Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: allt-om-lågkolhydratkost
Läst 1009 ggr
Muskrat
0

LowCarb.. men egentligen..

Något som jag funderat på mer och mer sista tiden är om det egentligen är korrekt att kalla det Low Carb..

Vad vi behöver undvika är ju faktiskt mest socker och stärkelse (som också är ett socker), de kolhydrater vi får från "ovanjords" grönsaker är ju relativt ofarliga för oss.

Och när det kommer till kritan egentligen.. hur många vet att kolhydrater faktiskt bara är ett annat namn, ett samlingsnamn för alla sockerarter? :)

Tänk vad "medelsvensson" skulle börja hoppa till om vi började kalla det High Fat Low SUGAR istället? ;)

Alla vet ju att socker är onyttigt för dem.. men de tror att kolhydrater är nyttigt.. och kolhydrater ÄR socker.

sarag
0

Så rätt så!

andreas0
0

#0, Men det är ju lite poängen med namnet, mycket fett, lite kolhydrater, det får folk att reagera, dom blir nyfikna. Kolhydrater är pasta, det är potatis, osv. och att utesluta sådant är något nytt för många, eftersom många tror att det är det man ska äta mera av om man ska vara nyttig.

Säger man att man äter lite socker så blir det ingen som reagerar, det är väl många som försöker undvika socker tänker de.

Muskrat
0

#2 Tror faktiskt de allra flesta tänker.. silly buggers.. äter väl bara kött alltså!

andreas0
0

#3, Tja, det finns väl några som bara äter kött Tungan ute

Men det har väl fått tillräckligt med uppmärksamhet i media nu att dom flesta i alla fall har hört talats om vad det är. Om man säger att man äter lågkolhydrat och någon blir nyfiken så har man ju chansen att förklara lite mer vad det är, man behöver inte bara säga namnet och sen springa därifrån.

[Pennylane1]
0

de kolhydrater vi får från ovanjordsgrönsaker… ja men anledningen till att de är ofarliga är väl just att det är så få kolisar i just dem… det är väl inte någon skillnade på själva kolhydraterna? Sen att spannmål och annat är onyttigt är ju liksom en annan sak!

andreas0
0

#5, Precis.

Cissit
0

Jag äter inte speciellt mycket grönsaker heller, försöker hålla ner på alla kolhydrater oavsett källa, även om jag hellre äter lite kolhydrater från grönsaker och mjölkprodukter än socker och mjöl.

Jennix
0

#5  Hmm, jag tror nog att det är skillnad på kolhydrater och kolhydrater men jag kan inte förklara det vetenskapligt, mer än att det är olika livsmedel och olika livsmedel påverkar kroppen på olika sätt.

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

raphanus
0

Jag brukar säga till folk att jag i regel aldrig äter socker, och när de då sedan upptäcker att jag även ratar potatis och pasta (och alltså inte bara säger nej till bakelser, sega råttor. punschknappar, kexchoklad och sånt), så säger jag att jag inte heller äter sådant som omvandlas till socker när det kommer in i kroppen. Ja, det kanske inte är korrekt att uttrycka det så, men det får folk att tänka till i alla fall. Och det är lättare att förstå "inget socker" än en krånglig förkortning som "LCHF".

Branneli
0

raphanus, så säger jag med. Blir mer "skonsamt"….för den som lyssnar….blir oftare följdfrågor av intresse , än mothugg och taggar!!

Fast den som är intresserad & har hört om lchf, tar ofta reda på vad det handlar om. Märker då att kolhydrater "blir" socker…under behandlingen i magsäckenGlad

andreas0
0

#9, Det är nog inte fel alls att uttrycka sig så, men problemet är bara att man inte får med fettdelen. Fast å andra sidan kanske man inte ska ta allt på en gång heller.

Det som är bra med nyckelordet "LCHF" är att det är en etablerad term som vem som helst kan sätta sig i datorn och söka efter, och hitta bra information på bland annat den här sidan.

Söker man på "kost utan socker" eller något sådant så vet jag inte vad man hittar, men det är nog inte hit man kommer i alla fall. Snarare till någon GI-sida kanske.

Margareta
0

Om man tittar i kolhydrattabellen på http://www.lchfskolan.se ser man att det är skillnad på kolhydraterna i tex spannmål och grönsaker.

Glukos och fruktos är de enda i dem som har minst kolhydrater.

Sackaros tillkommer i dem som har mer och sen är det stärkelsen som smäller till och ger höga kolhydrattal.

Frukt innehåller ofta mer sackaros (dvs rent socker) än fruktos.

Titta på ananas och rödbeta som exempel. Väldigt mycket socker.

Numer pensionär i Nynäshamn