldeles lagom för oss i familjen.

Är det någon som vet hur det verkar? Är det helt fel eller är det tvärtom?

Annons:
[Pennylane1]
2009-04-27 22:44
#1

kan väl inte vara något fel med det! Ger lite protein och binder väl bra antar jag!

Sindri
2009-04-27 22:47
#2

Åh, jag tycker det verkar toppen! Har frågat förut efter recept med äggvitor nu när man inte kan göra maränger längre.
Gjorde själv en glass med bara vitor, bär och grädde, men fick inte godkänt eftersom råa äggvitor innehåller något som inte är bra för upptag av vissa mineraler.

Det här verkar lovande. Kanske man t o m kan experimentera fram lite varianter. Fiskkroketter, hur låter det?

Hade du någon god sås till?

LatMask
2009-04-27 23:05
#3

En idiotfråga: HUR ser kroketter ur? (Vi som är skraja inför spisen…)

[Pennylane1]
2009-04-27 23:06
#4

som älgpluttar fast lite skrovligare Flört

LatMask
2009-04-27 23:09
#5

Tack Pennylane, då vet jag precis…*rusar ut*

[Pennylane1]
2009-04-27 23:18
#6

Skrattande sorry!

Annons:
usareso
2009-04-27 23:44
#7

När jag var barn fick jag alltid höra att det inte finns någon näring i äggvita.

Nu har jag sett att det består av uppemot 90 % protein. Inte alls dumt.

I dag åt jag 4-6 äggvitor som jag stekte och åt "äggvitepannkakan" tillsammans med grönsaker och 2 msk kokosfett.

Det smakade bra när jag smaksatt rätten med salt som jag annars är mycket sparsam med.

pyre-lena
2009-04-28 00:02
#8

Jag hade lite ajvar hemma, av den bättre sorten med mindre kolhydrater, som jag blandade med majonäs och ungarna åt som bara den. Från minsta sonen fick jag komentaren "Mamma det här var ju skitgott" han är 4,5 år Förvånad

De blev jättegoda i alla fall och jag är mätt efter 5 st med majoblandningen. Till det fick barnen kokta morötter, sallad, gurka, tomat och lite majs.

Det här kommer jag helt klart att göra fler gånger men tyvärr så blev det ju lite flottigt runtom när jag stekte kroketterna i kokosfettet Obestämd Det gick säkert åt 50 g kokosfett sammanlagt Glad

Cissit
2009-04-28 00:18
#9

Jag fick tips från någon på sajten att göra ostmaränger. Hårdvispade äggvitorna och blandade med smakrik riven ost och körde i ugnen. De sjönk ihop lite men blev riktigt mumsiga, åt dem med smör på :) Finns säkert exakt recept någonstans på sidan.

Kycklingkroketter låter jättemumsigt, har ni några tips på sås/tillbehör? Kyckling är ju lite väl magert så man måste ju fetta till det lite ;)

pyre-lena
2009-04-28 00:24
#10

Jag tyckte att det borde vara bra med majo till för att få upp fetthalten och så stekte jag dem i kokosfett. Har inte räknat på hur fördelningen för kroketterna ser ut med eller utan majon men jag tycker det borde se bra ut.

Ska leta efter receptet till ostmarängerna och prova dem Glad

Sindri
2009-04-28 15:01
#11

Kan du inte be ngn admin att byta namn på inlägget till Kycklingkroketter och flytta det till recept på färsrätter! Letade som en galning efter inlägget för jag skall prova det med fisk idag.

pyre-lena
2009-04-28 20:31
#12

Jo kan jag väl göra… om jag bara visste hur man gör det Skäms

får läsa lite om det och kanske fråga Margareta hur man gör Glad

Margareta
2009-04-28 20:53
#13

Tråden har enligt trådskaparen bytt namn och jag har dessutom flyttat den från gruppen Medlemmar till gruppen för recept på fågelrätter.

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Annons:
pyre-lena
2009-04-28 20:58
#14

Tack Margareta!

Du är en pärla Glad

Sindri
2009-04-28 21:46
#15

Tack pyre-lena, jag gjorde fiskkroketter idag och det blev kanon! Ligger under Fisk-och skaldjur.

Underbart att kunna använda alla äggvitor och kunna slösa mer med gulorna!

pyre-lena
2009-04-29 22:15
#16

Vad skoj! Glad

Jag måste prova på det någon gång. Visst känns det bra att slippa kasta vitorna.

Tack själv!

Upp till toppen
Annons: