Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettövrigt
Läst 4301 ggr
frukaos
0

Intressant iakttagelse

jag har kört LCHF i snart 2 månader. Under den tiden har jag aldig (medvetet) "fuskat" utan hållit mig kring 5% kolisar. Friskare och piggare samt -1 kg i veckan har varit resultatet.

Så förra helgen så hade vi en After Work på jobbet och då unnade jag mej 4 dl starköl (ca 7%-ig). Den dracks på tom mage, innan middagen dessutom. Jag blev inte full (hur man nu definierar full) men kände efter en halvtimme hur jag började svettas över hela kroppen. (Enda gångerna jag känt likadant har varit då jag inte sovit på typ två dygn.) Det kändes som om kroppen speedade igång på nå't sätt. Det var inte obehagligt eller så men det var lite konstigt. Efter en timme eller så återgick allt till det normala igen.

Kan detta ha berott på att kroppen fick en kolhydrat-kick av nå't slag?

Calmare
0

Känner igen beskrivningen på den där kicken,,,  verkar vara en sockerkick… speedad…  Glad

andreas0
0

#0, Det är inte omöjligt, det är en hel del kolhydrater i öl, så blodsockret kanske höjdes mer än din kropp har vant sig vid de senaste två månaderna.

Men det är ju inte omöjligt att alkoholen hade något effekt heller, trotts att det var relativt liten mängd alkohol.

frukaos
0

Jag har aldrig druckit några mängder men är lite intresserad av öler och den kultur som finns kring dessa så det var lite svårt att tacka nej när en sval belgisk Chimay ställdes fram ;)

Är det någon som vet hur mycket jag tappade på det där "felsteget"? Är det flera dagar innan man är tillbaks eller pratar vi timmar?

andreas0
0

#3, Förstör vad, menar du viktnedgång?

Det beror på hur mycket kolhydrater det var i just den ölsorten, det varierar från sort till sort.

Ett enstaka asteg bör inte ha någon större betydelse på fettminskningen i kroppen. Men man kan nog lägga på sig lite vattenvikt som kan ta ett par dagar att försvinna igen. Men lite extra vatten i kroppen har väl inte så stor betydelse egentligen, om man inte är helt fixerad vid vågen.

mazen
0

Ungefär 6gr på 100 så det är inte mycket att yvas över

andreas0
0

#5, Det varierar som sagt från sort till sort, men om vi antar att din siffra stämmer i det här fallet så fick frukaous altså i sig 24 gram kolhydrater på den korta tiden det tar att dricka en öl. Det är mer än dubbelt så mycket som jag äter på en hel dag när jag äter strikt LCHF, så visst kan det ha stor betydelse, speciellt för de som är extra känsliga för kolhydrater.

frukaos
0

Tack för svaren. 24g kolhydrater är väl inget som man vill få i sig för ofta men som sagt det var ett undantag så i min värld var det ok. Det var förmodligen en socker-boost so gjorde att jag reagerade som jag gjorde. Det hade jag väl inte riktigt väntat mig men nu vet man.

Sigrid1970
0

Nja, om man för enkelthets skull antar att 100 gram öl = 100 cl öl, så fick väl frukaos snarare i sig minst 20 gram kolhydrater per flaska (om det är 33 cl-flaskor), alltså 80 gram på 4 flaskor, om det är 6 gramkolhydrater/100 cl öl.

Sigrid1970
0

Sorry, såg nu att jag läst fel, du menade också 24 g kolhydrater per öl, inte totalt på de 4 ölen…

frukaos
0

Det var alltså frågan om 4 DL öl inte 4 stycken öl.

En 33 cl  5%-ig  belgisk öl (kommer inte ihåg märket)
+ ca 15 cl 9-% Chimay

monsunrain
0

Hm.. jag har för mig att det har något med blodsockret och insulin att göra. Typ blodsockret höjs om man dricker alkohol på fastande mage och sedan får man insulinkänning när kroppen håller på att bryta ner alkoholen. Alkohol blockerar levern från att släppa glukos eller något sådant… rätta mig om jag är ute och cyklar.