Kokostoppar 0.20 kh per topp
75g Smör
2 ägg
250 g kokosflingor (gärna IcasI love eco med endast 1.5 kolhydrater per 100 då blir det 0.20 per topp)
Rör samman äggen och smält smöret, häll i smöret och tillsätt kokosen. Låt svälla en stund ca 10 minuter.
Klicka upp 20 toppar på bakplåtspapper och grädda i ugn 105 grader i 20-25 minuter.
Ingredienserna inlagda i minmat, då ser det ut så här.
Energi kcal:
2175,00
Energi kJ:
9070,75
Proteiner:
30,55
Fiber:
0,00
Kolhydrater:
4,05
Vatten:
89,60
Alkohol:
0,00
Fetter:
Fett:
1645,10
Kolesterol:
609,00
E-mättade:
18,53
Mättade:
43,15
F-mättade:
2,40
Vitaminer:
A:
704,25
B1:
0,10
B2:
0,50
B3:
0,08
B6:
0,10
B9:
49,25
B12:
1,50
C:
0,00
D:
1,85
E:
3,15
Mineraler:
Fosfor:
219,50
Järn:
2,05
Kalcium:
63,50
Kalium:
137,25
Magnesium:
15,25
Natrium:
484,50
Selen:
24,38
Zink:
0,38
100Gram Ägg rått
75Gram Smör 80% fett
250Gram eko kokos
Låter jättemumsigt! 
Ingenting är omöjligt. Det "omöjliga" tar bara lite längre tid... 
En klassiker. Tack!
Man kan också doppa nederdelen i smält mörk choklad och då blir det lite mer kolhydrater. Kanske något till jul?
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna
Aaa, doppad i choklad… mumsigt. Som du säger, lite till julgotterna de mer lovliga som ischokladen…
Ska ugnen vara på 105 grader? Eller kanske 150?
150 grader
ber så mycket om ursäkt att jag slarvade till det så 
och tack för att du var observant! 
Blir nog inte gott utan doppade i choklad eller med stevia i, men ska testas!
Gjorde kokostopparna igår. Mycket enkla att göra, tackar igen för receptet! :-)
150 grader i ca 20 min, sedan ökade jag värmen för att få lite färg på dem.
De var goda, men någon form av sötningsmedel hade inte skadat… 
Jag såg någonstans att de kryddat kokostoppar med saffran appropå jul, jag tycker det behövs en aning sötning av något slag i kokostoppar.
Såg i något recept på kokostoppar att man kunde smaksätta med mörk rom, tror jag det var.

Nu har jag gjort dessa fantastiska kokostoppar ett par gånger. Igår slog det mig att de ligger väldigt nära smaken av rostad formfranska. Testade i morse med smör och ost på. Och det var så gott :D Nästa gång ska jag göra dem i formfranskaskivor-form och kanske t.o.m. rosta. Eller dubbelmacka i mackjärnet!
Nu slår mig en tanke om man kan steka dem lite platta och på såvis då mer få brödformen.
Tänkte du dig platta "toppar" i ugnen?
Vilken bra ide att gör mackform av dem. Jag har gjort topparna med lime och nåt konstgjort socker. Det blev inte sött så jag hade i vanligt socker 1/3 dl socker. Och sen blev det rally i ätande. Inte bra. Men mackor kanske går bra.
ja det blir väl som vanligt kokosbröd bara ? Det har jag bakat massor tidigare när jag inte hade vant mig av med att jag måste ha bröd.

#12 Nä, jag tänkte mig formfranskaform. Då får de plats i mackjärnet eller brösrosten :) Eller kanske i ugnen som pizzamackor - lite tomatsås, tomat, en rejäl hög med riven ost och oregano. Men steka i panna fungerar ju troligtvis jättebra.
#13 Är det mackor så är inte sötningsmedel så viktigt. Jag har lite sukrin i mina kokostoppar, men känner att det är ganska onödigt även i dem.
#14 Sökte på kokosbröd och hittade det. Har gått mig helt förbi. Men det fungerar ju utan sojamjöl och bakpulver.
Scones serverade på traditionellt sätt med vispadgrädde (och några hallon för den som tål det).
ja jag använder inte sojamjöl eller bakbulver heller, kokosmjöl ägg och lite smör bara
Mums, precis vad min son efterfrågade igår. "mamma, har du slutat baka?" Det paket med riven kokos som jag har innehåller bara 200 gram. Håller kakan ihop ändå eller ska jag minska på antalet gram med smör?

tror det går lite hur som helst , jag la in ett recept under julbakstråden där hade jag 3 ägg 50 gram smör och 200 gram kokos, men även sukrin, nån deciliter… så det funkar nog att minska kokosen. Verkar inte vara så noga.
Tack! 
Det var just kokoskakorna sonen efterfrågade igår så jag tänkte överraska honom med lite fredagsgott!
Jag har en ide om att denna smet bör gå att göra i pajform och grädda och servera med hallon som strötts över och vispad grädde, eller att man fyller stora muffinsformar lite i botten och gör samma med dessa, antingen grädde först o garnera med hallon eller tvärtom… som en bakelse!
Kommer testas när man får gäster helt klart.
Kom på detta när ajg smulade några toppar och blandade med halln och toppade med grädde häromdagen när vi besökte syrran, jag antog att fiakt inte skulle passa mig och mkt riktigt det gjorde det inte men då hivade jag fram min lilla burk. 

Mäh! Satt precis i soffan och funderade över om det inte skulle vara möjligt att göra kakor på det här sättet. Loggar in här och får se den här tråden

Jag testade dessa idag, med halv sats. Ca 37 gram smör, 1 ägg och 88 gram kokos, istället för 125. Blev bra med kokossmaken i alla fall, lite torra kanske, men säkert jättegoda med grädde!!
Tack för receptet
(Ska testa göra dem som mackor och pizzadeg också…)
Om man kan tänka sig sötningsmedel, så blir det gott med en flaskkapsyl flytande sötningsmedel Suketter i satsen i receptet ovan.
Smask! 

Bra recept. Tack för det. Men det med 1.5 gram kolissar i Icas eco kokosflingor stämmer inte! Det står i en annan tråd. Deklaration är fel!!
Vänliga hälsningar Stephan
#23 eller som jag skrev i #18 sukrin, det är ett naturligt sötningsmedel

Sukrin är helt klart att föredra :)