Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 2002 ggr
JochM
0

Mår illa av äggmjölk?

Hej!

Jag har provat göra äggmjölk och nu kan jag dricka den när jag gör den på kokosfett ( på smör gick det bara inte ner). Jag har provat att dricka den i går morse och imorse. Men jag mår superkonstigt, blir snurrig och illamående efteråt.

Är det någon mer än jag som känner så?

Har jag förmycket fett? (Ca 25 g kokosfett + 3 äggulor + 2 dl vatten + kakao.)

Äggmöjlken är ett bra sätt att få i mig fett, men jag vill ju inte må illa…

nobban7
0

Jag gör min äggmjölk på smör så jag kan inte uttala mig. Men många verkar ha svårt att tåla alltför stora mängder kokosfett.

Min äggmjölk görs på 50-60 g smör och 3 dl vatten (3-4 äggulor eller några ägg) så jag tror inte det är för mycket fett i blandningen.

Kanske du skulle prova hälften smör hälften kokosfett?

Lena123
0

Jag gör min på 30g kokosfett+30g smör,3 äggulor och 3dl vatten.Du kanske kan prova med att bara dricka ett glas till att börja med..

http://www.winthers-skafferi.se/

lillan66
0

Äggmjölk för mig var som kräksirap, jag drack några klunkar och sedan mådde jag kanonilla en hel dag så jag har aldrig tordas provat det igen.

Jag gjorde min äggmjölk på smör.

Jag reagerar likadant om jag har kokosfett i te också, det går inte med minsta lilla skvätt.

JochM
0

#3 Då kanske jag inte tåler kokosfett. Får prova det i något annat och se om jag mår illa av det med…

Tack för era svar!

Ruska
0

Jag kan få kräkkänsla när jag druckit äggmjölk jag med. Jag klarar inte heller smöret utan blandar det med hälften kokosfett. För mej är det själva fettet som ställer till det, tror jag. En hel sats äggmjölk med tillhörade fett blir för mycket för magen. Jag gör bara halv sats numera och det går bättre. Tvinga inte i dej drycken, sluta när du känner att det räcker! Ibland blir det bara några munnar för mej.

[Pennylane1]
0

jag har så svårt att förstå vad det är i äggmjölken som fungerar som kräkmedel..  om man klarar ingredienserna var för sig alltså…

kajsa71
0

Jag brukar hälla äggmjölken i kaffe, det tycker jag ä gott. Med kakao och kanel i äggmjölken.

Ruska
0

#6: Jag tror det hänger ihop med att det är lättare att få i sej mycket fett när det är i flytande form, jämfört med fast form. T ex aromsmör ger mättnadskänsla snabbare än det smälta fettet i äggmjölken. Kroppen hinner inte uppfatta fettintaget och ge mättnadssignaler i tid. Därav illamåendet!

[Pennylane1]
0

ja det skulle det kunna vara förstås! *mätt och nöjd med en redig portion ägglatte i maggen*

Ruska
0

Oh, det låter faktiskt härligt! Nu blev jag sugen på äggmjölkTungan ute

[Pennylane1]
0

I'm looooving it!!